Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 11:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 20 oktober 2016, 11:14 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Tiden bara springer iväg och snart är det dags för oss att podda avsnitt 31: Färjkarlen!

Frågorna vi undrar över är:

*Vad tycker du om boken?

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vi spelar in den 25/10 klockan 18 så se till att svara innan dess! :tkiss: :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 oktober 2016, 19:21 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
*Vad tycker du om boken?
Det jag minns bäst från den här boken är framsidan. Jag har alltid tyckt att den ser så otäck ut med det halva ansiktet och jag vill inte gärna vara ensam hemma när jag läser boken! Hela storyn med Livor, färjkarlen, Nerthus-Tyr och blotet är jättespännande. Särskilt sista halvan av boken läser jag utan att kunna lägga ifrån mig boken. Första halvan av boken drar dock ned betyget lite.

*Vilket är bokens bästa ögonblick?
En fin scen är sexscenen mellan Sander och Benedikte, fin och ömsint. Men meningen ”Sanders tunga slickade hennes kind, hennes öra…” förstör stämningen totalt för mig. Som en hund som slabbar runt med tungan överallt :lol:

Mest roligt har jag åt följande citat från sid 52:
Citat:
- Folk säger så mycket elakt om oss, sa Gerd och kamébroschen skalv av indignation.

Jag visste inte att en brosch kunde känna indignation :rofl2:

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Benedikte. Jag känner igen mig i hennes osäkerhet, hon är trovärdig som karaktär och jag vill att hon ska få det bra. Jag gillar verkligen Marco också, men Margit slår ju nästan knut på sig själv för att vi ska förstå hur fantastisk han är. Alla vet vid det här laget att Marco är underbart vacker, mild och god, så det är inte nödvändigt att låta honom göra entré genom att ställa honom på ”en ljuvligt vacker blomsteräng, som så smått började ta färg av morgonrodnaden.” Dessutom har han gyllene sammetsbyxor! :rofl2: :rofl2:

Övriga tankar
Av de drabbade som kunnat mana så är det bara Benedikte som inte kan det automatiskt. Hon måste plugga sig till formlerna. Men mot slutet av boken så kommer ändå orden till henne utan att hon vet varifrån. Dessutom har det ju påpekats i många böcker att det inte är lönt att lära sig formlerna eftersom manandet kräver att man har kraften också :ponder2:

Tengel den onde reflekterar över att bara en trollstämd flöjt kan väcka honom och att han nu måste vänta ända tills en ond drabbad föds. Benedikte går inte att lura att spela flöjt eftersom hon är en av de goda. Men med Heike gick det? Den onde Tengel börjar kanske bli lite dement där nere i sina grottor?

Egentligen gillar jag Sander, men han är ju så dum ibland! Han blir helt chockad när han inser att han vill ha Benedikte. ”Herregud, har jag blivit allätare nu?” är bara en av alla vackra tankar han får när han upptäcker sina känslor :pfft:

Slutligen funderar jag på om inte Benedikte överreagerar en aning. Sander hade sex med Adele innan han ens fått upp ögonen för Benedikte. Är det så farligt? Get over it!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 oktober 2016, 15:45 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Färjkarlen är en riktigt bra bok, spänning och kärlek i lagom blandning. Ja, den första delen med tanternas spökhus kunde jag klarat mig utan, den var mest fånig. Dessutom en otroligt långsökt intrig som Tengel den onde får hitta på för att få Benedikte att hamna uppe i Fergeoset. Hur god koll kan han ha egentligen på att Sander Brinks pappa råkar vara bekant med Viljar Lind? Lite lättvindigt också hur de medverkande tar alla spökerierna. En poltergeist - jaha, bäst vi letar uppe på vinden istället. Färjkarlen som sjunker ner med båten - vilken tur att Benedikte kan mana så vi blev av med honom. Ingen som blir direkt upprörd, flyr hem hals över huvud, gör i byxorna eller något annat? Hur som helst, när berättelsen hamnar uppe i Fergeoset blir det riktigt spännande. Och hur väl går det inte att känna igen Benediktes förälskelse i Sander blandat med en vansinnig svartsjuka mot Adele? Jag blev lycklig hela jag när Sander bekänner för henne hur mycket han tycker om henne.

Favorithändelse - kärleksscenen mellan Benedikte och Sander samt när Färjkarlen attackerar dem på slutet.

Favoritkaraktär - Benedikte, hon är både urstark Isfolkskvinna med fantastisk förmåga och en sårbar tonårsflicka samtidigt. Jag kan förstå hennes vrede på slutet. Hon har en gång bestämt sig för att inte låta sig såras av kärleken, försöker bygga en mur omkring sig. Sedan blir hon mot sin vilja förälskad och upptäcker att kärleken är besvarad. Att hon då tror att Sander lurat henne måste vara fruktansvärt. Det finns inget annat att göra än att bygga upp muren igen för att överleva.

Jag tycker det är ett bra grepp att växla mellan Sanders och Benediktes perspektiv i berättelsen, det gör deras relation intressantare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 oktober 2016, 21:05 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
*Vad tycker du om boken?
Lite mittemellanbra sådär. Spännande här och där och riktigt spännande stundvis, mysig romans som är lite tradig emellanåt. Inte alls så bra som jag mindes men ändå läsvärd.

*Vilket är bokens bästa ögonblick?
Benedikte står och tittar ut i fönstret och ser att något är fel med spegelbilden. Sen ser hon att Livor saknas och inser att det är han som är Färjkarlen. SHIT POMFRITTE!! Scenen är inte så utmålande men den har skrämt skiten ur mig ända sedan jag läste det första gången. Det är SÅ hemskt! :shock:

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Benedikte. Det finns något med dessa starka och osköna kvinnorna i Isfolket som jag alltid identifierat mig med. Därav forumnamnet.

Övrigt jag reagerar på:
Om nu Tengel den onde är så mäktig så han kan styra massor av människors handlingar och öden så att de hamnar i Fergeoset till slut så är det ju lite besynnerligt att han inte lyckas göra så att Tomas eller den prostituerade eller Jolin spelade på flöjten utan var tvungen att gå via Isfolket. Hur svårt kan det vara? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 oktober 2016, 17:00 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 16 januari 2014, 02:02
Inlägg: 15
*Vad tycker du om boken?
Rätt bra mellanbok. Inte av de bästa men inte så dålig heller. Rätt spännande men lite för rörig med både historien i början hos de snåla tanterna, fegeoset, kärlekshistorien och de sammanblandade gudarna Nerthus-Tyr. Aldele hennes fästman liken i floden mm mm. Tycker den är lite väl innehållsrik faktiskt. Hade lite svårt att hänga med i svängarna.

*Vilket är bokens bästa ögonblick? Scenen där Benedikte flippar ut och smockar till alla i närheten! :-)
*Vilken är din favoritkaraktär och varför? Gillar Benedikte jättemycket! Skönt med en kvinnlig drabbad som inte är helt overkligt underskön utan väldigt mänsklig!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 oktober 2016, 17:15 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 september 2015, 17:15
Inlägg: 12
Ort: Gabriellshus
*Vad tycker du om boken? Boken är ju så bra, all den spänning man får i den, och Benediktes och Sanders kärlekshistoria slutade inte som jag vill att den skulle sluta. men man får träffa Marco igen. jag ryser varje gång som jag läser/lyssnar på när färjekarlen springer efter Benedikte och hennes följe upp för stranden, ni får rädda mig om jag har fel på något. det var ett tag sen jag lyssnade på boken.

*Vilket är bokens bästa ögonblick? hmm... när Sander och Benedikte får till de på värdshuset, tror jag. Benedikte som aldrig trodde att hon skulle få en så snygg kille som Sander.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför? Benedikte så klart. jag skulle vilja känna Benedikte för hon verkar som en helt fantastiskt snäll person. och så skulle jag vilja ha hennes speciella krafter. att kunna läsa ut en saks historia bara genom att hålla i den.

Övrigt, jag går fortfarande i skolan och när jag läste isfolket första gången när jag kom till denna bok skulle vi skriva en bokrecension så jag kommer nog alltid komma ihåg denna.

snart är de dags för en av mina fovoriter nr 33 längtar. Kör hårt Anna och Dan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 oktober 2016, 20:22 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag tycker att boken var mycket spännande under denna läsning! Förspelet tills Benedikte kommer in i bilden är lite väl långt och jag fattar inte grejen med de tre kåta tanterna. Var hela den historian ens nödvändig? Hade det inte räckt med att Sander hittade medaljongen och kallat till sig Benedikte? På det viset hade deras relation kunnat fortlöpa lite till för nu tycker jag att det nästan snabbspolas lite! Något jag stör mig på i boken är Margit återigen skriver oss på näsan med sina historiekunskaper.

Bästa scenen är helt klart när Benedikte springer fram vid sjöng och manar ner färjkarlen, så himla ballt! Det är underbart att vi äntligen har en kvinnlig drabbad som kan mana i nivå med Mar även om hon måste läsa sig till det. Nåja, girl power!

Min favoritkaraktär är helt klart Benedikte. Hon är ju asball, för första gången träffar vi på en drabbad kvinna som är stark och cool och som inte spelar och vinner på sitt utseende som ex Sol och Ingrid. Hennes låga självkänsla är lätt att känna igen sig i, hennes tankebanor är lätt att hoppa in i. Varför skulle den där vackra personen vilja ha fula mig är väl något som vi alla tänkt någon gång, inte minst i tonåren. Gillar också att hon står på sig mot Sander i slutet av boken... han var inte redo för henne... än ;). Hatar dock att hon beskrivs som tråkig på baksidan, hon är allt annat än tråkig!


Bokens två sista meningar ger mig alltid rysningar...

Men då hade det gamla seklet gått över i ett nytt: 1900-talet

Det århundrade då isfolkets öde avgjordes.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 oktober 2016, 20:28 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Färjkarlen har numera tagit sig upp på min Top 5 lista av bästa böcker i serien!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 oktober 2016, 22:19 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Denne boken er faktisk enda skumlere enn Ravnens vinger. Jeg både liker og ikke liker den på samme tid. Teoriene om fergemannen er mange og litt vel rotete. Det er vanskelig å følge tankegangen til karakterene innimellom, men heldigvis blir trådene samlet til slutt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Benedikte som en av Isfolkets rammede har måttet lese seg til hvordan hun skal mane, og heller ikke at Heike skal ha skrevet det hele ned (han som nesten ikke kunne skrive). Alltid tidligere har maningen kommet automatisk, og bortsett fra Mar, har vel ingen av dem forstått hva de egentlig sier når de maner. Jeg reagerer også på hvor fort Benedikte faller for Sander og hvordan hennes romantiske tanker hele tiden forstyrrer henne når hun har viktigere ting å konsentrere seg om.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Da Benedikte endelig oppdager hvem Livor er ved hjelp av speilbildet i en vindusrute, står håret på armene mine rett til værs. Ekstremt skummelt! Skulle ønske sluttoppgjøret med Tengel den onde hadde lignet litt mer på skrekkfølelsen i denne boken. Jeg må også trekke fram det som skjer mellom Benedikte og Sander på vertshuset. Det er faktisk én av de aller fineste romantiske scenene i serien.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Jeg liker Benedikte, men hun føles litt som Heike light. Hun har mange av de samme egenskapene, og har dessverre noen av de samme negative tankene om seg selv. Til tross for at det kjennes menneskelig, kan det bli for mye av det. Sander er en sjarmerende fyr som jeg håper å se mer til. Marco har jeg ventet på gjennom hele boken, men han er ikke like mystisk og fengslende nå som tidligere. Kanskje har en viss annen serie ødelagt litt av fascinasjonen min for ham. Jeg liker ham fremdeles, men ikke helt på samme måte som før, tror jeg. Får lese litt flere bøker før jeg gjør meg opp en endelig mening om ham.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 oktober 2016, 19:02 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Inspelat och klart. Tack!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 oktober 2016, 09:23 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 24 april 2016, 17:53
Inlägg: 813
Ort: Vita salarna
*Vad tycker du om boken?
Den är intressant. Tycker det är så fint att absolut fina Benedikt får träffa Sander och blir förälskad. Den är också mycket intressant och jag bara älskar böcker med små gåtor och det finns det gott om i denna boken osv.

*Vilket är bokens bästa ögonblick?
Åh, när Benedikt och Sander har sitt lilla barnförbjudna ögonblick för första gången :giggle:

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Benedikt. Hon är en så fin person inom sig och själv tycker jag att hon är en utav Isfolkets mest största kvinna.
I boken visar hon hennes krafter och även en som, vad ska man säga?En som är uppvuxen att veta att man aldrig kommer få en man eller förälska sig i någon, så upplever hon ändå sitt livs kärleksfulla äventyr.

Sedan har jag väl inget mer och säga om boken. Förutom att jag tycker den är bra då :giggle:

_________________
When I'm good, I'm very good. When I'm bad.. I'm better.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 juli 2020, 21:05 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Nu vet jag att det var superlänge sen ni poddade, men jag vill ge svar ändå! You can't stop me! :lol: *skip*

Frågorna vi undrar över är:

*Vad tycker du om boken?

Den var spännande och lite läskig. Gengångare med ett halvt ansikte, Nerthus-Tyr som rekryterades av Tengel den Onde för flera hundra år sedan men fortfarande lever... Jag är intresserad av historia och religion, så på det planet tyckte jag väldigt mycket om boken. Men vissa saker känns långsökta. Fanns det verkligen INGA andra som kunde ta hand om den stackars flickan än hennes pappa förskräckliga, snåla fastrar? Varför berättade inte Benedikte för Sander att hon var gravid när de skiljdes åt, när de tydligen var på någorlunda god fot med varandra igen? Jag tror Sander hade respekterat Benediktes önskan att vara ensamstående förälder.

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

Svårt! det beror lite på hur man tänker, det finns många bra händelser som är bra pga olika orsaker. Personligen tycker jag kanske bäst om ögonblicket när Benedikte manar mot färjkarlen men blir så förkrossad när hon inser att Sander och Adele har/hade en affär och blir nästan övermannad av känslor, inte kan koncentrera sig på gengångaren och smockar till folk till höger och vänster. Och sen kommer Marco och hjälper henne både rent praktiskt, men också psykiskt.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Benedikte! Hon är stark men sårbar på samma gång. Hon har coola förmågor. Enligt mig är hon en av de bästa kvinnliga drabbade.

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012