Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 1 februari 2016, 14:47 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Här kommer frågor inför nästa poddavsnitt!

Vi spelar in den 10/2 klockan 18.00 så se till att svara innan dess :tkiss:

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Vad tyckte du om de utvaldas stora uppdrag?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 februari 2016, 18:39 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Vad tycker du om boken?
Mellanbra och ganska spännande bok. Tristan är ingen person jag känner starkt för. Jättesynd om Marina och mossmännen som är hemska!

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Många. Läskigheterna med mossmännen, när Ulvhedin räddar sorenskrivaren, Villemos fjuttiga eldbollar men vinner gör kanske Tristan och Marina på taket. Jag har inte höjdskräck men kan ändå känna av ångesten lite grann. Tycker beskrivningen av Marina är så bra och så levande. Hur hon sitter som paralyserad och stirrar ut i tomma intet. Mycket bra berättat.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Ulvhedin är ju underbar.

Vad tyckte du om de utvaldas stora uppdrag?
"Mysteriet med mossmännen blir nästan för mycket. Det finns redan så mycket som är alldeles tillräckligt spännande, man hinner knappt ta in mer! Nu framkommer det att detta var Ulvhedins uppgift, han är den enda som är stark nog att bekämpa mossmännen och därför är Villemo, Niklas och Dominic utvalda, för att förbereda Ulvhedin på sin uppgift. För att knyta an till min förra recension, nu förstår jag varför Tristan tilläts ta av sig byxorna. :wink: "


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 februari 2016, 21:27 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om boken?
Jag tycker om den. Den innehåller både spänning och sorg och tuffar på i jämn takt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Jag älskar scenerna där ömheten mellan Tristan och Hildegard kommer fram. En annan scen som är bra fast på ett hemskt sätt, är när Tristan räddar Marina på taket.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Furstinnan Hildegard får mina sympatier. Jag tycker så synd om henne och vill vara hennes vän, det gör ont i mig att läsa om henne ensamhet.

Vad tyckte du om de utvaldas stora uppdrag?
Jag tycker att det är lite långsökt. Det måste alltså födas tre personer som får övernaturliga krafter, för att det ca 20 år senare ska födas en person som är för ondskefull för att kunna använda sina krafter rätt. Ytterligare 20 år senare ska de första tre omvända den onde, för att han i sin tur ska kunna mana ner mossmännen i jorden? Händelserna är förvisso bra beskrivna och det blir spännande, men jag står fast vi att det känns långsökt.

Övriga tankar
Tristan försöker jämföra Marina med Sol eftersom Sol var i Marinas ålder när hon förförde Klaus. Vet alla om vad som hände mellan Sol och Klaus? Så vitt jag minns var det en hemlighet som varken Sol eller Klaus talade om.

Alla vet att Marina utsatts för övergrepp och alla vet att hon är gammal nog att bli gravid. Ändå dröjer det till sjätte månaden innan någon märker det? Det är jättemärkligt!

Vad är en sorensskrivare? Jag har undrat över det ända sedan Dag arbetade som det men jag har aldrig riktigt fattat vad det är.

Och varför är Tristan så avigt inställd till Ulvhedin? Han litar inte på honom ett ögonblick och jag får ingen förklaring till varför den ädle Tristan beter sig så. Faderskapsfrågan kommer ju först senare, så det kan inte ha med det att göra.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 februari 2016, 21:53 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
(jag råkade radera lite många ord där, men jag menar naturligtvis inte att jag tycker jättesynd om mossmännen. Syftningsfel de luxe)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 februari 2016, 22:57 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
En sorenskriver er en kort sagt en dommer. :) Men hadde også oppgaver som kan minne om det en advokat gjør i dag.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 februari 2016, 23:07 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jaha, tack för förklaringen! :tkiss:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 februari 2016, 17:50 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Bare hyggelig :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 februari 2016, 07:21 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi spelar in i morgon kl 18 så ni hinner fortfarande skriva fler kommentarer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 februari 2016, 17:53 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Den er ganske velskrevet, men likevel ikke blant mine favoritter. Synes det som Marina blir utsatt for er helt forferdelig!! Hvilket ekkelt kryp som gjør noe sånt mot et uskyldig barn! Usj!

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det må være når Ulvhedin redder sorenskriveren fra røverne og virkelig viser hvor mye han har endret seg. Det er også en del fine stunder med Tristan og Hildegard/Bronislava (men disse navneendringene som Margit er så glad i, driver meg nesten til vanvidd :roll: ;) ).

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Ulvhedin, tror jeg. Utemmet og vill. Full av humor. Tristan er også fin; han minner meg en del om Mikael. Men jeg synes det er litt ute-av-karakter, den måten han først reagerer på sin sønn på. Tristan virker ellers som en varm og forståelsesfull mann, men når det gjelder Ulvhedin, er han ganske så fordomsfull.

Vad tyckte du om de utvaldas stora uppdrag?

Oppdraget er spennende lesning. Men Isfolkets forfedre må sannelig ha vært forutseende, for det går jo veldig lang tid fra de tre kattøyde blir født til det endelige oppgjøret mot myrmennene. Og Ulvhedin må kanskje også være utvalgt i tillegg til å være rammet? Husker ikke om det står noe om det, men tanken har slått meg. Hvorfor skulle han ellers ha alle de rette egenskapene for å hamle opp med myrmennene?

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 februari 2016, 18:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu spelar vi in om några minuter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2021, 19:37 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om boken?
- En djupt sorglig bok. Tråkigt att det ska drabba Tristan, han har ju redan fått lida nog kan jag tycka. Men också en spännande bok med lite av en deckargåta. Gillar att äntligen få möta Tristan igen och har en liten bitterljuv känsla inför att Isfolket tid på Gabrielshus är över, men är glad över att familjen istället får mötas i Norge på nytt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- När Ulvhedin manar ner mossmännen. Deras förvåning och Ulvhedins lugn gör det hela till ett riktigt badass-moment. Tycker mycket om Tristans erkännande om Ulvhedin som hans son också.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Ulvhedin. Stark som aldrig förr, men den här gången är det tydligt att han verkligen försöker använda sin kraft för något gott.

Vad tyckte du om de utvaldas stora uppdrag?
- Villemos, Dominics och Niklas uppdrag menar ni? Lite av ett antiklimax. De har väntat och kämpat på så länge för att i slutändan nära nog bara kolla på när Ulvhedin gör jobbet (så minns jag det iallafall). Det visar ju på vilken gigant Ulvhedin är. Men i slutändan känns det lite långsökt och väldigt långdraget eftersom det tog fyra böcker att komma fram hit.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012