Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 00:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 13 februari 2016, 20:14 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Vi tuffar på och den 24/ 2 poddar vi nästa avsnitt i sagan! Och vi vill såklart ha in massor med svar och höra vad ni tycker om den här boken där det verkligen börjar rotas i Isfolkets ursrpung!

Vad tycker du om Vinden från Öster?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vem är din favoritkaraktär och varför?

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 februari 2016, 21:08 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
En mycket konstig bok att bedöma. Den började jättedåligt. Bokens första sidor lockade överhuvudtaget inte till vidare läsning. I mitten blev den mellanbra och på slutet blev den riktigt bra. Fina miljöbeskrivningar.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
När Tun-Sij berättar legenden om Tan-Ghil. Spännnade! Otroligt spännande när hon säger att han fortfarande lever!

Vem är din favoritkaraktär och varför?
Den här boken har inte direkt några starka och väldigt sympatiska karaktärer ... Men kanske Vendel i alla fall även om han är mer än lovligt mesig ibland...

Vad skulle jag ha kunnat ändra ... hmmm ... kommer inte på något direkt. Allt får ju sin mening till slut, men det är ju sjukt sorgligt att Vendel måste lämna sitt barn där :(

Andra saker jag reagerar på:

Löjligt:
"Vendel hade nu återfått sina krafter, han var stark och han var man och vårens krafter sjöd i honom."
- Herregud så dåligt ...

Vendel ser en blå fläck på Örjans rygg. Då får man veta att alla i Isfolket föds med den fläcken och att det visar att man har mongolblod i ådrorna. Borde inte detta ha nämnts liiiite tidigare i serien för att göra det trovärdigt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 februari 2016, 19:57 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 16 februari 2016, 19:40
Inlägg: 2
Skal vi see

"Vinden fra øst".

Ganske så kjedelig i begynnelsen ja, mye vandring og bla bla. Kjenner jeg blir litt lei Corfitz og det der "jeg er bedre enn deg, gutten min - men du er nå heldig lell" holdningen. Liker både humoren og særlig tilpasningsevnen til Vendel, selv om han i likhet med de fleste av Isfolk-karakterene har litt VEL mye flaks støtt og stadig.

Et av de øyeblikkene jeg liker best er faktisk, litt skadefro, når Corfitz kommer og skal beklage at de har mistet Vendel i Russland et sted, og får plantet skinnpungen foran seg - og Vendel er hjemme. Før ham og hans dyrebare duste-Maria. Ha ha på deg, der fikk du for å ha nesa i sky og ekkel oppførsel.

Favorittkarakteren i denne boka er uventet nok Irovar. En gjennomgående snill og omtenksom mann, oppriktig glad i sin sjamanhustru og sin umulige datter. Ser ham for meg som med litt gråsprengt skjegg, plirende blikk og litt sånn krokrygget og god.

Om jeg hadde kunnet endre noe, hadde det vært å korte inn litt på alt maset om de små nenetserjentene (jada, vi skjønner poenget!) og kvikket litt på den uendelige marsjen. Vi vet den var lang og kald og grusom, og at folkene falt som forfrosne fluer. Men for all del. Lidelse er til for å deles.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 februari 2016, 20:50 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om Vinden från Öster?
Den här boken har alltid känts som en mellanbok som för handlingen framåt men som inte är så bra för sig själv, däremot märker jag att jag gillar den mer och mer ju äldre jag blir.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Jag kan inte komma på några "bästa ögonblick", men det finns många starka scener som fastnat hos mig. Som när Vendel upplever sin första sköra kärlek till Maria och Corfitz skäller ut honom. Det är ju hans allra första kärlek och han har lagt ned så mycket tid på att tillverka börsen… och så krossas allt! Och Maria då? Varför så hemskt besvärad av en ungpojke som trånar på avstånd? Nej, Maria ger inget trevligt intryck. Inte Corfitz heller för den delen, särskilt inte när han blir irriterad för att inte Vendel reser sig för dem i slutet av boken!

När Vendel glider omkring i sin båt efter ett lyckat rymningsförsök så är han så otroligt ensam. Det gör ont i mig och jag ser honom framför mig. Alldeles ödsligt och inte en människa i sikte. Dag ut och dag in med bara den brusande floden som sällskap. Det hade blivit en bra filmscen.

När Corfitz och Maria berättar för Christiana om börsen och att den var en gåva till Maria så tycker jag så synd om Christiana. Hon har ju fått den av sin son med orden ”till den människa som står mig närmast på jorden”. Kul att veta att den var till någon annan...

Och på ett ställe i boken kommer en mening som sätter de egna vardagsproblemen i perspektiv:
Citat:
Trots en evigt gnagande hunger av för små matransoner, trots trakasserier, dåliga bostäder, slit och hemlängtan, förfrysningar och hopplöshet, så hade där varit drägligt

Drägligt? För mig låter det som allt annat än drägligt!

Vem är din favoritkaraktär och varför?
Jag funderar på det där, men kan inte riktigt ta till mig någon av karaktärerna. Vendel är en mes, Sinsiew bara surar...

Ja, Sinsiew är en riktig surpuppa men är det så konstigt då? Vem skulle inte tjura om ens föräldrar försökte tvinga fram ett äktenskap med en man som man själv inte såg något positivt med? Margit vill att Sinsiew ska verka ond, men jag förstår Sinsiew och har svårt att se henne som enbart negativ. Ngut verkar inte heller ond, snarare god och snäll och jag förstår inte varför han inte får (här kommer en spolier!) vara med i Demonernas Fjäll i senare böcker?

Jag vet inte heller vad jag tycker om Tun-sij. Är hon skrämmande eller är hon vänlig? Vänligt skrämmande kanske? Hon är en person som jag skulle ha svårt för i verkliga livet eftersom jag inte vet var jag har henne.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
Ta bort allt prata om Lenes och Örjans storlek! Varje gång det handlar om dem så nämns det hur feta de är. Margit lägger verkligen stor vikt (höhö, kul ordvits :wink: ) vid att få läsaren att förstå att de är överviktiga. Varför?

Övrigt
Vendel reflekterar över att föräldrarnas äktenskap inte var så lyckligt. Han lämnade hemmet vid 13 års ålder så det känns inte rimligt att han plötsligt kommit till den insikten utan att ha träffat föräldrarna i vuxen ålder.

Efterverkningarna av kriget är så sorgliga. Kvinnorna som gift om sig i tron att deras män stupat, männen som gift om sig i Ryssland och kvinnorna som väntar förgäves... vilket öde.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 februari 2016, 20:39 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker du om Vinden från Öster?
I överlag tycker jag boken är väldigt långtråkig och för mig känns boken bara som ett onödigt mellanspel. Det här är en av de böcker som jag läst minst gånger.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
När den är över hehe... Nej men skämt åt sido. Måste säga Vendels orgie, den var spännande.

Vem är din favoritkaraktär och varför?
Vendels svärmor Tun-sij, hon var cool.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
Låtit Vendel behålla benen.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 februari 2016, 20:40 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Borde vinna pris för kortast och tråkigast svar :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 februari 2016, 23:17 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Ny här på forumet men har hängt med podden nästan från start. Isfolksböckerna började jag läsa i tonåren på 80-talet.

Vad jag gillar Vinden från Öster?
Spännande med en flytt till en helt ny kultur och ett spännande historiskt sammanhang. Jag gillar också att vi här får reda på mer om Isfolkets ursprung. Jag har flera gånger letat på kartor för att kunna följa Vendels färd längs floderna i Sibirien och vet på ett ungefär var Taran-gai ligger (eller skulle ligga om det vore sant). Det är också intressant att få reda på mer om hur de svenska soldaterna hade det i rysk fångenskap. Som jämförelse kan jag rekommendera boken Karolinas Poltava av Elsi Rydsjö som också beskriver svenskarnas vistelse i Tobolsk, framförallt kvinnornas situation. Det finns mycket likheter.

Bästa ögonblicken
Bäst är nog när Tun-sij avslöjar för Vendel att Isfolket har sitt ursprung hos hennes folk och att Tengel den onde utförde sitt onda dåd redan där och inte i Norge. Vilken slump att Vendel skulle hamna där av alla ställen i Sibirien, det var nog någon som styrde detta.

Sorgligast
Att Vendel två gånger förlorar sin kärlek. Första hans spirande tonårsförälskelse i Maria Skogh och sedan den visserligen frambesvärjda, men ändå passionerade kärleken till Sinsiew. Och inte fick han någon av sina fem flickor med sig hem. Skönt att han finner lyckan till sist.

Bästa karaktären
Vendel, jag gillar hans humor, godhet och optimism samt engagemang för fred och försoning mellan folk. Skulle behövas fler människor av den typen.

Vad vill jag ändra på?
Varför kan inte förfäderna gripa in och förhindra det där olycksaliga bröllopet mellan Christiana och Sören Grip. Någon i släkten måste väl ha sett vilken knöl till karl det var?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 februari 2016, 17:59 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Vinden från Öster?

Jeg har alltid syntes denne boken har vært spennende, men kanskje litt langtrukken etter flere gjennomlesninger. Det at den foregår i et fremmed land og er knyttet til historiske hendelser, trekker opp. Det er interessant å høre mer om Isfolkets opprinnelse. Men at Vendel blir påtvunget et ekteskap med Sinsiew, trekker ned. Jeg synes hun er ganske usympatisk, men ingen av dem fortjener å bli herset med på den måten. Tun-sij er jeg følgelig ikke helt komfortabel med. Irovar, derimot, er en bra fyr, og han og Vendel har et fint vennskap.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Replikkene som flyr mellom Vendel og Anna-Greta. Noen små gullkorn der! Hvilken lykke at de får hverandre til slutt; det fortjener de begge.

Vem är din favoritkaraktär och varför?

Vendel. Jeg synes han er en fin og sjarmerende ung mann, med stor omtanke for andre. Han er lun og full av humor. At han er en sann dyrevenn, er også tiltalende. Og han må være en av Isfolkets kjekkeste menn.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

Jeg synes det er fryktelig tragisk at Vendel skal behøve å miste begge beina i koldbrann etter alt han ellers har vært igjennom, så det hadde jeg nok tatt vekk.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 februari 2016, 20:26 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack så mycket för alla synpunkter! Extra roligt att få in nya människor här!

Podden är inspelad och kommer på måndagen 7:e mars


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 februari 2016, 19:57 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 september 2015, 17:15
Inlägg: 12
Ort: Gabriellshus
Vad tycker du om Vinden från Öster? Denna bok är en okej bok men inte den bästa. att Vendel kommer till Sibirien eller var han nu befinner sig och får veta mer om Isfolkets ursprung.

Vilket är bokens bästa ögonblick? Jag tycker att det bästa ögonblicket är när Vendel ser ceremoni som Tun-sji utövar sin lilla ceremoni på en man i lägrets heligaste del. :giggle:

Vem är din favoritkaraktär och varför? Min favorit karaktär är Irovar, för han verkar så bra och snäll.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit? Jag vet inte vad jag skulle vilja ändra. denna bok är inte den bästa jag vet, men den är nödvändig för att få historien att gå vidare. men jag skulle vilja att Vendel får ha kvar sina ben kvar och kanske fått komma hem tidigare.

Fantastisk podd heja på er Dan och Anna

P.S. Jag är egentligen en tjej men jag gillade namnet Tancred(: och är nog en av de yngsta fanet av Isfolket D.S.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 februari 2016, 14:50 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Tancred! Inte ovanligt med tjejer med killnamn på det här forumet direkt, så det är helt OK

Vi spelar in onsdagen elva dagar innan vi släpper podden så avsnitt 15 är tyvärr redan inspelat :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 juni 2020, 21:13 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
Vad tycker du om Vinden från Öster?

Jag tycker det är en väldigt bra bok. Vendels alla strapatser genom det jäkla kriget, hans hela personlighet, mötet med Irovar och Tun-Sij... Allt är så otroligt välskrivet! Jag älskar den.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Oj, det finns så himla många fantastiska ögonblick! När Vendel flyr från Tobolsk och hans flykt på floden, det är en av händelserna som är riktigt spännande. Och när han och Tun-Sij pratar om Isfolkets historia... det ger mig rysningar och jag kan bara inte sluta läsa för det är så himla bra!!

Vem är din favoritkaraktär och varför?

Jag har två: Vendel och Tun-Sij.
Tun-Sij har en sådan auktoritet och utstrålning, en schaman av världsklass, med en glimt av att vara full i fan ibland, som när hon utan Vendels vetskap tänder en låga hos honom för Sinsiew. Hon är ascool.
Vendel gillar jag för hans mjukhet när det gäller djur och ogillande av våld, hans humor (ta bara när han blir inspärrad i Archangelsk och han i galghumor tänker detta: ">>Här dör jag. Och ingen ska veta var min grav ligger... Till min grav ska ingen gå. Bara tidigt om vårarna ska näktergalen sjunga där<<. Inte för att det fanns några näktergalar i Archangelsk. Men man kunde kanske använda sparvar istället?" ), hans ihärdighet, hans lösningar på flera problem mellan Nenetserna och Tarangaierna.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

En populär åsikt verkar vara att låta Vendel behålla sina fötter och jag håller med! Eller åtminstone en av fötterna. Och jag hade, kanske, ändrat så att Corfitz Beck blev arg på Vendel av någon annan anledning än att Vendel blev kär i Maria Skogh och gav henne en vacker börs. Det kändes så onödigt att Vendel får krossat hjärta bara för att Corfitz inte kunde hantera situationen bättre. :wait:

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Senast redigerad av Mika_295 21 november 2021, 19:21, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 juni 2020, 19:59 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 25 maj 2020, 12:39
Inlägg: 246
*liten spoiler varning*

Jag kom på en sak ni sa i podden som är lite fel. Det har förekommit "missade" drabbade i den norska grenen av Isfolket, i alla fall en gång, men det var dock långt lång före Tengel den Godes tid. var det pga spoiler-varning ni inte sa det? ta en titt på släktträdet som visar från tengel den onde fram till Tengel den Godes generation! varken Ivar eller Signy (ungefär 7 generationer före TdG) var drabbade.
Sen är jag lite osäker, men jag tror att den ofantligt gamla drabbade i Taran-Gai som Vendel mötte kallades Ondskans öga? Skräcken var från en tidigare generation tror jag?

_________________
(|__(*,,,*)__/)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 november 2021, 14:36 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Vinden från Öster?
- En väldigt seg bok. Vendels resa från Sverige mot öster är LÅNG och det märks i Margits beskrivning. Det känns som att det tar åratal för Vendels att ta sig från punkt a till punkt b (vilket det i och för sig gör också... ). Men boken är så sjukt bra också då vi får se nya miljöer och får ta del av mer bakgrund till Isfolket och den lilla detaljen gör den r boken så bra.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
-Vendels upplevelse och beskrivning av fånglägrets utseende och hans liv där är så fint beskrivet. Hans beslut att hitta en sysselsättning och de växande känslorna för tjejen (har glömt hennes namn) är så fint. Men bokens allra bästa stund är när Vendel har sitt ordentliga samtal med Tun-sij och får veta mer om Isfolket än vad många har vetat om. Mitt huvud exploderade nästan där.

Vem är din favoritkaraktär och varför?
- Anna-Greta. Hon är jordnära och ordentlig. Precis vad romantikern och drömmaren Vendel behöver.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
- Korta ner Vendel strapatsrika färd österut från fånglägret. Det är en av de segaste delarna att ta sig igenom i hela serien.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012