Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2 december 2015, 08:04 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vad tycker du om Den Ensamme?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Är hon ett spöke eller inte?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 december 2015, 08:06 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Oj, många fel att diskutera i den här boken. viewtopic.php?f=8&t=14&start=15


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 december 2015, 17:14 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Jag tycker att det är en underbar och gripande bok. Mikael och hans svårigheter berör djupt och även den komplicerade relationen mellan honom och Annette. Man vill honom så väl genom hela boken men allt arbetar emot honom. Dominic kommer in i bilden som en djup karaktär redan från början och även relationen mellan honom och hans far berör djupt. Och Troll - och Mikaels kärlek till djur. Jag älskar det. I normala fall tycker jag att många av Margits karaktärer kan vara lite ytliga, men Mikael är verkligen motsatsen. Man får verkligen djupdyka i hans personlighet och upptäcka flera sidor. Och beskrivningen av hans psykiska problem är djup och ger verkligen förståelse för hur svårt man kan ha om man avviker från normen. I synnerhet på den tiden.

Den starkaste scenen är från att Mikael och Dominic reser till Norge ända tills Mikael vaknar till efter självmordsförsöket. Jag grät oupphörligen i åttio sidor, även om det var tionde gången jag läste boken. Jag grips också av Tarald (som jag aldrig ogillat så mkt som många andra verkar göra) att han offrar sig själv för att rädda Are.

Mikael är min favoritkaraktär. Jag lider verkligen med honom och tycker om hans personlighet. Men jag lider verkligen med Annette också. Det är lätt att ironisera över hennes person, men tänk själv att ha den grundläggande fostran hon har. Tänk motsatsen, att vara uppfostrad i den anda som råder idag, och få reda på att Annettes version av livet är den sanna som man behöver lära sig acceptera - hur lätt skulle det vara? Hon kämpar också. Hade det gått lättare hade det inte varit trovärdigt. Nej det är verkligen en bok med mycket smärta det här. Precis i min smak...

Och nej, hon var inte ett spöke.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 december 2015, 08:17 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Tova!

Vi behöver fler svar! Vi spelar in imorgon


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 december 2015, 16:46 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Dan skrev:
Vad tycker du om Den Ensamme?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Är hon ett spöke eller inte?


Jag gillar Den ensamme skarpt. Första gångerna jag läste den tyckte jag den var seg och tråkig, men ju fler gånger jag läser den desto mer gillar jag den. (Kan vara så att det har mer att göra med att jag utvecklats under dessa tio år, än att boken kräver fler omläsningar...)

Mitt favoritögonblick är när Mikael kommer in på Lindallén och frågar varför de inte huggit ner den fallfärdiga linden, och Liv säger så bestämt: "Den linden ska inte falla än!" Repliken visar hennes kraft och kärlek till Are.

Eftersom boken mest handlar om Mikael så blir det ju han som man känner mest för. Och han är ju lätt att gilla, han som försöker nå fram i sitt tråkiga äktenskap, han försöker sig på soldatlivet fast hans själ lider så av det osv. Och det är så sorgligt med relaterbart att han försöker ta sitt liv när han äntligen återförenats med sin farfar Are och fört Dominic till sin släkt. Han känner att han fullfört sin uppgift i livet, och eftersom livet själv inte ger honom någon glädje så tänker han att då är det inte värt att fortsätta.

Sen är det en väldigt fin mening när Mikael hör Anettes (för det är väl hennes?) röst, och bestämmer sig för att börja kämpa för att leva igen.

Och jag måste bara ta upp det som jag tycker är en av hela sagans sorgligaste scener; när alla släktens karlar går ut för att hugga träd, och Tarald slänger sig fram för att rädda Are. Det gör så ont i mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 december 2015, 16:46 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Och nej, hon är inget spöke. (Jag önskar att hon vore)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 december 2015, 15:27 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker du om Den Ensamme?
Vill minnas att jag tyckte det var otroligt tråkigt att läsa om Mikael när han var i krig och om hans psykiska svårigheter när jag läste boken som tonåring men nu finner jag det ytterst intressant och igenkännande. Har alltid tyckt att det var kul att läsa om Mikael och Anette hemma i Sverige även om jag verkligen avskyr Anette många gånger men till sist när hon börjar respektera och förstå Mikael tycker jag bättre om henne. Mikael är så underbar det är dock så synd att han ska behöva må så dåligt i ensamhet, att han inte försökte ta sitt liv tidigare är konstigt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
När Mikael kommer hem till Norge och får träffa släkten, hela den biten är så fin även om Are är döende och tillslut dör och Mikael försöker ta livet av sig. Jag älskar att Alexander Paladin då bär en svart stor lockig peruk efter det senaste modet - skrattar bara åt tanken av det.
Ett fint ögonblick är ändå att Mikael tyr sig till Are när han beslutar sig för att begå självmord.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Mikael, en så fin och snäll människa. Han är så ensam i sin sjukdom att det verkligen gör ont inom mig. Hans styrka att ta sig igenom allt imponerar på mig! Att inte orkade tillslut beror väl mycket på bristen på stöd hos hans anhöriga (Läs fru).

Är hon ett spöke eller inte?
Inte.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 december 2015, 16:49 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Den Ensamme?

Jeg liker denne boken også. Den var kanskje ikke blant de største favorittene første gang jeg leste den, men den får en dypere mening for hver gjennomlesning. Da jeg var ung, var Anette stort sett irriterende, men etter hvert har jeg fått større forståelse selv for hennes nykker. Mikael har jeg alltid likt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det beste øyeblikket er når Mikael blir gjenforent med familien på Linde-alléen. Spesielt gledelig er det at Are endelig får treffe den forsvunne sønnesønnen, selv om omstendighetene er tragiske. Det er også noen fine øyeblikk mellom Mikael og Dominic i boken. Lille Dominic er bare til å spise opp.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Mikael. Han er en sånn fin person, og jeg lider virkelig med ham gjennom alle vanskeligheter.

Är hon ett spöke eller inte?

Nei, jeg tror ikke det.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 december 2015, 07:10 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Hej ... när kommer podden? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 december 2015, 08:22 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
mammatova skrev:
Hej ... när kommer podden? :)

Såg att Setsuna skrev på Facebook att avsnittet kommer en dag sent den här gången, så imorgon.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 december 2015, 20:15 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Kom ut idag:D

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 november 2021, 15:50 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Den Ensamme?
- En av de sämsta böckerna i serien. Med tanke på seriens längd är det omöjligt att alla böcker är lika bra, så det är förståeligt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- När Mikael och Dominic har nått slutet på sin långa färd och äntligen får stiga in genom Lindallens dörrar, för att där möta en redan samlad (och smått förvånad) familj som direkt känner igen honom som en av sina. En väldigt fin stund.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Dominic. Så sympatisk, empatisk och förvånansvärt mogen för ett så litet barn.

Är hon ett spöke eller inte?
- Ja. Om hon inte skulle vara ett spöke så är hon ju en rätt så rutten människa som låter Mikael utföra skumma grejer på hennes vägnar. Rent etiskt känns det helt fel och därför ser jag henne som ett spöke som pga brist på fysiska förutsättningar inte kan utföra sin "hämnd".


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012