Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 15:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 december 2015, 08:39 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi spelar in redan på onsdag 16/12 för att ta ledigt över julen.

Vad tycker du om Vinterstorm?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 december 2015, 16:12 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Tycker i det stora hela att boken är bra, men vissa saker irriterar jag mig på. I denna bok är det återigen ofta så att människor framställs som antingen goda eller onda, det är så svartvitt alltihop. Alla på Gråstenholm framställs som underbara människor som vill alla i socknen väl och gör allt så rättvist och det ena med det andra. Sen kommer Villemo och Eldar till Tobrönn och bondparet där är bara hemska och fruktansvärda och allt som skrivs om dem är enbart ont. Varför finns så få personer i gråzonen av de som inte tillhör de direkta huvudpersonerna i boken?

Och att Kristine har legat inlåst i två år fastbunden i en säng. Så fort hon släpps lös så är det enda som kommer ur hennes mun visdomsord och genomskådande analyser av personer. Väldigt konstigt inslag i boken...

I början, mitten framställs Eldar ändå som ganska sympatisk. Margit vill ge bilden av att det kan bli något mellan Villemo och Eldar, men sen nånstans mot slutet så blir det bara värre och värre. Det är då man som läsare ska inse att Eldar inte är bra för Villemo och att han inte förstår henne. Det går lite för långt. Till slut är han en best som försöker få henne i säng genom utpressning, struntar i att hon är sjuk och mår dåligt och till slut försöker övertala henne att ta livet av sig och följa honom i döden. Och så var han visst en mördare också .... :roll: :roll:

Bästa scen:
Det finns många, jag gillar scenerna kring Villemo som är förälskad i början, hon är så tramsigt blint förälskad, det är mysigt att läsa om. Mest spännande är nog ändå partiet med de utvecklingshämmade människorna som hålls som fångar och hur de blir räddade. När Villemo tar hand om dem.

Tycker också om när Villemo, Niklas och Irmelin hjälper svartskogens folk, lagat mat till dem och pysslar om dem och tar hand om dem med såren. Varm scen.

Favoritkaraktär ... får man säga Eldar? ;) Men jag gillar faktiskt Villemo också, för första gången någonsin. Det tog bara tio läsningar, tur man kan ändra sig ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 december 2015, 23:28 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om Vinterstorm?
Vinterstorm är en av de böcker som hör till de sämre i serien. Det har hunnit gå 13(?) år sedan förra boken och allt känns främmande. Många huvudpersoner har gått bort. Liv, Alexander, Yrja och Matilda är döda och jag känner mig lite snuvad på konfekten. Jag vill veta hur de dog, hur familjen tog farväl, ta del av familjens sorg och veta hur de hanterade sorgen efteråt. Särskilt Liv och i viss mån Alexander borde ha fått ett mer uppmärksammat slut.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Jag kan sträcka mig till att nämna bokens fånigaste ögonblick:
Citat:
Eldar kunde inte hålla sig längre. Han grep henne om handleden. – Villemo… Att få ligga med dig – det är allt jag begär nu.
- Nej, Eldar, var så snäll! Kärlek kan vara så mycket annat.
- Äh, prata inte smörja! Du har aldrig upplevat den njutning det är att ligga med någon.


Åh, en till scen som är kul är när Dominic plötsligt är väldigt världsvan och kunnig om tjejers känsloliv. Pojken som levt som ensambarn i en skyddad slottsmiljö...
Citat:
Dominic tyckte synd om henne och skulle gärna ha gett henne några varnande ord, men det var så oerhört ömtåligt att bryta in i en ung flickas första bävande uppvaknande till kvinna, så han teg.


Jo, jag kom på en scen till! När Villemo tigger kärleksörter av Mattias utan att vilja berätta vem hon tänkt använda dem på. Mattias blir då helt fördomsfull och säger:
Citat:
Men tänk om det verkar? Du bör då inte välja vem som helst, i varje fall. Inte Jespers pojke – eller någon av dem som arbetar borta på Lindallén. Det vore ju för hemskt!


Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Jag fattar inte tycke för någon karaktär riktigt i den här boken, men jag gillar i alla fall hur Tristan porträtteras. Han är svettig, finnig, målbrottig, nervös och helt enkelt pubertet så att det skriker om det. Jag kan se honom framför mig när jag läser.

Övriga tankar
Irmelin får jag inget grepp om. Ena sekunden är hon nästan onaturligt mjuk, sedan är hon robust och jordbunden och i nästa sekund igen är hon en ung flicka som bara vill prata med Villemo om sex.

Och vem är Villemo kär i egentligen? Eldar, Niklas eller Dominic? Är det medvetet av Margit att skriva så att vi ska vara ovetande in i det sista eller är det för att visa hur en tonårstjejs känslor kan vara urstarka och passionerade fast med växlande objekt?

Vi får veta att Dominics gåva inte är ren tankeläsning utan mer att känna av sinnesstämningar, men i förra boken läser han ju tankar hela tiden? Marca Christiana tänker att han ska gå till fönstret och hämta hennes nåldyna vilket han genast gör. Mikael testar också Dominics förmåga genom att i tanken be Dominic att hämta sin fars trädgårdsredskap. Även det lyckas han med.

Efter våldtäktsförsöket ska Eldar undersöka Villemo för att se om de lyckades. Jag visste inte att han hade den utbildningen att han kan se sådant. Så vitt jag vet kan man varken känna eller se mödomshinnan om man inte är väldigt kunnig.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 december 2015, 17:04 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker du om Vinterstorm?
Vinterstorm är en av mina favoriter, fullständigt älskar Villemo och det är roligt när hon kommer in och dominerar serien ett tag. Jag tycker boken är väldigt välskriven med en bra huvudstory med små sidospår med ex Niklas och Irmelins kärlekshistoria och sen Dominics kärlek till Villemo.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Att Eldar dör är ju väldigt sorgligt även om det var nödvändigt för sagans överlevnad men tycker detta citat är så förbaskat fint, det är alltså när Villemo sitter där i vinterstormen med hans kropp i famnen.

Åh Gud, var barmhärtig! Låt honnom leva, milde Herre Gud! Han är allt jag äger på jorden, allt jag vill ha. Låt honom leva! När jag kan älska honom i en vinterstorm, måste du förstå hur stark min kärlek är!
Ack, Villemo! Det är ingen konst att älska en människa i strapatser. Det är i den grå vardagen kärleken prövas


Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Min favoritkaraktär i boken är Villemo, visst i många stunder vill jag smälla till henne så hon fattar rätt beslut men hon är bara sig själv och följer sitt hjärta. Jag skulle antagligen ha gjort precis samma sak i hennes ålder.

Sandemo har gång på gång sagt att Cecilie är en snällare Sol men jag tycker att Villemo är det, en mildare Sol med ett samvete tack och väl.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 december 2015, 20:44 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 15 december 2015, 20:01
Inlägg: 5
Det är nu ett tag sedan jag läste eller lyssnade på boken, så jag förlitar mig på mitt eminenta (haha) minne nu.

Vad tycker du om Vinterstorm?
Jag är inte ett fan av Villemo, så jag har jättesvårt för alla böcker där hon är huvudpersonen. Jag tycker att hon är väldigt märklig. I början typ vägrar hon att äta, för det är så synd om alla fattiga i bygden som inte har mat. Va?! Varför? Vad är meningen? Jätteknepigt. Hon flaxar runt lite känslomässigt, men faller till slut för Eldar, och har den där härliga inställningen att hon absolut kan få honom att bli "en bättre" människa, bara genom hennes kärlek. Suck och stön! Han blir förvisso lite trevligare i slutet, men frågan är om det verkligen var äkta...
Vistelsen i Tobrönn är rätt trist, men jag kan inte låta bli att ryckas med i hetsen och ivern då upproret bryter ut.
Överlag gillar jag den inget vidare, och brukar faktiskt hoppa över den (och de kommande två böckerna) när jag läser om serien.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
När Villemo precis begravt Eldar Svartskogen och möter Dominic.
Citat:
Förfärad stirrade han på hennes händer. - Villemo! Vad har du gjort? Hon såg upp på honom med en långsam blick, hennes ögon verkade döda. - Jag har begravt min kärlek. Med mina bara händer har jag begravt honom. Mitt livs enda kärlek.

Trots att jag har svårt för Villemo, och trots att hennes förälskelse i Eldar ändå känns rätt svag, så skär det i mig. Det är så sorgligt, men ändå vackert, på något vis.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Ärligt talat så har jag nog ingen direkt favorit i den här boken! Men jag tycker att Skaktavl verkar vara en trevlig typ.;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 december 2015, 21:43 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Dan skrev:
Vi spelar in redan på onsdag 16/12 för att ta ledigt över julen.

Vad tycker du om Vinterstorm?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?


Förmodligen en av de mest berörande böcker jag någonsin läst. Jag relaterar så mycket till Villemo i hennes olyckliga kärlek där hon kastas mellan hopp och förtvivlan, beroende på petitesser som om hon har något svart på hakan eller inte. Och jag sörjer Eldars död så mycket. Är helt övertygad om att han insåg att han älskade Villemo på slutet, och skulle börjat respektera henne som människa om de blivit ett par. Åh, jävla Wallarbönder.

Favoritkaraktär är svårt. Jag är kär i Eldar, men han är ju trots allt en dum sexist största delen av boken. Jag både älskar och hatar Villemo. Förmodligen för att jag tycker hon är så lik mig själv; hon vill så väl men det blir ofta fel. Som när hon vill "hjälpa" Eldar uppe i Barbros stuga.

Sen ett litet svar till Heike, det här med våldtäktsundersökningen som Eldar gör; jag har tolkat det som att han liksom kollar om hon blöder/har sår i slidan, inte kollar efter en "mödomshinna". Hon verkar ju ha blivit blåslagen på vulvan och låren och kan bara känna att det gör ont "där nere". Därför kollar han om det ser ut som att något tryckts in med våld eller inte. Är min tolkning ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 december 2015, 16:57 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Vinterstorm?

Denne boken har vel aldri hørt med blant de store favorittene, men den er likevel ganske bra. Synes det er synd at det liksom bare nevnes i forbifarten at store karakterer som Liv, Yrja og Alexander er gått bort. Matilda også, men henne er vi ikke blitt like godt kjent med. Må også nevne at jeg alltid har undret meg på om liket det fortelles om ved Hengtmannsmyra, er lederen for Det grå folket.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det mest hjerteskjærende er når Villemo begraver Eldar med sine bare hender.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Villemo, tror jeg, og til dels Eldar. Det er en stund han virker til å bli mer sympatisk. Men begge har både sterke og svake sider, og jeg er ikke udelt glad i noen av dem.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 november 2021, 18:47 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Vinterstorm?
- Ingen höjdarbok måste jag erkänna. Jag gillar inte Villemo så värst mycket (hon påminner för mycket om Sol), så den här boken och de kommande böckerna är lite svårläst för mig. Men den ger också glädje då den påminner mig om att min favorittid i sagan snart här här.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Förmodligen bokens början där Villemo beskriver sin tillvaro och livet på Elistrand, T.ex. när hon ligger i sängen på sitt rum och tycker att hon är den ensammast i hela världen. Sjukt relaterbart (i tonåren iallafall) och vardagligt skönt på något sätt.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Vet ärligt talat inte om jag har någon. Kanske Dominic isåfall, även hast han inte visar sig så mycket.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012