Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 17 juni 2026, 12:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 3 juni 2016, 13:45 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Nu är det snart dags! På onsdag den 8/6 spelar vi in Vargtimmen!

Det är ju lite extra spännande nu när Isfolkets förlorade son återvänder till Norden så vi vill ha in massor med svar och synpunkter på denna bok!

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

:tkiss:

http://setsunaceras.blogspot.se/

InläggPostat: 3 juni 2016, 19:01 
Svartängel
Svartängel

Vad tycker du om boken?
Karl i Knapahult blir omedelbart placerad. Han hinner knappt komma in i historien förrän man får reda på att han är en stor skit. Detta är verkligen en historia nästan utan gråzonsmänniskor. Den enda som balanserar på gränsen är Gunillas mamma Ebba. I övrigt är karaktärerna lägre än de lägsta (som överbehårade våldtäktsmän) eller nästan övernaturligt goda och fantastiska… :roll:

Lägg till på det ett krystat mysterium som emellanåt verkar glömmas bort, och två förskräckligt pinsamma scener där Heike blir allvetande Fråga Olle och pratar med både Gunilla och Erland om sex, kärlek och passion. Herregud. Skämskudde på den.

Nej, ingen höjdarbok direkt. Medioker på sin höjd.

Fina scener:
När Ebba klår upp Karl! Hurra!!

Favoritkaraktär?

Ja du, vem ska man välja av alla dessa fina karaktärer?

Måste ju bli sötaste Heike (surprise). Heike som vill basta. Men han vågar inte basta eftersom alla andra då får se honom och hans raggiga kropp och hans ”jättelika doningar” som Ebba så fint uttrycker det i ett annat sammanhang. Heike som äter gräs för att komma över sin hemliga passion och Heike som av någon orsak plötsligt vet och kan allt om sex och kärlek och frikostigt delar med sig av sina erfarenheter.

Saker jag reagerar på:

I kampen mot de små gubbarna i skogen säger Arv om Heike att han redan fått hjälp flera gånger av Isfolkets förfäder. Mig veterligen har det hänt två gånger. I Stregesti (som han aldrig berättade om för Arv) och när Sol tipsade honom om den vissna växten (vilket jag betvivlar att han varken hunnit eller velat berätta för Arv eftersom han rusat in i kyrkan så fort han kom tillbaka från resan för att stoppa bröllopet och sedan tagit med sig alla män och rusat upp till skogs efter Erland). Så var får Arv den informationen ifrån?

InläggPostat: 3 juni 2016, 20:35 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Vad tycker du om boken?
Jag gillar den! Jag tycker om att Heike återförenas med sina släktingar och jag trivs i tidsperioden 1800-tal. Hela storyn med Djävulsklyftan försvinner dock bland alla turer med Arv, Gunilla, Erland och Heike. Jag får inte alls känslan av något ofattbart hemskt, jag får faktiskt inga känslor alls för Djävulsklyftan.

När Heike träffar gamle häradshövdingen Edberger och blir bjuden på te. Äntligen slipper Heike känna hur folk tar avstånd från honom!

Heike! Heike är alltid min favoritkaraktär :) Men jag kan inte låta bli att gilla Karl också, kanske för att han är så komiskt stereotypt vidrig?

Övriga tankar
Heike vill ta hand om alrunan på bästa sätt, men Heike är vuxen och jag tycker att det blir smått fånigt ibland.
Citat:
Varje kväll tog Heike av sig alrunan, och hur uselt deras nattläger än var, såg han alltid till att roten, den lilla människodockan, fick en fin och mjuk bädd; han klädde på den en liten skjorta han gjort av lin och han bredde över den ett varm skinn.

Heike möter Gunilla för första gången och byter några få ord med henne (han frågar efter Arv, hon hämtar honom). Tydligen är det tillräckligt för att Heike efteråt ska beskriva henne så här:
Citat:
”Ja, jag såg att en lätt ångest flimrar förbi i hennes ögon ibland, när hon blir osäker”

Och varför kan inte andarna bara tala om för Heike var Christer och Gunilla är? Heike har ju så bra kontakt med förfäderna, så de kan väl bara säga hur det ligger till? Nej, istället får stackars Heike kuska land och rike runt och slita halvt ihjäl sig för att komma fram till lösningen. Dumma andar!

InläggPostat: 7 juni 2016, 22:33 
Gråfolk
Gråfolk

Typiskt nog missade jag att göra ett inlägg om förra boken Korpens vingar som jag tycker är betydligt bättre än den här. Jag har väldigt svårt för stereotypen sexfixerad, helvetespredikande, frilanspastor som Karl i Knapahult representerar men Margit missar ju knappast ett tillfälle att ge en känga åt kristenheten. Tur att det finns några mer balanserade människor med i historien. Jag tycker boken är rörig och med alltför många ovidkommande historier som inte tillför något. Det här brukar vara en typisk bok jag hoppar över. Helt enkelt tråkig!

Bästa ögonblick: Allt som berör Heikes letande efter var Arv finns och senare de försvunna barnen. Jag gillar efterforskningarna i kyrkböckerna och när Heike noterar att eventuella Christer Grip-personer är alltför lika sina biologiska fäder för att kunna vara Christer, eller när barnmorskan noterar att hans skuldror nog orsakat hans mor stora bekymmer.

Bästa personlighet: Heike gillar jag inte så mycket här, mest för att jag blir less på hans deppande och att han plötsligt är samlevnadsexpert utan den minsta egna erfarenhet från det pryda slovenska barndomshemmet. Erland i Backa är min favorit. Rak och rättfram utan en massa trasslande och dessutom med ett gott hjärta för utsatta kvinnor - Gunilla och Siri i Kvarnbäcken.

Irritationsmoment 1: Varför har ingen letat reda på den stackars blinde gubben förut? Både Ebba och Karl och den försvunne rikemannen kunde väl ha meddelat någon i närmaste by vad som hänt och sett till att han fick hjälp.

Irritationsmoment 2: Örter som dödar längtan efter den person som Heike just då går och tänker på? Fullkomligt ologiskt. En sådan ört borde i så fall ta död på all erotisk längtan för all framtid. Då hade Sol hellre kunnat läsa besvärjelser över honom, det hade varit trovärdigare. Fast helst vill jag slippa all förfädersinblandning.

Irritationsmoment 3: Instoppade visdomsord mitt i stridens hetta.
Citat:
Är det rätt att blanda in Gud i krig? sa han. - Är inte alla folk Hans folk. Blir det då inte skevt, om man åkallar Honom och ber Honom välja sida?

eller
Citat:
Varför hans själ? Varför inte den levande Erland?

Ägna er åt det praktiska (besegra förbrytarna) istället för att filosofera och markera vilka som är goda och kloka! Snacka kan ni göra sedan.

En fundering: Kommer det någon gång nämnas att Heike försöker kontakta sin fosterfamilj, brev, hälsa på etc? Tycker det är märkligt att hans 15 ungdomsår i ett kärleksfullt hem inte verkar skapa någon sorts förpliktelser eller respons.

Nej, jag gillar inte boken utan ser fram emot nr 22.

InläggPostat: 8 juni 2016, 06:53 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Vad tycker du om boken?
Det här är en typisk mittimellan-bok på min tycka om-lista. Det är inte en av dem jag är kär i, men den har sina mysiga stunder. Jag har av någon anledning också världens crush på Arv Grip, som jag tycker är en riktigt härlig person.

När Heike avslöjar allting i kyrkan. Jag gillar dramatiska avslöjanden. Eller när Arv Grip ligger och är förkyld, det blir så himla mänskligt. Jag är också fascinerad av Gunillas självskade-scen, när hon skär sig med kniven. Den måste ha gått rakt över huvudet på mig första gången jag läste boken, men nu kan jag (tyvärr) känna igen mig väldigt starkt i mycket av beskrivningarna där. Det märks återigen att Margit vet precis vad hon talar om när det kommer till mörka känslor.

Arv Grip. I en bokserie som så pass mycket handlar om de ungas kärleksäventyr och utveckling, är det häftigt att se en riktigt vuxen person få så mycket djup, med hans sorg efter hustrun, hans omtanke om Gunilla, alla hans känslor som får finnas.

InläggPostat: 8 juni 2016, 11:16 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Vad tycker du om boken?

Det er spennende med mysteriet rundt de to forsvunne barna og Heikes søken etter hvor de er blitt av. Det er koselig at han endelig får treffe sine slektninger, og at de umiddelbart aksepterer ham (til forskjell fra hvordan Tristan reagerte på Ulvhedin). Ellers blir det litt vel mye svovelpredikant med sex på hjernen (les Karl i Knapahult).

Heikes møte med tante Ingela.

Heike, som farter rundt og leker privatdetektiv. Arv, som er en typisk mann av Isfolket — stødig og klok … og mørkhåret (selv om han ikke hører til Ares linje). Og faktisk Erland, som jeg mintes som en enfoldig karakter, litt lik Klaus eller Jesper, men som er en forståelsesfull og varmhjertet mann som virkelig bryr seg om Gunilla.

InläggPostat: 8 juni 2016, 18:48 
Hörning

Inspelat och klart! Tack för synpunkterna!

InläggPostat: 12 juni 2016, 21:18 
Svartängel
Svartängel

Tycker faktiskt om boken . Den är intressant och en aning mystisk !! Vad hände egentligen med Arvs son ? Sedan älskar jag verkligen mötet mellan Ingela och Heike . Är så lycklig att hon inte sa " Nej men Gud , ta satan från mig " eller något sånt dramatiskt !! Utav 10 stjärnor får den 7 1/2 !!!

InläggPostat: 14 juni 2016, 19:51 
Isfolksfan
Isfolksfan

Hej! Jag är ny här.

Vad tycker du om boken?
För mig är boken en mellan bok som jag gärna skulle kunna hoppa över. Men alla böcker har sin egna charm tycker jag. Boken behöver ändå vara med för att få hela historien att gå vidare. det är inte en riktig höjdare för mig. min absoluta favorit bok har ni redan poddat, dödssynden. men jag missade att svara på era frågor den gången.

Jag har ingen speciell favorit ögonblick för detta var ingen bok jag fattat tycke för, men när Ebba spöade Karl var bra.

Erland i Backa, han går ju från en pojke till en manlig soldat. en riktig man för en Isfolks kvinna.

Grym podd. Älskar den.
Men jag ser inga unga som läser boken, jag är 14 snart 15 men ingen jag känner förutom min mamma har läst böckerna och de tycker jag är sorgligt pgd av att de är så BRA! Jag längtar verkligen tills ni gör nr 41. Fortsätt göra en grym podd.

InläggPostat: 15 juni 2016, 09:56 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Hej tancred och varmt välkommen hit! :tkiss:

Hoppas du ska trivas på forumet och med oss alla här och stort tack för att du gillar podden!

Vi har redan spelat in det här avsnittet och det klipps i skrivande stund! Men jag kommer senare idag att lägga upp en ny frågetråd inför Demonen och Jungfrun som du hemskt gärna får svara på så vi har med dina synpunkter till det avsnittet!

http://setsunaceras.blogspot.se/

InläggPostat: 12 augusti 2016, 09:18 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Tack för ett bra avsnitt :) synd att jag inte hann svara! Hade haft några synpunkter :)

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/

InläggPostat: 23 augusti 2016, 06:33 
Hörning

Blodshämnd skrev:
Tack för ett bra avsnitt :) synd att jag inte hann svara! Hade haft några synpunkter :)

Lämna dem här: https://www.youtube.com/watch?v=OsNXnqzAxfw

Vi har tänkt att avsnitten ska kunna fortsätta diskuteras i youtube-trådarna (främst eftersom det genererar fler sökträffar för podden)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme