Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 26 oktober 2015, 19:08 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Snabba ryck, här är frågorna inför nästa avsnitt, Spökslottet! (Den Onda Dagen är redan inspelat eftersom Anna är bortrest just nu)

Vi vill jättegärna ha in så mycket åsikter och synpunkter från er som möjligt!

Vad tycker du om Spökslottet?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Har du några frågor till Ray Husac, kanske om isfolketserien? (Oj! Nu avslöjade jag vem vår hemlige gäst är!)

Yes! Planen är att vi ska ha vår första gäst och Ray känns som en väldigt aktuell isfolketperson eftersom första seriealbumet kommer vilken dag som helst!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 oktober 2015, 23:10 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Den här boken gillar jag faktiskt riktigt bra. Även om jag vet att Margit inte tycker den är speciellt bra, så tycker jag att den har sin charm i sitt lilla mysterie och jag minns att jag tyckte den var otäck första gången jag läste den.

Bästa ögonblicket i boken är ju givetvis när Tancred kommer till slottet första gången och ser det lysa svagt i ett utav fönstret, fy sjutton vad otäckt

Hur känns det att få vara med i Isfolkspodden... jädrar, jag kan ju inte ställa frågor till mig själv :)

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2015, 07:26 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ray Husac skrev:
Den här boken gillar jag faktiskt riktigt bra. Även om jag vet att Margit inte tycker den är speciellt bra, så tycker jag att den har sin charm i sitt lilla mysterie och jag minns att jag tyckte den var otäck första gången jag läste den.

Bästa ögonblicket i boken är ju givetvis när Tancred kommer till slottet första gången och ser det lysa svagt i ett utav fönstret, fy sjutton vad otäckt

Hur känns det att få vara med i Isfolkspodden... jädrar, jag kan ju inte ställa frågor till mig själv :)


Du kommer nog att behöva svara lite mer utförligt på de här frågorna i själva podden :) Och jo, du får ställa frågor till dig själv :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 november 2015, 12:23 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
När ska den spelas in? :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 november 2015, 13:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Blodshämnd skrev:
När ska den spelas in? :)


12:e november


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 november 2015, 20:08 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Vad tycker du om Spökslottet?
Jag gillar den inte särskilt mycket alls, faktiskt. En mellanbok som inte för handlingen framåt överhuvudtaget. Jag faller inte alls för Tancreds påstådda glada charm, istället framstår han mest som tom och lite korkad. Jag borde läsa om boken snart för att se om mina intryck ändrat sig sedan sist.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Det skulle väl vara när Tancred träffar Mikael då (hoppas jag är i rätt bok nu!). Det är alltid fint med återföreningar och även fast jag kan reta mig på att Tancred frågar så lite om viktiga saker så är det ändå en fin stund.

Har du några frågor till Ray Husac, kanske om isfolketserien?
Trots att jag genom åren följt Rays arbete med serien här på forumet så har jag lite dålig koll på vad statusen är just nu. Är det ett seriealbum per bok? Är alla album klara och var kan man köpa dem? :)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 november 2015, 05:14 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Har du några frågor till Ray Husac, kanske om isfolketserien?
Trots att jag genom åren följt Rays arbete med serien här på forumet så har jag lite dålig koll på vad statusen är just nu. Är det ett seriealbum per bok? Är alla album klara och var kan man köpa dem? :)[/quote]

Vi ska svara på det här i podcasten så snart vi kan men eftersom jag fick albumet i går så tänkte jag att jag skulle svara snabb här också. Det är ett album per (en till) två böcker så första albumet är Trollbunden + Häxjakten och det kom just. Avgrunden blir nog hela andra albumet och den kommer sen vinter (har jag för mig)

Albumen köps med fördel här: http://saganomisfolket.com/ (direkt av Ray så inga mellanhänder)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 november 2015, 06:44 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
I morgon spelar vi in!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 november 2015, 16:45 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Spökslottet?

Jeg har alltid likt denne boken. Den er kanskje ikke like god som de foregående seks bøkene, men det er mye interessant her, blant annet å høre om historiske personer som Leonora Christina og Corfitz Ulfeldt. Egentlig er hele serien en bra historietime. Første gang jeg leste boken, syntes jeg også den var veldig spennende, og Tancred og Jessica er ganske så søte sammen.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det tror jeg må være når Tancred møter Mikael. Dessverre må vi vente en stund til før vi får høre mer om Mikael.

Favorittkarakter?

Det må nok bli Jessica.

Har du några frågor till Ray Husac, kanske om isfolketserien?

Var det sånn at det finnes noen scener i den svenske utgaven som ikke var med i den norske e-boken? Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke scener dette er. :)

Hvor lang tid tar det i gjennomsnitt å tegne en seriebokside? (Kan tenke meg at det blir noen timer.)

Vet du hvor mange seriebøker det blir? Jeg går ut fra at det ikke bare er Trollbundet og Heksejakten som blir slått sammen (men akkurat disse to ville jeg nok ha gitt hver sin bok).

Jeg har sagt det mange ganger før, men jeg er virkelig superimponert over tegningene! Gleder meg til nye eventyr! :tkiss:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 november 2015, 13:06 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Ray, för att du var en fantastisk gäst!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 november 2015, 17:25 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Det var riktigt, riktigt kul. :)

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 november 2021, 21:58 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Spökslottet?
- Ärligt talat så är det här en av mina favoriter. Den har absolut sina brister (som alla andra böcker), men det är skönt med lite omväxling i serien. Jag är av den åsikten att serien hade blivit tråkig om det hela tiden hade handlat om de drabbade/utvalda och "de viktiga" händelserna som för historien framåt. För att de händelserna ska vara spännande behövs lite mer vardagliga och "vanliga" inslag, som den här boken. Därför kan jag ofta uppskatta böckerna som handlar om helt vanliga medlemmar i Isfolket, dels för att jag får en liten paus men också för att jag vet att jag då har något att se fram emot i nästa bok

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- När Tancred rider genom skogen och möter "Molly" för första gången. Dels så beskriver Margit omgivningarna på ett så levande sätt att jag blir glad av att läsa om det, men också för att man där börjar ana att något inte står helt rätt till och att ett äventyr är på gång.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012