Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17 januari 2016, 16:31 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Ja, det tuffar på rejält nu här i början av året och den 27 januari spelar vi in avsnitt 13, Satans fotspår.

Och tills dess behövr vi era svar på vad ni tycker om boken!

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 januari 2016, 17:12 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om boken?
Den här boken verkar vara favorit hos många, men inte hos mig. Visst är den bra, men den når inte upp i toppen.

Positivt: Äntligen får vi veta vad de tre utvaldas uppdrag går ut på och en okänd ättling av Isfolket avslöjas…

Negativt: Många i släkten har dött sedan senaste boken. Eli, Hilde, Brand, Cecilie, Tancred, Anette och Jessica har gått bort utan att jag har fått vara med och sörja. Cecilies död känns värst, hon har varit en så stark person genom så många böcker och så är hon bara borta.


Vilket är bokens bästa ögonblick?
Kaleb och Mattias dör samtidigt, det är fint.

Annars är min favoritscen när det visar sig hur fäst Ulvhedin är vid sin häst. Jag blir tårögd av att läsa om hur han tar hand om sin ende vän i världen och det inger lite hopp om att han faktiskt ska gå att omvända till det goda.


Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Jag måste nog säga Ulvhedin, han är ändå stjärnan i boken och får ett lyckligt slut. MEN jag tycker inte att han blir riktigt sådär ond som författaren nog vill. Han blir mer sarkastisk och spydig än genomond. Detta gör också att jag börjar undra över hur farligt drabbad han är? Det finns hela tre utvalda som har som enda uppdrag att oskadliggöra honom vilket tyder på att han anses ganska farlig, men kunde då inte förfäderna ha fixat så att det kom massa utvalda när Kolgrim föddes till exempel? Kärlekssagan mellan Elisa och Ulvhedin har jag svårt att se det fina i. Jag kan inte alls sätta mig in i hur hon kan gå tillbaka till honom och älska honom efter att han våldtagit henne gång på gång!

Och på tal om karaktärer så fortsätter Niklas att vara ett mysterium för mig. Han ska ju vara en av de snälla och goda men han verkar aldrig glad, bara butter och besvärad. Jag kan inte påminna mig en gång som han ler eller skämtar.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 januari 2016, 19:39 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Gräsligt spännande läsning. De första 2/3 av boken läser jag som i ett rus med gåshud över hela kroppen. Jag är totalt låst i historien trots att jag till och med vet vad som ska hända och vem Ulvhedin är. Haltepinkens öde skär i mitt hjärta.

Ulvhedin förbryllar mig. Jag tycker inte alls särskilt synd om honom denna gång jag läser boken. Jag tycker synd om barnet Ulvhedin, men inte mannen. Men är han ond eller innerst inne god? Det krävs inte särskilt mycket för att få honom att sluta döda och få dåligt samvete av stöld. Överhuvudtaget är han väldigt lättomvänd för att föreställa en av de riktigt onda drabbade. Ulvhedin känns överhuvudtaget som en manlig variant av Hanna. Ond men god men ond.

Saker jag funderar över: Förfäderna ser till att det föds tre barn, alla med speciella gåvor i syfte att utkämpa en kamp mot ett barn vars far Tristan föds efter dessa tre med specialgåvorna. Det låter lite omständigt att skapa tre barn med specialgåvor i stället för att helt enkelt se till att Tristan behåller byxorna på...? :)

Ulvhedin hoppar upp på Elisas häst. Jag kan inte tänka mig att de red barbacka. Då borde Elisa ha haft damsadel. För med tanke på att hon inte hade underkläder borde det ha sett ganska lustigt ut när hon red annars. Jag har mycket svårt för att föreställa mig Ulvhedin i en damsadel.

Scener jag tycker om
När Ulvhedin räddar Haltepinken. Ger mig rysningar, fantastiskt välskrivet och stämningsskapande!

Favoritkaraktär: Svårt. Jag gillar de flesta (utom obviously kapten Dristig).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 januari 2016, 14:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
mammatova skrev:

Saker jag funderar över: Förfäderna ser till att det föds tre barn, alla med speciella gåvor i syfte att utkämpa en kamp mot ett barn vars far Tristan föds efter dessa tre med specialgåvorna. Det låter lite omständigt att skapa tre barn med specialgåvor i stället för att helt enkelt se till att Tristan behåller byxorna på...? :)
.


Tack för svaren

Är inte poängen att Ulvhedin behövs för att han ska mana ner mossmännen i nästa bok?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 januari 2016, 15:56 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Jag vet ... men det vet man ju inte förrän i nästa bok ;) Och detta var mina reflektioner i denna bok ... podden får ju inte avslöja spoilers, så funderingen är ju rimlig innan man får facit, tänkte jag :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 januari 2016, 09:42 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
mammatova skrev:
Jag vet ... men det vet man ju inte förrän i nästa bok ;) Och detta var mina reflektioner i denna bok ... podden får ju inte avslöja spoilers, så funderingen är ju rimlig innan man får facit, tänkte jag :)


Du har helt rätt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 januari 2016, 11:20 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 7 januari 2016, 18:17
Inlägg: 5
Setsuna skrev:

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?


1. Satans fotspår är en av de bättre böckerna. Jag tycker om Villemo och Dominicklas! Däremot så känns Nicklas som om han bara är med för att. Jag tror de hade kunnat göra hela den här delen av serien utan honom och gett hans egenskaper till Villemo eller dominic. Han är en rätt tråkig karaktär. Och Elisa bara ploppar upp från ingenstans känns det också som. Och så förstår jag inte riktigt denna besatthet av att Våldta i denna serie. Det är det enda minuset Sagan om isfolket får! Alla våldtäkter. Det finns andra sätt att "sänka" kvinnor än att just använda sig av våldtäkter. Men det kanske var det man gjorde förr i världen, det gör man ju i och för sig idag med, men det känns lite uttjatat och då bar vi inte ens kommit igenom hälften av serien. Ulvhedin är vad ASS! Men han får minus för våldtäkterna på Elisa.

2. Top ögonblick är definitivt när Ulvhedin inser hur mycket han håller av Elisa och vill vara där för henne och sin son. Första gången jag läste serien vart jag helt chockad när de fick reda på att det var Gudrun Svartskogen som var hans mamma, jag trodde han var helt utomstående.

3. Favoritkaraktär kommer alltid vara Villemo. Men jag tycker Haltepinken är så fin så han blir min favorit. Synd att han inte fick mer plats i serien. Han representerar verkligen mycket om hur folk såg på funktionsnedsättningar förr i världen.

Kramizar och Plz gör längre avsnitt. 2 veckor är ett lidande :'(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 januari 2016, 12:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tackar, vi spelar in på onsdag! Fler synpunkter är varmt välkomna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 januari 2016, 00:20 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 7 januari 2016, 18:17
Inlägg: 5
Heej ville bara säga att ja jag hittade faktiskt forumet via podden och även många isfolket Facebook-grupper med hjälp av podden. Dock läst isfolket innan, fick låna böckerna av min faster och blev förälskad i dem :) sen så var jag uttråkad en dag och sökte på isfolket och plopp ni dök upp. Vart jätte generad när ni pratade om mig på podden :oops:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 januari 2016, 07:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
VillemoCool skrev:
Heej ville bara säga att ja jag hittade faktiskt forumet via podden och även många isfolket Facebook-grupper med hjälp av podden. Dock läst isfolket innan, fick låna böckerna av min faster och blev förälskad i dem :) sen så var jag uttråkad en dag och sökte på isfolket och plopp ni dök upp. Vart jätte generad när ni pratade om mig på podden :oops:


En av planerna med att starta podden var just att nya människor skulle upptäcka forumet och FB-grupperna så vi blev jätteglada när du dök upp och därför ville vi tacka dig :) Ännu en gång: Varmt välkommen hit


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 januari 2016, 17:10 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om boken?

Dette er en av de mest spennende og interessante bøkene i serien. Mysteriet om udyret engasjerer, og skjebnen til Haltepinken er virkelig hjerteskjærende. Vi får endelig vite hvorfor Villemo, Dominic og Niklas alle er utvalgte, og hva deres oppdrag blir. Synes det er litt merkelig at det er Mikael som er Isfolkets nye overhode (yngst i sin generasjon og bor i Sverige), men kanskje det er fordi det er han som har størst kunnskap om slekten. Ellers hadde vel Andreas vært det naturlige valget?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Når Ulvhedin kommer tilbake til Gråstensholm og får møte sin lille sønn for første gang. Det er et virkelig rørende øyeblikk. Liker også Villemo og Dominics reise til Valdres og Grunke. Ser for meg fjellene og hvordan det ser ut der (etter å ha vært der flere ganger).

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Dels Ulvhedin, dels Villemo. Det er interessant å følge Ulvhedins sakte forvandling til et menneskelig vesen. Når det gjelder Villemo, er dette den boken jeg liker henne best i.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 januari 2016, 21:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Inspelat och klart! Tack så mycket!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 januari 2016, 14:31 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Tusan också, nu blev jag sen igen! :pfft:
När släpper ni Satans fotspår?

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 februari 2016, 12:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Galgdockan skrev:
Tusan också, nu blev jag sen igen! :pfft:
När släpper ni Satans fotspår?


8/2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 oktober 2016, 11:33 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 8 oktober 2016, 11:27
Inlägg: 1
Detta inlägg är flyttad till bokens diskussionstråd som finns här: viewtopic.php?f=11&t=627&p=381852#p381852

/Heike - moderator


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012