Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 18 december 2016, 16:59 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Frågorna vi undrar över är:

*Vad tycker du om boken?

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vi spelar in 4:e januari


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 december 2016, 17:56 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Boken är en av de svagaste i serien. Hoppig och ointressant. En svag historia och en tråkig berättelse med ett lika tråkigt sidospår om likkistor på Barbados. Gäsp. Det kryllar av negativa framtidsvisioner i salig uppblandning med moralkakor. Mot slutet blir boken lite mer spännande dock.

Favoritkaraktär:
Ingen.

Bästa ögonblicket:
Flykten tillsammans med Donã Esmeralda från borgen. Spännande.


Annat jag reagerar på:

Vandraren i mörkret besöker Vetle. Vetle undrar varför de kommer till honom när de inte i vanliga fall kan komma i kontakt med ickedrabbade. Vandraren säger att de gör det för att de måste. Då undrar man ju om de fram till nu inte gjort det för att de inte haft lust?

Inkonsekvensen med ”minst en drabbad i varje generation” stör mig massor. Det är så många ologiska vändningar nu och försök till tafatta räddningar men det finns inte längre någon logik alls.

Vetle får färdas hem buren av Vandraren på några timmar. Men varför i H*E fick han inte färdas ner på samma sätt då i stället för att sitta och försöka klämma sig in på tåg och lifta??!

Vetle hälsar två småpojkar med ”Saludos” som betyder skål. Om han nu inte ens kan säga god dag så förvånar det mig verkligen att han kunde sitta och lyssna på granden och förstå ”ungefär hälften” av vad han sa när det handlade om så komplicerade saker som att diskutera klasskillnader i samhället och att han kunde utläsa att granden skällde på de lägre klasserna och höjde sin egen till skyarna. Om han inte ens vet vad goddag heter… :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 december 2016, 00:17 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Vad tycker du om boken?

En av de sämre, drog mig för att läsa om den och blev tyvärr inte positivt överraskad. Här får vi lära oss uppenbara saker som att förakt mellan människor (här gestaltat med klasser) är dåligt, fördomar hindrar oss från att se det vackra i människor och att krig är hemskt.... VI VET! Vetle är inte heller någon alltför spännande karaktär, tycker mest han är irriterande.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Berättelsen om gravvalvet på Barbados :shrug:

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Alla bra karaktärer är antagligen frånvarande eller döda :cry:

Peppad inför nästa bok dock!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 december 2016, 17:53 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Oj, nu blir jag verkligen inte inspirerad att läsa den :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 december 2016, 23:28 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Vad jag tycker om boken:
Jag var tvungen att titta vad jag skrev om boken när jag läste den första gången, för tio år sedan. Såhär skrev jag här på forumet som en kommentar till röstningen:

”Har precis läst ut den... Det har aldrig tagit såhär lång tid för mig med en isfolketbok, mot slutet blev det bättre och Hanne lyckas dra upp betyget till en fyra”

Den här gången lyssnade jag på boken. Hade jag inte gjort det hade det säkert tagit lång tid att bli klar med den. Jag kom flera gånger på mig själv med att tänka på annat när jag lyssnade. Det är en långtråkig bok. Jag håller inte med mig själv om att Hanne gör historien bättre. Inget berör mig i den här boken. Jag tyckte mest att Hanne var irriterande och det var så himla förutsägbart att hon och Vetle skulle få ihop det. Jag tyckte också att hennes övergrepp mot Vetle var obehagligt. Det togs så lätt på det, på något sätt. Vetle blev ju arg, men så var det inte mer med det. Om rollerna hade varit ombytta och Vetle hade börjat ta på Hanne i sömnen hade nog inte beskrivningen sett likadan ut. Eller? Jag tyckte att det var obehagligt i alla fall.

Är det förresten ett släktdrag att ”råka” gifta sig med en kvinna för att man tycker synd om henne och sedan måste dras med henne fast man inte riktigt tycker om henne, men till sist ändrar sig? Vetle gick i sin fars fotspår…

Bokens bästa ögonblick:
Det enda intressanta är att vi får veta mer om Vandraren. Det finns väldigt få ljudpunkter i denna trista bok.

Favoritkaraktär:
Jag får säga Vandraren. Kul att han har blivit lite mer talför.

Övrigt:
Jag gillar inte heller de snusförnuftiga kommentarerna som ungefär ”spanjorer är egentligen inget folk som stjäl, men just den här mannen gjorde det”. Tjuvar finns väl överallt?

Jag håller för övrigt helt med mammatova om att inkonsekvensen i böckerna blir riktigt störande. Många förklaringar känns som dåliga efterkonstruktioner och ibland känns det som att sagan lever sitt eget liv och att Margit tappar greppet om sin egen skapelse.
Och ja... att Vetle förstår så pass mycket spanska och kan göra sig förstådd (även om det ständigt påpekas hur dååååålig han är på spanska) får mig att vilja skrika som Kishti Tomita: DET ÄR ORIMLIGT!

Nu vänder vi blad och ser fram emot bättre böcker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 januari 2017, 10:45 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 16 januari 2014, 02:02
Inlägg: 15
*Vad tycker du om boken? En av de absolut sämsta! Skittråkig och rörig! :ponder: Osannolikt att alla i Isfolket är så ofattbart språkbegåvade att de efter några dagar i främmande land kan ha djupa konversationer på främmande språk! Hallå! Pluggade franska i 3 år i skolan men skulle inte kunna diskutera politik med en fransman... men jag är ju inte av Isfolket... och tycker det är osannolikt att en kille i tonåren är så mogen och ansvarsfull att han skulle åka ner och rädda en tjej han har umgåtts med i några dagar när han bara var fjorton?!?! Seriöst??? Jag har aldrig träffat en så ansvarsfull tonårskille!!!

*Vilket är bokens bästa ögonblick? När han får åka hem med Vandraren. Och när den tar slut... men seriöst det enda som var lite spännande var faktiskt den inklippta (den känns verkligen inklippt!) historien om likkistorna på Barbados.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför? Vandraren! Kul att i får lära känna honom lite :-) Men återigen känns förfädernas inblandning så himla random... de hjälper till ibland och ibland inte! :ponder: :argh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 januari 2017, 19:29 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Vad jag tycker om boken? Inte så värst mycket. Jag tror en av svårigheterna med boken är att Vetle bara är ett barn (ok tonåring) och blir tvungen att vara den historiebärande karaktären genom hela boken. Han är inte en tillräckligt djup karaktär än. Tidigare när barn varit med i serien har det räckt med en mindre del av boken där de behövt bära historien och det fungerar t.ex. med Mattias i gruvan och Henning som fosterpappa till tvillingarna. Men tänk om bok 30 bara handlat om Henning? Som tur är kommer Malin in och tillför lite vuxet tänkande och det gör att den boken blir bättre. Vetle är för ytlig som person och när han ska försöka tänka vuxet och rationellt så blir han istället lillgammal och det håller inte ihop så bra. Sedan tycker jag själva historien är alltför rörig och med förfädersandar som dyker upp lite när de har lust och när de behövs. Lägg till en korkad skurk så blir det ännu värre.

Bokens bästa ögonblick: Det är inledningen. Jag gillar uppbyggnaden med musikexperimenten som blir så förödande för Isfolket samt hur Tengel den Onde sätter fart på 1:a världskriget.

Bästa karaktären: Jag gillar Hanne, framförallt när hon kommer till Norge och visar sitt växlande temperament mellan from nunna till levnadsglad förförerska.

Irritationsmoment 1: Så praktiskt att alla onda saker (typ notpapper) lyser upp i rummet så Vetle slipper slösa tid på att leta. Ungefär som ett seek-and-find-dataspel.

Irritationsmoment 2: Om det nu var så enkelt för TdO att fjärrstyra människor som han gör med Dona Esmeralda så kunde han väl bara hoppat över den korkade Pansarmannen och gått direkt på någon i grevens närhet som kunde tvingat honom att spela för länge sedan.

Irritationsmoment 3: Varför kan plötsligt Vandraren för med sig Vetle över krigszonen i osynligt svävande tillstånd när det var så otroligt svårt att hjälpa till när han skulle ner till Spanien?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 januari 2017, 13:31 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Ni spelar ju in idag så kommer inte hinna igenom denna bok. Kommer ihåg den som väldigt dålig och överväger att hoppa över den vid denna omläsning.

Det som stör mig är att Marco sa till Vanja i nattens demon att förfäderna lämnat över till honom att hålla koll på släkten MEN hallå Vandraren då? Han är ju isfolkets förfader, Didas son och TDO son och dotterson. Känns som en miss!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 januari 2017, 13:56 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Vanligvis liker jeg når bøkene drar inn historiske hendelser, og tidligere syntes jeg det var interessant med Tengel den ondes innblanding ved skuddene i Sarajevo som ble starten på første verdenskrig, men nå kunne jeg ikke komme forbi den lange innledningen fort nok. Først når Vetle får besøk av Vandreren og drar av sted på sitt lange eventyr, blir jeg engasjert i historien. Boken hører absolutt ikke med blant de store favorittene, men er langt fra den dårligste heller, og jeg er mer positiv til den enn de fleste andre synes å være.

Desto lenger ut i serien vi kommer, desto mindre duger Tengel den onde som den altoverskyggende faren for Isfolket og resten av verden. Kanskje er det fordi jeg har lest bøkene for mange ganger, kanskje burde ondskapen ha vært litt mer intelligent for virkelig å være skremmende. Jeg begynner å irritere meg mer og mer over dumme og grunne karakterer.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det tror jeg må være samtalen mellom Vetle og Vandreren etter at Vetle har lykkes med oppdraget sitt.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vandreren, tror jeg. Det er spennende at vi endelig får vite litt mer om ham. Jeg liker også Vetle og Juanita/Jeanne/Hanne, men hva er det med Margit og disse navneskiftene? Navnet er da virkelig ikke så vanskelig å uttale hverken på spansk eller fransk, så hvorfor endre det?!?!?!? Og så til noe karakteren selv nesten ikke greier å si … Rister på hodet her! For meg henger navnene så tett sammen med karakterene, at når navnene endres, endres på en måte personligheten deres også. Dette er virkelig ett av mine største irritasjonsmomenter med Margit som forfatter.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 januari 2017, 22:56 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Inspelat och klart


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 januari 2017, 20:34 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
När släpps den? *skip*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 januari 2017, 15:50 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Avsnittet släpps på måndag den 16:e! :tkiss: :tkiss: :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 januari 2017, 11:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu är avsnittet släppt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 januari 2017, 12:36 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Cecille hade tre barn, varav två överlevde. Att det första barnet dog var ju ej hennes fel, utan Kristen Munk och hennes föreståndarinnans fel. :ponder2: när hon red på Florian (?)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 januari 2017, 15:33 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Sinsiew från Nor skrev:
Cecille hade tre barn, varav två överlevde. Att det första barnet dog var ju ej hennes fel, utan Kristen Munk och hennes föreståndarinnans fel. :ponder2: när hon red på Florian (?)


Sant! Tycker Vetle borde ha haft fyra för att visa att välsignelsen verkligen funkade


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012