Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 19 oktober 2015, 13:37 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu finns vi på itunes! Och jag kan se Blodis recension! Tack för den! Recensera oss hemskt gärna på itunes! Det betyder jättemycket för oss! Om många recenserar oss (ärligt) så kommer vi högre upp i sökningar och det hjälper podden massor!

Dödssynden finns här:

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eXZOP8inTpM

mp3: http://magicgatheringstrat.com/2015/10/ ... odssynden/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 oktober 2015, 11:15 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Så bra att den syns :)

Postens roligaste ögonblick var: "var tyst!" Har aldrig tänkt på hur komiskt det är :lol:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 oktober 2015, 11:16 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Och förresten.... Bästa avsnittet hittills! Angående historia: ja mer av det Dan :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 oktober 2015, 19:26 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Blodshämnd skrev:
Och förresten.... Bästa avsnittet hittills! Angående historia: ja mer av det Dan :)


Tack! Det blir ingen historiebit i Den Onda Dagen, kanske återkommer angående Banér i Den Ensamme eftersom det är Mikaels öde vi talar om. Men jag håller ögonen öppna.

Om det är någon som vill att jag ska researcha något speciellt inför någon kommande bok så hojta till

Tänkte inte göra det i varje avsnitt MEN det ska definitivt vara en återkommande feature


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 oktober 2015, 13:18 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Fick lite synpunkter från Helene i ett mail:

Hej! Det är jättekul att lyssna på isfolket-poddarna (heter det så?) men ibland känner jag att det brister i viktiga fakta. T ex pratade ni om Cornelias (Terjejs fru) föräldrar. Ett viktigt faktum var väl just att hon var föräldralös? Det var ju därför Mikael blev svår att finna. Det fanns ingen mormor och morfar som kunde ta hand om honom. Och snälla, be Anna att inte säga Cecil. Cecilie heter hon. Och Brand heter som eldsvådan brand. Inte amerikanskt Bränd. Tycker nog att du har lite bättre koll än hon. Men annars gillar jag det mesta! Kul att lyssna på !
Tack!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 oktober 2015, 15:18 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det med Brand har jag också reagerat på men tänkte bara att det kanske bara var jag som uttalade som Brand som i branden :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 oktober 2015, 19:04 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Blodshämnd skrev:
Det med Brand har jag också reagerat på men tänkte bara att det kanske bara var jag som uttalade som Brand som i branden :)


Jag tror det är rätt uttal


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 oktober 2015, 21:07 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Dan skrev:
Fick lite synpunkter från Helene i ett mail:

Hej! Det är jättekul att lyssna på isfolket-poddarna (heter det så?) men ibland känner jag att det brister i viktiga fakta. T ex pratade ni om Cornelias (Terjejs fru) föräldrar. Ett viktigt faktum var väl just att hon var föräldralös? Det var ju därför Mikael blev svår att finna. Det fanns ingen mormor och morfar som kunde ta hand om honom. Och snälla, be Anna att inte säga Cecil. Cecilie heter hon. Och Brand heter som eldsvådan brand. Inte amerikanskt Bränd. Tycker nog att du har lite bättre koll än hon. Men annars gillar jag det mesta! Kul att lyssna på !
Tack!


Fast Cornelia hade väl föräldrar i början? Det var ju de som tog hand om Tarjei när han var nära döden i Tyskland. Mamman hade en liten bebis som behövde ammas väl? Eller var det en farbror och faster?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2015, 07:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike skrev:
Dan skrev:
Fick lite synpunkter från Helene i ett mail:

Hej! Det är jättekul att lyssna på isfolket-poddarna (heter det så?) men ibland känner jag att det brister i viktiga fakta. T ex pratade ni om Cornelias (Terjejs fru) föräldrar. Ett viktigt faktum var väl just att hon var föräldralös? Det var ju därför Mikael blev svår att finna. Det fanns ingen mormor och morfar som kunde ta hand om honom. Och snälla, be Anna att inte säga Cecil. Cecilie heter hon. Och Brand heter som eldsvådan brand. Inte amerikanskt Bränd. Tycker nog att du har lite bättre koll än hon. Men annars gillar jag det mesta! Kul att lyssna på !
Tack!


Fast Cornelia hade väl föräldrar i början? Det var ju de som tog hand om Tarjei när han var nära döden i Tyskland. Mamman hade en liten bebis som behövde ammas väl? Eller var det en farbror och faster?


Nu blir jag ännu mer förvirrad :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 oktober 2015, 11:24 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Nu har jag kollat upp det. Cornelia säger: "Min mamma och pappa är döda så jag bor hos faster Juliana".

Faster Juliana och hennes man tar hand om Tarjei och Tarjei i sin tur hjälper parets bebis.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 november 2015, 10:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike skrev:
Nu har jag kollat upp det. Cornelia säger: "Min mamma och pappa är döda så jag bor hos faster Juliana".

Faster Juliana och hennes man tar hand om Tarjei och Tarjei i sin tur hjälper parets bebis.


Låter korrekt. Så Faster Juliana och hennes man var de vi menade. Kommer inte ihåg om vi rättade det här i avsnitt 6, annars får vi göra det i avsnitt 7


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 november 2015, 11:22 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Heeeej! *vinkar*
Nu har jag internet och har kunnat lyssna ikapp!
Alltså Gud vad ni är bra hörni! Jag vill bara hänga med er varje dag för ni är såna coola, roliga och förnuftiga människor! Massa kärlek, ojoj.
Men okej. Vad intressant att ni två inte verkar tycka Dödssynden är en tia som "många" av oss som svarade på frågorna gjorde!? Att scenen när Alexander tillfredsställer Cecilie är supersexig för mig, men för er var den nästintill komisk osv. Smaken är som baken såklart, och därför är det så roligt att höra andras åsikter! :)

Jag har aldrig fattat att Trond och "lodjurs-scenen" (eller vilket stort kattdjur det nu var) skulle vara något som var overkligt. Jag har alltid trott att det var hans ögon som började glöda gult (som de ju gör på många drabbade) och då trodde Jesper som ju inte är smartast i skolan att det var ett rovdjur som satt där. Och när han smög sig på Tarjei så var han ju insvept i något tyg eller nåt, så då kanske man lätt ser icke-mänskligt ut. Eller nåt. Var i alla fall hur jag pusslade ihop det.

En fråga! Om man till exempel skulle ha svajigt wifi på ett hostel (;)), eller av någon annan anledning inte ha så mycket tid att läsa in sig/läsa om boken och vara up to date: Vad vill ni helst - att man svarar en liten snabb kommentar om boken som helhet ändå, eller att man svarar när man tagit sig ordentlig tid att läsa om boken och tänka över frågorna så att man kan lämna genomtänkta svar? Eftersträvar ni alltså kommentarer från så många som möjligt, eller så bra kommentarer som möjligt? (Åh fy vilken otydlig och ledande fråga. Säg att ni förstår?)

Och just det, en grej till! Det kändes som att i det första avsnittet återberättade ni boken ganska detaljerat, alltså som till en som inte läst boken. Det känns som att det blir mindre sånt, mer förutsett att man ska ha läst boken. Är det en tanke ni har? :)

Och sorry för upprepning men; ni är så bra!!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20 november 2015, 13:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Heeeej! *vinkar*
Nu har jag internet och har kunnat lyssna ikapp!
Alltså Gud vad ni är bra hörni! Jag vill bara hänga med er varje dag för ni är såna coola, roliga och förnuftiga människor! Massa kärlek, ojoj.
Men okej. Vad intressant att ni två inte verkar tycka Dödssynden är en tia som "många" av oss som svarade på frågorna gjorde!? Att scenen när Alexander tillfredsställer Cecilie är supersexig för mig, men för er var den nästintill komisk osv. Smaken är som baken såklart, och därför är det så roligt att höra andras åsikter! :)

Jag har aldrig fattat att Trond och "lodjurs-scenen" (eller vilket stort kattdjur det nu var) skulle vara något som var overkligt. Jag har alltid trott att det var hans ögon som började glöda gult (som de ju gör på många drabbade) och då trodde Jesper som ju inte är smartast i skolan att det var ett rovdjur som satt där. Och när han smög sig på Tarjei så var han ju insvept i något tyg eller nåt, så då kanske man lätt ser icke-mänskligt ut. Eller nåt. Var i alla fall hur jag pusslade ihop det.

En fråga! Om man till exempel skulle ha svajigt wifi på ett hostel (;)), eller av någon annan anledning inte ha så mycket tid att läsa in sig/läsa om boken och vara up to date: Vad vill ni helst - att man svarar en liten snabb kommentar om boken som helhet ändå, eller att man svarar när man tagit sig ordentlig tid att läsa om boken och tänka över frågorna så att man kan lämna genomtänkta svar? Eftersträvar ni alltså kommentarer från så många som möjligt, eller så bra kommentarer som möjligt? (Åh fy vilken otydlig och ledande fråga. Säg att ni förstår?)

Och just det, en grej till! Det kändes som att i det första avsnittet återberättade ni boken ganska detaljerat, alltså som till en som inte läst boken. Det känns som att det blir mindre sånt, mer förutsett att man ska ha läst boken. Är det en tanke ni har? :)

Och sorry för upprepning men; ni är så bra!!!



Hej, Paladin!

Tack för berömmet! Det hjälper! Det är jättekul att ha den här lilla gruppen med tunga fans som svarar på våra frågor varje gång. Lyssnarna hinner definitivt inte med. Över 600 har hört avsnitt 1 medan 50 pers har hört avsnitt 7.

Vi eftersträvar alla kommentarer men kommer de inte i tid så kommer de ju inte med i podden, så mest av allt eftersträvar vi snabba kommentarer och är de inte lika långa och genomtänkta som de annars skulle ha varit är det OK

Vi förutsätter att man har läst boken men inte nästa bok. Så vi kanske borde dra ner på detaljrikedomen och sväva ut mer (det var en tanke Ray hade också). Det är jättebra att någon säger något för utan input så kör vi bara på och så blir det som det blir. De enda som kan styra vår riktning är ni lyssnare

Bok 17 kommer att vara helt urspärad BTW. Den vi gör live


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2015, 21:56 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Håller på och lyssnar nu också. Lämnar en mittuppialltkommentar :)

Funderar också på det här med uttalet av namn. Är det med vilje ni uttalar olika (för att tillfredsställa olika lyssnare) eller har det blivit så bara? Jag hajar till vid uttalen av Brand, Cecilie och Kolgrim. Jag vet inte vad som är det korrekta uttalet men man har ju en egen uppfattning. Undrar mest om ni medvetet säger olika eller om ni bara inte pratat ihop er? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 november 2015, 22:10 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Älskar när ni verkligen genuint garvar, så smittande! :D

Jag håller med Heike och uppskattade verkligen deras sexscen, men er beskrivning av scenen är så sjukt underhållande och jag ser ju verkligen hur löjligt det är, skrattar högt flera gånger! Men jag gillar det ändå, även om det är löjligt :lol:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012