Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 december 2015, 08:40 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi spelar in 30/12 och har en (inte så jätte-) hemlig gäst! Som då kanske inte bör svara nedan

Vad tycker du om Blodshämnd?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 december 2015, 17:14 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Boken startar lite segt när Villemo går och tycker synd om sig själv, men den kommer igång rätt bra en liten bit in i boken med alla saker som händer. Det är en bra bok. Mycket spännande, fin kärlekshistoria, oförutsägbart slut och en hel del humor och mysterier.

Kärlekssagan mellan Villemo och Dominic är ganska fin. Inte så barnslig och trånande som Silje och Tengel. Det går liiite till överdrift när de är inlåsta i ladan när så många sidor handlar om deras längtan till varann och deras diskussioner om sin kärlek, men det håller sig hårfint på rätt sida om gränsen.

Irritationsmoment är bland annat när Dominic går upp till Wallarbonden och ber snällt om att han ska släppa Villemo fri. Men hallå. Så naiv kan väl inte ens han vara, Mattias kanske, men inte Dominic. Mer än lovligt korkat, och så skäller de på Taralds intellekt... :roll: :roll:

Scener jag tycker om
När de ska piska Dominic och Villemos ögon börjar lysa av eld!

Favoritkaraktär:
Okej jag får väl säga Villemo då, men Jesper är väldigt nära förstaplatsen!

"Citat:
Lars: - I Jesu Kristi namn, om du vill oss ont, vänd tillbaka dit du kommer ifrån!
- Bra sagt Lars, mumlade Jesper. – I Jesu namn, dra åt helvete!"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 december 2015, 20:27 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om Blodshämnd?
Blodshämnd är till skillnad från förra boken rätt spännande och den innehåller flera fina Villemo- och Dominic-scener.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Jag tycker om scenerna med Villemo och Dominic i ladan. Tycker om hur de lär känna varandra på ett nytt sätt, hur de berättar om sina fantasier och söker tröst hos varandra.

I andra änden av skalan finns en till bra scen och det är när Villemo hänger över Martha-hålet. Förvisso är det inte alls realistiskt att hon lyckas få tag om en björk mitt i fallet och dessutom orkar hänga kvar, men hela avsnittet ger mig ändå panik och handsvett.

Jag älskar också den stora milstolpen i sagan, det vill säga när förfäderna visar sig för första gången! Sol har väl i och för sig varit med innan men här är alla andar med och hjälper Villemo. Det konstiga är dock att Villemo ser Hanna i andeskaran. Hon var väl aldrig med de goda andarna?

En smårolig scen är när Villemo bekänner sin kärlek för Dominic och de talar om att gifta sig. Det är deras högsta önskan. Ögonblicket senare vill Dominic höra om Villemos fantasier och hon svarar att hon inte kan berätta eftersom hon inte känner honom. Jag har lite svårt att tro på deras djupa kärlek om de inte ens tycker sig känna varandra...

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Det är inte så många roliga scener i den här boken men i de som finns figurerar alltid Jesper. Jag skrattade mest när Jesper skriker ”I Jesu namn, dra åt helvete!” Gamle Jesper framstår för mig som en mycket ensam person. Han får inte till det med kvinnorna längre, han får inte följa med när alla andra ska söka efter Villemo och alla tycker att han pratar för mycket. Jag tycker lite synd om honom men hade antagligen inte heller orkat med honom...

Allmänna funderingar
Villemo är intresserad av Dominic. Var kom det ifrån? Sist de träffades hade hon inga känslor alls för honom och så blir hon plötsligt förälskad och det utan att ha haft någon kontakt med honom sedan sist?

Ibland tycker jag att det blir lite krystat när verklig historia ska läggas in i berättelsen. Ett exempel finns på sidan 91 när sorensskrivaren ska återberätta vad Gyldenlöve sagt.
Sid 91 skrev:
Ja, jag hörde själv Gyldenlöve säga "Glöm hela det förbaskade upproret! Jag kan ju inte döma människor, som ville ha mig till kung av Norge, lika lite som jag kan inrapportera det till min bror Christian. Eller halvbror, då, om man ska vara så noga"

Den sista meningen verkar vara inklämd bara för att läsaren inte ska tro att Margit missat något i släktträdet.

Anette oroar sig för att Dominic aldrig gifter sig.
Citat:
Tror du pojken vår är lik Alexander Paladin? Att han har… onaturliga tendenser?

Jag visste inte att Alexanders läggning var allmänt känd. Inte ens Tancred visste det ju när han blev utpressad av Hans Barth. Eller har jag missat något?

Jag reagerar på Villemos och Irmelins samtal på sidan 27. Villemo berättar att hon skrivit brev till Dominic och är orolig för att han inte kommer svara. Irmelin svarar:
Sid 27 skrev:
Nej, det tror jag inte att han gör, heller. Kanske han redan är gift, han såg ju hemskt bra ut.

Jag tycker bara att det låter så olikt Isfolket. Ok, postgången var så dålig att de kan ha missat ett besked om bröllop men varför skulle han inte svara på en släktings brev om han är gift? Sammanhållningen brukar ju vara så stark hos Isfolket så Irmelins kommentar känns väldigt främmande.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 december 2015, 08:34 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Spelar in Blodshämnd i övermorgon och vi behöver fler svar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 december 2015, 16:30 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Blodshämnd?

Stort sett en spennende bok som nok er den beste av de tre rene Villemo-bøkene. Hvis jeg skulle ønske meg en liten forandring på dette tidspunktet i sagaen, ville det være å høre litt mer om Niklas og Irmelin, samt mer om Lene. Etter det lille vi får høre om henne senere, virker hun som en interessant person.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det aller beste øyeblikket er når Brand viser Villemo og Niklas det lille maleriet av Tengel som Silje har laget. De to unge blir helt fascinert av Tengels spesielle utstråling, og Brand omtaler sin farfar som den fineste mannen han har kjent. (Når jeg leser dette nå, blir jeg så rørt at jeg må felle en tåre eller to.)

Jeg blir veldig glad hver gang noen av dem som for lengst er borte, blir nevnt, som Tengel, Sol, Tarjei, Silje, Liv eller Are.

Jeg liker også når Villemo fornemmer Sols tilstedeværelse og ertende grønne øyne, og når hun selv tar sine krefter i bruk og øynene hennes begynner å lyse.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Tror favoritten min her må være Villemo. Hun gjennomgår en ganske stor forandring gjennom boken, fra en heller selvopptatt, selvmedlidende ungpike til en varmhjertet og mer moden voksen kvinne. Liker hvordan følelsene hennes for Dominic sakte vokser fram.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 december 2015, 19:14 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Ang. att Anette oroar sig för Dominic, så är jag rätt säker på att Cecilie berättade om Alexanders läggning för Anette i slutet av Den ensamme. Cecilie hade fått reda på att Anette och Mikael hade problem i sängkammaren och kom med råd tror jag, och berättade om att hon och Alexander också hade haft svårigheter, om jag inte är helt ute och cyklar nu...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 december 2015, 21:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Bakom Fasaden skrev:
Ang. att Anette oroar sig för Dominic, så är jag rätt säker på att Cecilie berättade om Alexanders läggning för Anette i slutet av Den ensamme. Cecilie hade fått reda på att Anette och Mikael hade problem i sängkammaren och kom med råd tror jag, och berättade om att hon och Alexander också hade haft svårigheter, om jag inte är helt ute och cyklar nu...


Jättebra synpunkt! Det kom precis med i podden. Nu är den inspelad. Pga julhelgerna blev det lite tidigt och den släpps enligt schemat den 11/1 (gott om tid för Anna att redigera)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2021, 18:58 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Blodshämnd?
- Vill helst inte uttrycka mig negativt om någon av Margits cker, för var och en bidrar med sitt till helheten i sagan (även om vissa bitar är mer innehållsrika än andra...). Men måste vara ärlig med att det här är den tråkigaste av Villemo-böckerna. Hela plotten känns så långdragen, för att till sist inte komma fram till något särskilt. Förutom Villemos växande känslor för Dominic, som i och för sig blir det som driver nästa bok framåt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Finns inget. Frustrationen som uppstår mellan Villemo och Irmelin när de pratar om att de inte får gifta sig med Dominic och Niklas möjligtvis. Fast det kanske var i förra boken...?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Dominic. Han utstår tortyr för Villemos skull och i samtalen med henne i ladan djupnar hans karaktär litegrann.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012