Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 16 november 2015, 21:20 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Nästa bok vi spelar in blir bok 8, Bödelns dotter!

I vanlig ordning vill vi jättegärna ha in så mycket åsikter och synpunkter från er som möjligt! Vi poddar på onsdagen den 25så sista chansen att lämna synpunkter är innan kl 17:00 den dagen!

Vad tycker du om Bödelns dotter?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 november 2015, 21:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag är taggad!

Vår nästa gäst dyker upp i bok 11!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 november 2015, 13:12 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Vad tycker du om Bödelns dotter?
- Jag tycker att det är en mycket bra bok och än en gång bjuds vi på en myspysrysare som andas lite Baskervilles hund. Jag saknar kanske deckarparet Paladin - fogden från förra boken. Hade varit kul om dom löst detta också. MEN detta är en bra bok. Vi är tillbaka i gråstensholms socken och vi får fina miljöskildringar här, väldigt bra detaljer hur själva bygden är. Härliga karaktärer, utseendemässigt. Jag tänker på rackaren, Joel Nattman. Hildes pappa, han kommer bli störtskön att teckna. Sedan var han ju hemsk som person

Vilket är bokens bästa ögonblick?
_ Självklart är bokens bästa ögonblick när Hilde skall agera lockbete och gå upp genom skogen och alla män ligger gömda längs vägen. Det är riktigt spännande. Det här är en " pageturner" i vanlig Sandemo anda. Det går inte sluta läsa när man väl börjat. Här har vi även en fogde som inte är lika sympatisk som han i danmark.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

- Det får bli Hilde.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
- Ja jag hade nog velat ändra varulven till att inte vara tre bent, annars hade jag inte ändrat något och kommer inte ändra något heller i den tecknade versionen.

Ser grymt fram emot att lyssna på podden.
/Ray

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17 november 2015, 14:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag postar de här frågorna på FB också


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 november 2015, 16:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Något vi kan ta upp: Hej!
Lyssnade precis på första podavsnittet om Isfolket, jätteroligt! Blev definitivt sugen på att läsa om dem igen!

Jag tänkte på det nu när jag lyssnade och ni gör ju lite avstickare och pratar om annat ibland och jag kom att tänka på en grej som ni skulle kunna ta upp i något avsnitt (om ni inte gjort det, jag har bara lyssnat på första än!)
Det är ju så att förlaget som gett ut Isfolket och alla Margits böcker under alla dessa år, Boknöje, ska lägga ner! De har ju aldrig varit några stjärnor på att göra reklam för sig och knappast på sin hemsida heller men de säljer ut sina lager. För att säkerställa att prenumeranter får sina oavslutade serier så kommer de "hålla öppet" till och med augusti 2016 och vi som prenumererar på böckerna får dem till rejält rabatterat pris, det här är inget som annonserats på boknoje.se men om man skickar iväg ett mail och frågar vilka serier som finns kvar så kan folk ha möjlighet att göra en fin affär innan förlaget läggs ner!

Jag gillar alla serierna de gett ut men är det Isfolket-stuket man gillar så tycker jag definitivt att man ska ta sig en extra titt på May Grethe Lerums Livets döttrar och den nya serien Krönikan om Ylva Alm av Ida S. Skjelbakken.

--------------------------------


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 november 2015, 21:07 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om Bödelns dotter?
Spännande och en av de läskigare i hela bokserien! Fast jag numera vet mycket väl att "varulven" bara är en hund så blir jag ändå helt svettig när jag läser om Hildes vandring genom skogen och hur hon börjar tvivla på att männen finns där. Jag gillar även att Mattias får växa som person i den här boken, hittills har vi bara känt barnet Mattias men nu får vi se hans vuxna jag.

En annan sak jag tycker om är att Margit bryter det vanliga mönstret lite när hon väljer att inte para ihop Andreas med Hilde, trots att Hilde faller pladask för honom! Han verkar ju ändå finna visst behag i henne. Han beundrar hennes hår och tycker att hon har en fantastisk personlighet (det brukar räcka i Isfolkssammanhang).

Det är stor åldersskillnad mellan Andreas och Eli och det i sig gör väl inget. Däremot stör det mig att Margit gjort Eli så barnslig medan Andreas är stor och stark och trygg. Det blir nästan lite far och dotter-känsla snarare än romantiskt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Jag tror att det är vandringen genom skogen ändå, det är en jättebra scen som kryper under skinnet på mig.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Mattias har för mig alltid framstått som lite mesig och alldeles för snäll, men i den här boken blir jag nästan lite småkär i honom. Han är så snäll och vill alla väl... Synd att han är så jäkla kysk bara! Och kan han inte gifta sig bara för att han har mardrömmar om nätterna? Dålig ursäkt! Vid min senaste genomläsning minns jag att jag reagerade på att Mattias (vid 30 års ålder) inte vet om han får upp den eller ej? Har mannen aldrig haft morgonstånd? Och som Hilde säger, de kan väl hångla lite så märker han om han blir redo? De behöver ju inte gå hela vägen, så Mattias ursäkt om att han inte vill besudla henne köper jag inte.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
Jag tycker att Hildes förvandling från folkskygg blygis till stark initiativtagare går för fort. När Andreas hälsar på henne första gången har hon en näsduk framför ansiktet och vågar inte prata men bara några dagar senare vågar hon komma med egna förslag i varulvsjakten. Hon har levt isolerad i 30 år men hon kan gå vidare efter några dagar? Själv hade jag nog behövt år i terapi.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 november 2015, 06:13 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Heike!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 november 2015, 16:43 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Bödelns dotter?

Også en god bok, som jeg husker var fryktelig spennende første gang jeg leste den.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det jeg nok liker aller best, er familiesammenkomstene på Linde-alléen, spesielt mot slutten av boken, da Are har fått brev fra Tancred. Jeg gleder meg med Are over at Mikael endelig er funnet. Og å lese om Benedikts mosaikkvindu og portrettene av Sol, Dag, Liv og Are, gjør meg glad. Det er fint å bli minnet om den tiden i serien som alltid har vært og alltid kommer til å forbli min favoritt.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Tror faktisk at det er Andreas. Vet ikke helt hvorfor, men han virker som en veldig fin fyr. Han tilhører også grenen med stødige, mørke, jordbundne og trygge menn, og er Tengels sønnesønns sønn. Mattias er også bra.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

Jeg hadde nok gjort Eli litt mer voksen. Synes hun virker veldig barnslig, og den raske romansen mellom henne og Andreas blir litt merkelig. Det er 11 års aldersforskjell på dem, ganske stor, men likevel mindre enn den mellom Silje og Tengel. Med tanke på at Eli er på samme alder som Silje var da hun møtte Tengel, burde hun ha vært litt mer moden for at et forhold mellom henne og Andreas skulle virke naturlig.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 november 2015, 21:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack för svaren! Nu är det inspelat och kommer på måndag som vanligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 november 2015, 14:18 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Förlåt att jag missade att svara :) Ska försöka till den ensamme! När spelar ni in den?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2015, 12:16 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Blodshämnd skrev:
Förlåt att jag missade att svara :) Ska försöka till den ensamme! När spelar ni in den?


Vi spelar in den nästa onsdag, d.v.s. 9/12


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 november 2021, 15:40 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Bödelns dotter?
- En mycket bra bok med ännu ett hopp i tid (precis vad jag gillar). Tycker om att flera böcker har varit lite åt deckarhållet, men trots det är det ju såklart karaktärsutvecklingen och kärleksdramat som är det bästa med boken.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Ett av de sta ögonblicken (som min hjärna vägrar glömma) är när Hilde och Mattias är/går på ängen och Mattias för första gången öppnar upp om sina problem och men från Hans tid i gruvorna. En väldigt fin scen där man får förståelse för Mattias tillbakadragna sätt och en slags tillit växer fram mellan dem.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Hilde. Att hon kommer på den geniala (och smått galna) idén om att lura fram varulven visar hur mycket hon har växt under den tid som hon har varit i närheten av Isfolket. Lite konstigt att det har gått så fort med tanke på hennes extrema tillbakadragenhet gentemot alla människor i bydgen under hennes uppväxt, men det är ju Isfolket vi pratar om. Självklart växer hon mycket snabbt när hon får den kärlek, uppmuntran och uppmärksamhet som hon egentligen hade behövt genom uppväxten också...

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
- Jag hade gärna sett mer av Andreas. Han är så sjukt anonym i boken och jag kan inte minnas något särskilt med honom alls. Att göra honom mer tredimensionell hade varit spännande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012