Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 15 oktober 2015, 20:02 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Snabba ryck, här är frågorna inför nästa avsnitt, Det onda arvet!

Vi vill jättegärna ha in så mycket åsikter och synpunkter från er som möjligt! Vi poddar redan på torsdag den 22 så sista chansen att lämna synpunkter är innan kl 17:00 den dagen!

Vad tycker du om Det onda arvet?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 20:08 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag vet att jag börjar bli tjatig men det här är också en storfavorit :lol:

Klart att inte Kolgrim har gått och blivit snäll! Var det någon som trodde på det? Elakingen lurar ju lille Mattias och säger att de ska titta på delfinerna, vilket slutar med att Mattias hamnar i gruvan hos den dumme Nermarken. Jag har lite klaustrofobi och de känslorna får stort utrymme ( :giggle: ) när jag läser om pojkarna som tvingas in i trånga gruvgångar som kan rasa ihop när som helst :?

Så Tarjei gifter sig med Cornelia! Väldigt icke-isfolkigt av honom. De passar ju inte alls ihop. Tarjei skulle ha en tjej som är mer som Cecilie, smart och snäll liksom *tycker* Det känns som att Margit snabbt vill fixa så att Tarjei får en efterkommande och det är smidigt att välja Cornelia (typ enda tjejen Tarjei har pratat med utanför släkten) och sedan låta henne dö i barnsäng.

Den här boken har nog de allra bästa glädjescenerna. Till och med bättre än Charlotte-scenen i Häxjakten :wink: Den första underbara scenen är när Mattias möter Dag efter att ha varit i gruvan i två år. Mattias springer genom rummet och ropar "Farfar, det är farfar!" och Dag börjar gråta av glädje. Jag gråter också. Den andra glädjescenen kommer strax efteråt, när Dag är på väg hem med Mattias och låter kusken blåsa i hornet genom hela socknen. Resten av Isfolksklanen tror att Dag har blivit tokig. När de ser Mattias får Tarald inte fram ett ord utan kramar sin son hårt, Yrja bara skriker och Liv nästan svimmar av chocken.

Vid ett tillfälle snuddar Kolgrim vid någonting som ingen annan vet vid den här tidpunkten. Han är smart, grabben.
Sid 106 skrev:
Ibland undrade Kolgrim, om inte Tarjei också var en Utvald. Fast i omvänd betydelse på något sätt


Kolgrim dör i den här boken, kastar sig drogpåverkad nedför en klippa. Alrunan begravs med honom. Även Tarjei dör efter att Kolgrim sticker honom med kniven. Det känns så oavslutat när Tarjei dör. Jag hade väntat mig så mycket mer av honom. Varför bygga upp så mycket om hur intelligent han är och hur fantastisk han är som läkare om det ändå inte blir någon fortsättning på hans liv?

Något mer som känns ganska snopet är att Dag har dött när Are kommer hem från sin resa. Jag gillar inte när stora karaktärer bara försvinner. Jag vill läsa om familjens sorg och sörja med dem, inte bara höra att ”Jo, Dag är död, det gick snabbt”.

Sedan kommer det ett sådant där dumt tidshopp igen. Plötsligt är Gabriella och Tancred vuxna (nåja) och Gabriella ska gifta sig. Efter att ha blivit brutalt dumpad söker hon sig till Norge och hittar till slut kärleken i Kaleb. En ny Isfolksbyggnad ser dagens ljus, Elistrand. Paret får ett drabbat barn som inte får leva och jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är rätt eller fel av Are och Liv att inte göra något.

Bokens slut är konstigt.
Citat:
Och det var slutet på en lång och svår tid för familjen. Sedan följde sex lugna, fina år – ända fram till 1654. Men det var heller inget dåligt år. Även om det började nog så skrämmande…

Jag tror inte att det bara är jag som förväntar mig att nästa bok kommer börja år 1654 med det där farliga som Margit talar om. Men nej då, nu är det Tancreds tur och året är 1649...

Betyg: 9

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 21:50 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag svarar om jag hinner läsa klart längtan och dödssynden och den det onda arvet tills dess :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 oktober 2015, 10:21 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Haha, vad slarvigt jag läser! Jag har mest sett rubriken och tänkt att ni vill ha in åsikter i allmänhet, har helt missat att ni ställer specifika frågor. Då blir det ju superkonstigt att jag kopierar in mina recensioner :lol: :lol:

Jag lovar bättring från och med nästa bok!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 oktober 2015, 20:15 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Nu tar jag åter ifrån minnet av boken då jag inte läst den på många år.

Vad tycker du om Det onda arvet?
Överlag tycker jag att det är en bra bok men tyckte att det var otroligt tråkigt att läsa om Mattias del. Tycker boken får nytt liv när Gabriellas del börjar.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
Juletider: Kaleb och Gabriella i släden, Gabriella är lite småfull men scenen är ändå fin. Min andra favoritscen är när Gabriella och Kaleb talar om för Eli att hon ska bli deras dotter på riktgt. Det är så fint!

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
Gabriella, hon är så fin och skör och jag känner så förbaskat med henne. Hon påminner mig om en ung Liv under hennes första äktenskap. Det är så fantastiskt fint att se Gabriella växa fram till en stark person. Liv är också en favorit, goda, fina Liv!

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
Inte låtit Kolgrim tagit död på Tarjei.., fast på ett vis var ju det nödvändigt sååå då hade jag gjort så Are kunde fått bättre kontakt med Mikael så Mikael skulle slippa lite av sin "Ensamma" smärta.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21 oktober 2015, 19:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike skrev:
Haha, vad slarvigt jag läser! Jag har mest sett rubriken och tänkt att ni vill ha in åsikter i allmänhet, har helt missat att ni ställer specifika frågor. Då blir det ju superkonstigt att jag kopierar in mina recensioner :lol: :lol:

Jag lovar bättring från och med nästa bok!


Det har funkat förvånansvärt väl ändå :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 oktober 2015, 14:12 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Det onda arvet?

Jeg liker boken, spesielt første delen. Historien om Mattias i gruvene på Kongsberg minner meg ganske mye om Frendeløs (Sans Famille), en fransk serie jeg så som barn (og senere leste boken serien bygger på). Jeg liker også gjensynet med Isfolkets dal, selv om det ender tragisk. Den andre delen, om Gabriella og Kaleb, har aldri appellert like mye til meg.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det må være da Mattias blir gjenforent med farfar Dag etter alle sine strabaser. Og da de kommer tilbake til Gråstensholm under fulle fanfarer, og Liv lurer på om Dag er blitt helt sprø.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Lille Mattias er så fin, så varm og omsorgsfull. Og jeg er veldig glad i Tarjei, den sympatiske og intelligente første utvalgte, farfar Tengels store håp.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

Jeg hadde latt Tarjei overleve Kolgrims angrep. Tarjei er en interessant karakter som det hadde vært spennende å følge videre. Det føles litt bortkastet å la ham dø så ung. Jeg hadde heller funnet en annen måte å la lille Mikael komme bort fra slekten på. I tillegg ville jeg ha gitt Dags død litt mer oppmerksomhet enn at Are kommer hjem og ser at linden hans er forsvunnet. Dag har jo vært med helt siden starten, og selv om han aldri blir noen hovedperson, er han en viktig karakter.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 oktober 2015, 15:28 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Så litt om uttale av navn ... ;)

Tancred - trykk på første stavelse, c-en uttales som k - se for øvrig viewtopic.php?f=21&t=7214 - synes du hadde bra uttale på dette sist, Dan

Kaleb - trykk på første stavelse - a-en uttales som a (altså ingen engelsk uttale)

Mikael - trykk på første stavelse - i-en uttales som i

Mattias - trykk på andre stavelse

Andreas - trykk på andre stavelse

Eli - trykk på e-en - samme tonem (intonasjon, ordmelodi) som i det norske ordet 'bønder'

Oline - O-li-ne - trykk på andre stavelse

Kongsberg - o-en høres mer ut som å - ng høres ut som endelsen i engelske ord som f.eks. 'sing' eller 'ending' - e-en høres litt mer ut som æ - g-en er enten en ordentlig g-lyd eller nærmest stum


Fra tidligere:

Cecilie - Ce-ci-li-e (IKKE Ce-cill) - trykk på andre stavelse

Brand - Bran(d) (IKKE Brænd, altså ingen engelsk uttale!) - a-en uttales som a - kort vokal

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 oktober 2015, 16:44 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Uttalade jag något av namnen fel? Tycker det verkar som att jag fick till dem allihop utom Kongsberg

Vi spelar in ikväll så vill ni ha med något behöver ni skriva det nu (pga resa nästa vecka)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 2 november 2015, 21:37 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Väntar ivrigt på podden, släpps den inte idag?

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 november 2015, 10:49 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike skrev:
Väntar ivrigt på podden, släpps den inte idag?


Jag fick en familjekris så podden blev en dag försenad. Ber om ursäkt för det. Det var speciellt dåligt eftersom Anna levererade den EN VECKA tidigare än vanligt. Ber tusen gånger om ursäkt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 november 2021, 21:49 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Det onda arvet?
- En sorglig bok, men ack så viktig för den fortsatta historien. Flera frön sås som kommer visa sig med tiden. Gillar verkligen att Kolgrims intelligens får skina i bokens ena halva, men tyvärr är den som bortblåst mot slutet. Här får vi ett första exempel på hur en rent ond drabbad kan vara, vilket blir ett uppvaknande om släktens förbannelse och som konkretiserar oron som medlemmarna känner inför varje graviditet.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Dags oväntade möte med den försvunne Mattias. Deras återförenade är alltför fint. Men Kolgrims viktiga upptäckter på Gråstensholms vind är också en god kandidat, för där hintas det som större saker som läsaren inte vet om än.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Tarjei. Så coolt att få se honom och hur kompetent han är.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
- Vet att det här är skulle påverka seriens innehåll ordentligt: att inte ta död på Tarjei. Vi får senare reda på att hans roll i det hela var mycket större än vad som först gick att se, och det hade varit roligt att få se hur han hade kunnat bli om han fick leva längre.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012