Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 16:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 24 augusti 2015, 06:54 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Du kan lyssna eller ladda ner avsnittet här:

http://magicgatheringstrat.com/2015/08/ ... ollbunden/

All form av feedback, frågor och sånt är varmt välkommet

Välkomna till Isfolketpodden! Här ska vi ta oss an hela sagan, ett avsnitt per bok!

I första avsnittet tar sig Dan och Anna en titt på den första boken, Trollbunden. Här följer de 16-åriga (17-åriga?) Siljes färd genom ett pestdrabbat Trondheim.
En smula likbål, en excentrisk målare och lite sexdrömmar - Vad kan gå fel?

Dan @danhorning         Anna @annaceras

Isfolketforumet: http://shailina.se/Isfolket/

Berätta vad du tycker om (och betygsätt) Trollbunden här :   viewtopic.php?f=11&t=295

Anna blogg: http://setsunaceras.blogspot.se/

Fan of History the podcast: https://itunes.apple.com/us/podcast/fan-of-history/id958058555?mt=2

Game of Thrones Chat the podcast: https://itunes.apple.com/us/podcast/game-of-thrones-chat/id972440953?mt=2 

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 06:55 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Podden finns också på YouTube på Margit Sandemo-kanalen:

https://www.youtube.com/watch?v=d7Pvzs5e74Q

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 07:45 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad kul! Passar perfekt att sysselsätta mig med ikväll när jag är ensam hemma :hdance2:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 08:08 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Heike skrev:
Vad kul! Passar perfekt att sysselsätta mig med ikväll när jag är ensam hemma :hdance2:


Kul att kunna hjälpa till :)

Ska bli spännande att höra vad du tycker om den /Dan

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 17:29 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Just lyssnat på första delen i Isfolkspodden. Bra gjort Dan och Setsuna :hdance2:
Tycker att det är superbra att ni täkte hela boken och det är bra att ni talar om när det blir spoilervarning. Personer som inte läst böckerna ska inte behöva få upplevelsen "förstörd" (hoppas att ni förstår hur jag menar).
Fortsätt gärna med att "tala så länge som det behövs" och det är himla bra att ni talar i er egen takt och inte behöver stressa för att ni endast har ett visst antal minuter på er.
Ett tips är att Setsuna talar lite närmre mikrofonen, då jag ibland upplevde din röst som lite tyst.
Kör hårt och det ska bli jätteskoj att följa er fram tills vi märker om det finns någon där ute!

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 17:37 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
En sak till.
Mkt bra att ni frågar oss forummedlemmar vad vi tycker om böckerna.

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 18:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Vad glad jag blev av podden, hörrni! Så mycket härlig, positiv energi!

Jag tyckte ni lade upp den väldigt bra och precis som Galgen säger så var det bra med spoilervarningar! Dan var kanske lite väl peppad i början hehe ;) Men ni kom snabbt in i ett jättebra flyt, och jag gillar hur bra ni delade upp pratet emellan er, att ni båda återberättade och kom med egna analyser. Sen reagerade jag också på att Dans ljud var högre än Setsunas, nästan så man fick höja och sänka lite (lite ljudkänslig här :whistle: )

Överlag en superbra insats och jag ser verkligen fram emot fortsättningarna!!! Jag höll heller inte med er på alla punkter, så jag kan tänka mig att diskussionerna i boken-trådarna kommer vakna upp igen! :D

Keep up the good work! :hdance2:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 18:32 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Galgdockan skrev:
Just lyssnat på första delen i Isfolkspodden. Bra gjort Dan och Setsuna :hdance2:
Tycker att det är superbra att ni täkte hela boken och det är bra att ni talar om när det blir spoilervarning. Personer som inte läst böckerna ska inte behöva få upplevelsen "förstörd" (hoppas att ni förstår hur jag menar).
Fortsätt gärna med att "tala så länge som det behövs" och det är himla bra att ni talar i er egen takt och inte behöver stressa för att ni endast har ett visst antal minuter på er.
Ett tips är att Setsuna talar lite närmre mikrofonen, då jag ibland upplevde din röst som lite tyst.
Kör hårt och det ska bli jätteskoj att följa er fram tills vi märker om det finns någon där ute!


Stort tack! Det här är formatet vi tänkte hålla för alla böckerna om vi inte kommer på några förbättringar. I samband med några av de svagare böckerna funderar vi också på att ha gäster. Vi har faktiskt den första gästen redo att hoppa in när vi talar om Spökslottet :)

Vi har koll på att Annas röst lät lite tystare än min och kommer att försöka fixa det i avsnitt 2

Just nu känns det som att vi kommer att fortsätta med Häxmästaren, Ljusets Rike och ett antal andra ämnen efter avsnitt 47 men det är nästan två år tills dess så vi har inte fattat några beslut än om det

Jag gör ju en Game of Thrones podcast så jag har ganska bra koll på att inte spoila saker. Meningen är att man ska kunna lyssna på podden utan att ha läst boken efter.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 18:33 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Galgdockan skrev:
En sak till.
Mkt bra att ni frågar oss forummedlemmar vad vi tycker om böckerna.


Forumet och podden kommer definitivt att ha ett mycket nära samarbete framöver

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 18:35 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Paladin skrev:
Vad glad jag blev av podden, hörrni! Så mycket härlig, positiv energi!

Jag tyckte ni lade upp den väldigt bra och precis som Galgen säger så var det bra med spoilervarningar! Dan var kanske lite väl peppad i början hehe ;) Men ni kom snabbt in i ett jättebra flyt, och jag gillar hur bra ni delade upp pratet emellan er, att ni båda återberättade och kom med egna analyser. Sen reagerade jag också på att Dans ljud var högre än Setsunas, nästan så man fick höja och sänka lite (lite ljudkänslig här :whistle: )

Överlag en superbra insats och jag ser verkligen fram emot fortsättningarna!!! Jag höll heller inte med er på alla punkter, så jag kan tänka mig att diskussionerna i boken-trådarna kommer vakna upp igen! :D

Keep up the good work! :hdance2:


Jag blev påverkad av Anna. När jag poddar i vanliga fall gör jag det med seriösa manliga gejmers så min roll brukar vara pepparen som ger energi, men Anna är ännu mer energisk än jag så det kan nog bli en peppexplosion. Jag tror dock det är 100% positivt :)

Skriv gärna här vad du tyckte om det vi sa så kan vi ta upp det i nästa avsnitt. Vi spelar in torsdagen innan, så vi tänkte göra Häxjakten den 3/9

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 augusti 2015, 19:50 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu fick jag tillbaka mitt egna konto igen, så nu kan Vanja återgå till att vara Vanja :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 augusti 2015, 13:01 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Vanja skrev:

Jag blev påverkad av Anna. När jag poddar i vanliga fall gör jag det med seriösa manliga gejmers så min roll brukar vara pepparen som ger energi, men Anna är ännu mer energisk än jag så det kan nog bli en peppexplosion. Jag tror dock det är 100% positivt :)

Skriv gärna här vad du tyckte om det vi sa så kan vi ta upp det i nästa avsnitt. Vi spelar in torsdagen innan, så vi tänkte göra Häxjakten den 3/9


Älska Isfolket-pepp!

Det var ju inga stora grejer jag inte höll med om. Det ena var att jag inte alls tycker det är så härligt när Benedikte beskriver för Silje stt hon är en konstnärlig själ, och därför inte ska göra tråkiga vardagssysslor (mina ord). Även om det är väldigt lätt att relatera till, så känns det så förmätet på något sätt. Som att inte Grete och Marie har något kreativt i sig, utan de är människor som ska hålla på med att just städa om och om igen och sen se det smutsas ner. (Är själv av åsikten att alla människor har behov av att skapa.) Tycker helt enkelt att han agerar överlägset när han så tydligt kategoriserar sig själv och Silje som människor som inte behöver utföra vardagssysslor.

Den andra grejen var väl bara ett påpekande att det var Tengels morfar som gav honom namnet Tengel, för att jäklas med honom. :) Vad sa ni, att det uppdagas senare? Där är jag inte med på vad ni menar, men jag får väl invänta fortsättningen! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 augusti 2015, 17:13 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Vanja skrev:

J
Den andra grejen var väl bara ett påpekande att det var Tengels morfar som gav honom namnet Tengel, för att jäklas med honom. :) Vad sa ni, att det uppdagas senare? Där är jag inte med på vad ni menar, men jag får väl invänta fortsättningen! :)


Är det något man fick veta i första boken? Då missade jag det. Vilken taskig morfar :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 augusti 2015, 20:43 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
:lshower: :lshower: :lshower: :lshower: :lshower:


Tack för all input, ni är så jädra fina allihopa!!

Min mick är längre än Dans ja, det ska fixas till nästa gång helt klart. (Någon, vds jag, måste komma ihåg att ställa in ljudet rätt..... :oops: )

Och woot vad det Tengels morfar? Jädra gubbtjuv!! Jag måste läsa om boken igen nu och se vart det står...

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 augusti 2015, 21:28 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Nu har jag också lyssnat! Vilken kanonjobb ni gjort, Dan och Anna :hi5:

För att slänga mig rakt in i diskussionen om Tengels namn så vet jag inte om det sägs rakt ut att det var hans morfar som gav honom namnet. Däremot får vi ju veta att Tengels mor slets till döds vid födseln, alltså kunde inte hon namnge sin son. Samt att vi får veta att Tengels morfar fick ta hand om lille Tengel, alltså ligger det nära till hands att anta att det var morfadern som valde namnet (och detta bekräftas senare i serien, om jag minns rätt).

Jag gillar att ni går igenom boken från början till slut, det blir tydligast så. Funderade lite på om det vore bra att ni började med en kort sammanfattning av boken (tex genom att läsa baksidetexten) för att sedan djupdyka i handlingen, men jag vet inte om det blir bra.

Jag håller inte med om att Benedikt är en skön karaktär. Jag tycker att han är en alkad snuskgubbe...eller en mes. Sant är dock att han är en väldigt mångbottnad person som är ovanlig för en biroll.

Missarna skrattade jag gott åt, det har alltid varit lite av ett favoritämne för mig.

Ska jag nämna något negativt så är det väl dels ljudet, men det verkar ni redan vara medvetna om. Förutom att Anna hörs sämre än Dan så störde det mig lite att jag kunde höra bakgrundsljud som dunsar/prasslande/drickande(?) och ibland lät det som att podden bara tog slut (det blev knäpptyst), för att sedan fortsätta igen. Det har kanske med klippningen att göra? Jag var inte heller så förtjust i delen där ni gick igenom ordagrant vad vi på forumet skrivit i den aktuella boktråden. Det kanske är jätteintressant för den som inte läser forumet, men för mig som läser här varje dag blev det ett parti där jag zoonade ut lite. Jag hade föredragit om ni berättade om det med egna ord, om det alls ska vara med. Alltså sammanfattade lite vad andra tyckt istället för att läsa innantill.

Som någon sa tidigare så hittade ni snabbt ett bra flyt, det känns som att ni kompletterar varandra bra. Jag har inget emot att ni väver in personlige erfarenheter kopplade till isfolket (Margit, Isfolkets dal etc). Det gör bara podden personligare.

Jag ser verkligen fram emot nästa avsnitt och jag gissar att det blir bättre ju fler böcker som avhandlas eftersom ni då kan knyta ihop diskussioner från tidigare poddar, referera till tidigare böcker etc.

:cheers: :cheers: :cheers:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012