Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 maj 2016, 14:04 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Yes! Den 11/5 spelar vi in nästa avsnitt som handlar om bok 19 i serien, Drakens tänder

I vanlig ordning vill vi gärna ha in mycket svar på vad ni tycker om boken!

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

I den här boken är det en mystisk drabbad som gör entré, vad tycker du om konceptet "hemligt drabbad?"

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 maj 2016, 19:29 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om boken?
Den här boken väcker alltid speciella minnen hos mig. Första gången jag läste den satt jag nämligen i en garderob full med flyttlådor. Garderoben fanns i min mammas nya lägenhet dit hon flyttat efter mina föräldrars skilsmässa. Boken väcker känslor av ensamhet, uppbrott och nystart men ingen sorg. Tvärtom är minnena ganska mysiga, trots omständigheterna. Nu till boken. Berättelsen blir spännande nästan direkt när Sölve upptäcker att han är en av de drabbade och utforskar sina gåvor. Särskilt nu när jag har läst boken några gånger så är det med obehag jag läser om hur Sölve börjar sin vandring från god till ond. Det här är definitivt en av mina favoritböcker, men sedan jag själv fick barn gör det så mycket ondare att läsa om lille Heike som plågas av sin far.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Det obehagligaste ögonblicket är nog när Sölve dödar konsuln med hjälp av en docka som han binder en tråd runt och sedan sticker kniven i. Rysningar!

Det starkaste ögonblicket är när Sölve får se sin son för första gången. Det är fascinerande att läsa om hur chockad han blir och hans reaktion visar att han inte är helt känslokall ändå.

Det ögonblick som väcker starkast moderskänslor är när Heike försöker sätta på sig ett par byxor som Sölve slängt till honom. Jag gråter för den stackars pojken, det är något så hjälplöst och rörande över hela scenen att jag stortjuter :(

Ögonblicket som kunde ha blivit det finaste är när Sölve sitter isolerad i sitt hem med Heike och för att fördriva tiden börjar prata med sonen och berätta Isfolkets historia. Det hade varit ett perfekt tillfälle att göra Sölve god igen. Berättelserna och sagorna kunde knyta ett band mellan far och son och Sölve kunde släppa ut Heike ur buren innan det gått för långt. Ååååh, vad jag vill det! Jag sitter verkligen och hoppas av hela mitt hjärta att Sölve ska börja älska sin son… :cry:

Det mest spännande ögonblicket är när Heike äntligen lyckas rymma. Jag håller tummarna så de blir blå för lillgrabben och även här fäller jag många tårar.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Heike för hans utsatthet och godhet. Och faktiskt Sölve för att han är en intressant karaktär i sin iskallhet.

I den här boken är det en mystisk drabbad som gör entré, vad tycker du om konceptet "hemligt drabbad?"
Jag gillar när det är hemligt för läsaren och jag själv kan vara med och gissa. Som med Trond. Jag gillar dock inte Sölve-varianten lika mycket. Här vet läsaren att Sölve är drabbad, men Sölves omgivning vet ingenting.

En tanke
Alrunan hjälper Heike hela tiden genom att strypa Sölve så fort han försöker döda sin son. Men varför ingriper inte alrunan när Heike tvingas sitta i bur och Sölve petar på honom med pinnar? Varför, varför, varför?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 maj 2016, 11:37 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Vad tycker du om boken?
Sölve var inte alls som jag mindes. Intressant att han faktiskt var en charmig pojke med medkänsla från början och även efter att han hade upptäckt sin förmåga. Han hade till exempel medkänsla för Johan Gabriel. Jag kunde bara minnas Sölve som otäck och ond. Det skapar ännu mer djup i denna bok. Men den här boken väcker så mycket smärtsamma känslor, den blir värre och värre för varje gång man läser den. Jag mår så fruktansvärt dåligt av att läsa om Heike och allt han tvingas utstå från alla möjliga håll. Det är sååå smärtsamt!

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Heikes flykt. Just nu kan jag inte komma på att jag någonsin skulle ha läst något mer rörande!

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Tänker ni att jag ska välja mellan Heike och Sölve då eller? Haha ;)
Nej min favorit är självklart Heike, ur alla i hela serien så älskar jag Heike allra mest.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 maj 2016, 15:49 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Den här boken gillade jag från början och tycker fortfarande om efter många omläsningar. Jag började läsa Isfolket hos en kompis som samlade på serien och det var nog det här omslaget som gjorde mig mest nyfiken. Jag ville verkligen veta vem det lilla trollet i buren var och varför han hade hamnat där.
Jag gillar också att vi nu är tillbaka i den riktiga sagan och få följa två verkligt drabbade och deras äventyr samt att berättelsen utspelar sig i ett historiskt sammanhang och i flera olika kulturer, universitetet i Uppsala, Wien och den slovenska landsbygden.

Favoritögonblick finns det många: När Sölve upptäcker sin förmåga, hans ansträngningar för att förföra Renate Wiesen, första gången han ser sin son, mötet med Elena och den slovenska kulturen och när Heike flyr ur buren.

Favoritkaraktär: Heike absolut, hur han lyckas behålla sin goda, mänskliga sida efter sådan behandling är fantastiskt. Men jag gillar Elena också, osjälviska, modiga kvinnor med hjärta för de värnlösa är jag väldigt svag för.

Övrigt: Det är intressant att se Sölves förfall från medkännande, vänlig pojke till det ondskefulla monster han blir. Tyvärr tycker jag dock att de onda karaktärerna tappar mycket av sitt djup när de blir onda. Sölve blir dummare och mer enkelspårig ju längre han förfaller. Är det så svårt att kombinera intelligens och känslighet med ondska? Kanske är det så att just intelligens och känslighet är själva grogrunden för godhet? Att kunna se flera sidor av saken, analysera orsakssamband och känna in hur andra människor har det. Tyvärr ger Isfolksserien inte så mycket mer möjlighet att undersöka detta, Sölve är det närmaste vi kommer. I fortsättningen kommer ondskan och dumheten hänga tätt ihop.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 maj 2016, 09:37 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 27 februari 2016, 00:28
Inlägg: 4
Vad tycker du om boken?

Jag gillar denna boken skarpt! Det är en så obehaglig tanke på en drabbad ingen i isfolket känner till. Tur att alrunan höll ordning på honom.

Och jag älskar den för att den är en så viktig bok i isfolkssagan.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Jag gillar ju när Sölve inser att han kan trolla - magi är alltid coolt. När han mind-trollar den där flickan hem till sig. En hel värld av möjligheter öppnar sig.

Scenen i huset när Heike ska fly är ju också en favorit - ska Sölve komma eller inte?!

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Sölve är rätt cool ändå, superond och obehaglig men han kan lur-trolla och manipuleramed folk, det är häftigt.

Heike också såklart, men det är mer ömhet och medkänsla man känner för honom.

I den här boken är det en mystisk drabbad som gör entré, vad tycker du om konceptet "hemligt drabbad?"

Jag tycker det är awesome! Det finns så mycket jäkelskap de kan ställa till med och det sätter fantasin i spel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 maj 2016, 13:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Dette er én av de virkelig gode bøkene i serien. Det er spennende å reise til nye land og kulturer og å høre om historiske steder og personer. Her er en rammet helt utenom det vanlige, noe som er forfriskende tross at det også er forferdelig å følge utviklingen hans. Det er skremmende hvordan noen kan gå fra å være en ganske ordinær, sympatisk smågutt, som er glad i familie og venner, til å bli et sånt monster som torturerer sin egen sønn og utnytter alle han kommer i kontakt med.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Den beste delen av boken er etter at de har kommet til den lille landsbyen i Slovenia. Jeg har alltid vært fascinert av denne delen av Europa, og det er fint med et besøk her. Hver minste lille bit av sympati en måtte ha hatt for Sölve, er borte nå. Vandreren i mørket dukker opp som en uventet og mystisk karakter. Det aller beste øyeblikket er helt på slutten når Elena og Milan viser omsorg for Heike og tar ham til seg som sin sønn. Det er så fint! Endelig noen som bryr seg om ham! Hvala Eleni i Milanu! (Takk, Elena og Milan!) Heikes flukt er også veldig rørende lesning.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Jeg vet ikke akkurat om jeg vil kalle Sölve noen favoritt; han er for grusom til det. Måten han behandler sin lille sønn på er bare for hjerteskjærende. Men Sölve er en interessant karakter, kanskje aller mest fordi han er så ulik alle andre i Isfolket. Den eneste som ligner litt er Trond, men han rakk aldri å bli like ond. Nei, jeg tror favoritten min i denne boken må være Heike. Stakkars lille gutt! Så godt at han har sine beskyttere i alrunen, Vandreren og Elena, som også er karakterer jeg setter stor pris på. Og Milan viser seg å være en kjernekar.

I den här boken är det en mystisk drabbad som gör entré, vad tycker du om konceptet "hemligt drabbad?"

Jeg antar at dere mener Vandreren i mørket? Jeg synes dette er en spennende tvist. Gjennom bok etter bok lurer man på hvem denne mystiske karakteren er. Heldigvis kommer det til slutt for en dag. Jeg liker i det hele tatt at de rammede og utvalgte kommer tilbake for å hjelpe nålevende etterkommere og andre slektninger.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 maj 2016, 18:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu har vi poddat! Det blev inte likt något annat podavsnitt. Jag känner mig helt känslomässigt dränerad ... på ett bra sätt! Vilken bok!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 maj 2016, 13:43 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 3 maj 2016, 19:40
Inlägg: 56
Gud vad spännande, ser fram emot att lyssna!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 maj 2016, 21:31 
Gråfolk
Gråfolk
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 maj 2016, 20:01
Inlägg: 32
Ort: Poland, Katowice
I love all toms where Heike is, Drakens Tander of course to. First - Solve, very interesting, and dangerous person. I don't want to meet him in the dark street:P Second - poor Heike, him story is one of the best in Saga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 maj 2016, 05:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Klaudek884 skrev:
I love all toms where Heike is, Drakens Tander of course to. First - Solve, very interesting, and dangerous person. I don't want to meet him in the dark street:P Second - poor Heike, him story is one of the best in Saga.


I did not remember that this book was so incredibly epic. I agree about both Sölve and Heike. This is the book I like Heike the best in.

In fact, I wonder if there is a book as good as this one left in the saga IMHO. Demonernas Fjäll, probably.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 juni 2020, 20:37 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Dan skrev:
Nu har vi poddat! Det blev inte likt något annat podavsnitt. Jag känner mig helt känslomässigt dränerad ... på ett bra sätt! Vilken bok!


Jag håller med! Drakens tänder är en av de allra bästa böckerna, även om den är jättesorglig.

En sak jag tänkte på när ni pratade i podden... Daniels fru och Sölves och Ingelas mamma. Jag håller med så mycket där, varför fick vi inte ens ett namn på henne??!?! Hon är för sjutton mer anonym i historien än Tengel III. och att Madeleine, som gifte sig med Dan av Isfolket men inte var Daniels biologiska mamma, fick vara med i släktträdet, men inte mamman till två isfolksbarn? Samma sak med Örjan d.y.'s fru/Arv Grips mamma, hon nämns inte alls!! Vad är detta ??

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012