Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 07:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 19 september 2016, 20:47 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Nu är det snart dags för oss att podda om bok 29, Lucifers kärlek!

Jag hoppas att riktigt många vill ge sina synpunkter om den här boken!

Frågorna vi undrar över är:

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vad tycker du om Margits beslut att ta in Lucifer i sagan?

Vi spelar in den 27/ 9 klockan 18 så svara innan dess :tkiss: :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 september 2016, 10:52 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 september 2015, 17:15
Inlägg: 12
Ort: Gabriellshus
Vad tycker du om boken? Boken har som alla böcker sin egna charm, och när jag gjorde ett föderdarg i skola så tog jag denna som ett exempel. Jag lyssnade just på boken så mitt minne är ganska bra uppgraderat. men boken är bra och mer kan jag faktiskt inte säga om den, för det blir lite mycket när Marcel jagar "Lucifer" och det slungas blåa klot i luften. Det bli lite för mycket, och när han berättar att Marcel bara gjorde de för att se om Sagas håg var vänd mot honom. Men asså att förfäderna säger att de skickade fel person och de verkade bara ha gått på utseendet och inte på personligheten, och är inte personligheten det viktigaste.

Vilket är bokens bästa ögonblick? Hmm... kan inte säga att det är ett glatt ögonblick, men det är är sorgligt ögonblick och det är när Saga dör och två svartänglar kommer och ger Hennig en 11 årig pojke vars föräldrar är borta, och med två tvilling pojkar som är så olika som natt och dag. Varför skulle de ge två nyfödda till en pojke? Förstår inte deras logik.

Vilken är din favoritkaraktär och varför? Marcel tycker jag bara om för att han har så fint namn. Men Saga kan de nog va. Det är nog mest för att hon har en iskyla som alla män tänker sig kunna smälta, men ingen typ lyckas.

Vad tycker du om Margits beslut att ta in Lucifer i sagan? Just nu är är de okey men senare blir de för mycket Lucifer och för lite förfäder. Men man undrar ju om bibeln eller Margit har rätt angående vem Lucifer är.

varför bara ett avsnitt i veckan vill ju lyssna på ett nytt varje vecka, man får ju lyssna på gamla då.
grym podd kör hårt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 september 2016, 22:53 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
For uttaletips, se http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=35&t=8235#p381600. :whistle:

Vad tycker du om boken?

Den var nok spennende første gang jeg leste den, men nå synes jeg den er én av seriens aller dårligste; hittil den største skuffelsen sammen med Bak fasaden. Jeg liker overhodet ikke dette med at Lucifer blander seg inn, og når han nå gjør det, hadde det holdt at han donerer noen gode gener i kampen mot Tengel den onde. Jeg liker ikke Lucifer som Marcel, og jeg liker ham enda mindre som Lucifer. Greven er også usympatisk. Boken føles mest som en lang vandring, på linje med Feber i blodet som heller ikke hører med blant mine favoritter. Men historien tar seg litt opp på slutten når Saga endelig kommer til Linde-alléen og Gråstensholm. Oppgjøret hennes med det grå folket er spennende, men litt for lettvint. Det er trist at Gråstensholm nå forsvinner både som gods og som kirkesogn, men det er fint at Linde-alléen er tilbake som Isfolkets hovedsete. Lille Henning er et sympatisk bekjentskap.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det tror jeg må være etter at Viljar og Belinda har reist for å besøke Jolin. Saga og Henning har et fint samarbeid og en god kjemi. I tillegg er slutten utrolig hjerteskjærende. En liten elleveåring alene med to små nyfødte gutter, så ulike som natt og dag. Hvor ensom og fortvilet han må være! Hjertet mitt blør for de tre barna.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Jeg er glad for at Kol og Anna Maria fremdeles er med i starten av boken, men skulle ønske det hadde vart litt lenger. Saga er bra nok, men favoritten her må nok bli Henning. Han virker som en virkelig god og stødig kar, som må gjennom ufattelige prøvelser for en unggutt. Forhåpentligvis blir ting bedre etter hvert.

Vad tycker du om Margits beslut att ta in Lucifer i sagan?

Som sagt liker jeg ikke dette i det hele tatt. Isfolket burde ha klart seg helt fint uten innblanding fra guder og engler, enten de er svarte eller hvite. Jeg er ikke overvettes begeistret for Shama, det grå folket eller de diverse demonene heller, men det hadde kanskje hjulpet om Lucifer ikke hadde vært kristendommens Lucifer, men derimot en figur fra Margits egen fantasi. Fra å være en historisk slektssaga med overnaturlige innslag, som jeg virkelig liker, blir Sagaen om Isfolket nå plutselig en fullblods fantasy for en liten stund. Selv om jeg elsker alle filmene basert på Tolkiens bøker, er ikke dette en sjanger jeg kjenner meg spesielt hjemme i, og jeg hadde virkelig foretrukket om sagaen hadde fortsatt i sitt opprinnelige spor, der den spesielt utvalgte hadde vært sterk nok i seg selv til å bekjempe sin onde stamfar, bare med hjelp av forfedrene og resten av slekten. Hvorfor er det sånn at når bøkene blir stadig mer fylt av overnaturlige figurer og hendelser, føles det som om Isfolket selv får stadig færre overnaturlige evner og blir stadig mer avhengig av hjelp utenfra? Med fare for å motsi meg selv, er det likevel visse aspekter her som jeg liker, blant annet ulvene og personligheten til enkelte av Lucifers etterkommere. ;)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2016, 17:36 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Vad jag tycker om boken: Nja! Jag gillade den bättre när jag var yngre, nu känns den mer tjatig och jobbig. Hela sekvensen med Saga, Marcel och låtsas-greven brukar jag hoppa över - det tar liksom aldrig slut med rännandet i skogen. Dessutom får jag ont i huvudet av att läsa om åskväder och värmeböljor. Plötsligt är de allestädes närvarande förfäderna helt bortkollrade och börjar gå efter utseendet så Saga ska falla för en tjusig människa och inte för Lucifer. Känns inte Isfolket alls. Blå, fräsande klot - suck! Dessutom stör jag mig på hur snabbt den svala Saga börjar samtala med två främmande män om religion, etik och Isfolkssagan. Det känns inte logiskt i det pryda 1800-talet. Som tur är bättrar sig historien snabbt när hon kommer till Norge. Det blir riktigt spännande när Saga ska driva ut de grå från Gråstensholm.

Favoritögonblick: Hela spökutdrivningen är verkligt spännande, särskilt kampen mot den hängde och jakten på galgbacken. Samt när tvillingarna föds och Henning får ansvaret att ta hand om dem.

Favoritkaraktär: Henning, han är så stark och så finkänslig fast han bara är 11 år när han får sitt stora ansvar. Jag anar att han kommer att bli en riktigt härlig karaktär som vuxen. Påminner om Mattias Meiden litegrann.

Och vad jag anser om Lucifer: Nej, det blir inte så bra. Det är lite för stort att blanda in änglar och andra gudomligheter. Blir lite som i de grekiska dramerna när någon av gudarna steg ner på jorden för att reda ut allt (kallas något speciellt men jag har glömt vad). Jag anar redan här att det kommer att bli svårt att hålla ihop sagan logiskt. Isfolket får lite för mycket hjälp och för stora krafter - för att en berättelse ska hålla måste det finnas begränsningar för vad karaktärerna ska vara kapabla att klara av, för mycket makt förtar spänningen. Det blir nästan lite löjligt i slutet när Saga kommer till de svarta salarna och möter Lucifer, puss och kram och sedan slår de sig ner för att tala om barnen!

Fundering: Jag har ju förstått att Margit har ett mycket komplicerat förhållande till kristendomen och inte drar sig för att skälla så mycket hon kan på kyrkan och korkade präster. Men när Saga ska driva ut det grå folket har den väldigt stor betydelse - kors, välsignelser, vigd jord, nöddop osv. Det håller inte ihop riktigt tycker jag.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012