Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 8 oktober 2015, 08:19 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Nu är det snart dags att podda Dödssynden!

Vi vill jättegärna ha in så mycket åsikter och synpunkter från er som möjligt! Vi poddar på torsdag den 15 så sista chansen att lämna synpunkter är innan kl 17:00 den dagen!

*Vad tycker du om Dödsynden?

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

*Synen på homosexualitet som ges i boken, vad tycker du om den?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 oktober 2015, 09:37 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Har kommit en bit i boken och ännu har det inte stått något galet.

Språket är dock väsentligt konstigare än bok 1-4 och det känns trist att vi har lämnat Gråstensholm/Lindallen helt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 oktober 2015, 10:20 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag gör som sist och kopierar det jag skrev om boken förra vändan. Med tillägget att jag har inte läst boken på 8-9 år men får fortfarande ryyyysningar av operationsscenen. Är inte känslig för sånt annars.


Tro det eller ej, men här kommer ännu en av mina favoritböcker! Har jag nämnt att jag tycker bäst om de tidiga böckerna i serien? ;)

Cecilie blev alltså gravid när hon pippade med prällen. Jag förstår att hon ångrar sig med tanke på vad ett utomäktenskapligt barn innebär men det är så synd att mötet med den stackars Martin reduceras till något fult som Cecilie tänker på med avsky. Deras möte var ju faktiskt ganska fint, två ensamma själar som sökte närhet till en annan människa.

I sann Isfolksanda tar Cecilie mod till sig och kommer med ett vågat förslag till Alexander. Han accepterar och de gifter sig under högtidliga former. Jag förstår bara inte varför de blir så chockade när bröllopsgästerna vill se brudparet kyssas, det är väl en självklarhet som de borde ha varit beredda på? Bröllopsnatten är något utöver det vanliga med schackspel och blodfläckar.

Hela sagan om Cecilie och Alexander är fin även om jag har svårt för delen där Cecilie lyckas bota Alexanders homosexualitet genom att låta honom tafsa lite :?

Jag vet inte hur mycket i boken som är historiskt korrekt och jag inser att jag missat något där. Det är mycket krig och kungar i boken och det hade varit kul att veta hur mycket som stämmer överens med verkligheten. Var Kirsten Munk en ragata? Var kungabarnen olyckliga? Var Kung Christian en sådan bra karl som han verkar?

När jag läste serien första gången var det den här boken jag längtade mest efter eftersom jag nästan dog av nyfikenhet. Vem är den drabbade i Cecilies generation?! Margit försöker genom hela boken få mig att tro att det är Brand, bland annat när hon beskriver honom som den enda av Tengels barnbarn som är långsint.

Tarjei möter Cornelia för första gången och jag tycker synd om det ensamma lilla barnet. Ännu en unge som är sådär jobbigt lillgammal som Dag var.

Hela krigshistorien och Alexanders skada läser jag med spänning. Men operationsscenen där Tarjei äntligen kan plocka bort kulan gör mig illamående och jag får ont i ryggen. Det är ju skitäckligt när han tar den där böjda tången och för in bakom ryggraden *ryyys*

Det här kan vara den bok jag tycker är bäst i hela serien… Betyg: 10

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 oktober 2015, 14:05 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike, jag ska läsa på lite om historien innan podcasten så jag kan berätta mer om Kirsten och Christian


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 oktober 2015, 06:27 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Jag minns ju hur det var att göra om den här boken till tecknad serie och den var något annorlunda än de tidigare. det är inte mycket som är övernaturligt i den och den utspelar sig på hemska platser, teckningsmässigt. Alla dessa enorma slott och herrgårdar som tog timmar att teckna. Rosenborg tog 4 timmar :)
Men jag gillar boken, det är en klassiker och det jag alltid har lagt på minnet från den här boken är just schackspelet på bröllopsnatten. Det var ett stort ögonblick att teckna sekvensen.

Bokens bästa ögonblick är flera i mina ögon hela Cecilie och Alexanders historia, hur dom trevande till slut får varandra. Sedan så naturligtvis när den "drabbade" kommer upp krypandes för backen mot Tarjei. Det är inte någon utav de starkaste Isfolksböckerna i mina ögon. Men den har sin charm.

Favoritkaraktären i den här boken är utan tvekan Alexander Paladin, jag ser honom som en musketör ungefär :)

Synen på homosexualiteten som ges i boken får väl ses lite ur perspektivet när den är skriven och sedan kan ju Alexander inte varit homosexuell utan bisexuell i såfall, eftersom han ändå trilla dit med Cecilie.

Jag väntar bara på Korpens vingar, då kommer jag att skriva ett 7 km långt inlägg, för det är, enligt mig, den bästa skräckbok som någonsin skrivits :)
Ray

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 oktober 2015, 03:25 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Älskar Dödssynden. Den är alltid med på min (ständigt förändrade) topp 5-lista.
Cecilie är min favoritkaraktär, och jag älskar alla partier hon är med i, men Tarjei och Mattias har mycket spännande historier de också. Vänskapen som växer fram mellan Kaleb, Mattias och Knut är så vacker, och det är hjärtskärande när Knut dör.

Hela Alexanders och Cecilies historia är så bra. Hur hon blir tvungen att fråga honom om han vill gifta sig med henne, den schackspelare bröllopsnatten, innerligheten som växer fram. Alexander känns verkligen så himla bra. Jag vill ha en man som han. Och en Cecilie som min fru. Jag finner sexscenerna i början väldigt, väldigt heta, när Alexander vill tillfredsställa henne pga välvilja och inte för att han själv blir kåt av det. Och hur Cecilie tycker det är svårt att "ge efter" i början, men tillslut inte kan låta bli att koppla bort tankarna och bara njuta.

Angående Alexanders sexualitet så ser jag inte det som att han förändras riktigt. Han har bara varit kär i män tidigare, men efter en lång vänskap med Cecilie så blir han kär i henne som person. Jag tolkar det alltså inte som att han byter läggning helt från homosexuell till heterosexuell, utan mer att Cecilie är ett undantag från hand vanliga preferenser. Som att man kan vara asexuell men samtidigt ha ett "undantag" till person som man vill vara med. Däremot så stör det mig mycket att det antyds att hand läggning skulle bero på något trauma i hans ungdom. Självklart styr vår bakgrund vad vi kommer tända på, men att det skulle bero på något hemskt han varit med om känns bara så onödigt skriver av Margit.
En annan grej jag minns jag tyckte var konstig när jag läste boken för första gången var hur Alexander säger sig vara så djupt troende att han inte kan begå mened, men däremot kan han tyst stå bredvid och lyssna när Cecilie ljuger. Känns väl som om det vore nästan lika illa.

Om vi ska lämna Danmark så är det ju så jobbigt att läsa om Kolgrim. Den lilla djäveln! Ah, man blir så arg på allt han ställer till med. Liv växer som karaktär tycker jag också förresten. Oj vad hastigt det blev på slutet, ber om ursäkt för det, fick helt plötsligt jättebråttom. Lycka till med poddandet! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 oktober 2015, 03:31 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Oj oj, ser nu att jag blandat ihop vissa delar mellan dödssynden och det onda arvet. Klantigt!!! :oops: Hoppas ni kan sortera ut det relevanta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 oktober 2015, 08:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Oj oj, ser nu att jag blandat ihop vissa delar mellan dödssynden och det onda arvet. Klantigt!!! :oops: Hoppas ni kan sortera ut det relevanta.


Böckerna är just nu hopblandade i mitt huvud också MEN på torsdag har jag läst Dödssynden men inte Onda Arvet färskt så jag borde kunna göra det :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 oktober 2015, 15:30 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Setsuna skrev:

*Vad tycker du om Dödsynden?

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

*Synen på homosexualitet som ges i boken, vad tycker du om den?


Nu är inte jag klar med Längtan än nu under min omläsande - så tar allt från minnet om boken.


När jag som 13 åring läste Dödssynden blev jag helt frälst och tyckte den var helt fantastisk - vilket jag hoppas jag gör nu 9 år senare. Jag tycker Dödssynden är en väldigt bra bok, det är väldigt intressant att läsa om Cecilies och Alexanders separata kamper och det är så fint att de på slutet blir kära. Dock stor jag mig otroligt på synen gällande homosexualitet som att det ska gå att bota, men visserligen det låg ju i tiden - både då boken utspelar sig och när boken är skriven, vore den skriven idag skulle säkert inte det framställas som en "dödssynd". Utan kanske mer fokuserat på olika sexualiteter, för som boken visar är Alexander i min tolkning är pansexuell då han älskar Cecilie som den person hon är och inte för att hon är kvinna.

Bästa ögonblick är bröllopsnatten då de spelar schack hela natten och lär känna varandra. Den visar hur en stark vänskap växer sig starkare och jag tycker att det är så fint. Samtidigt då Alexander inser att han älskar Cecilie och berättar det för henne, det måste vara underbart för Cecilie som varit olyckligt kär så länge nu får det bekräftat. Gillar också då Alexander för första gången träffar Tarjei, där kan vi snacka kemi! Jag hoppades så att det skulle bli något mellan dom samtidigt som jag skulle hata Tarjei som skulle såra sin kusin så!

Min favoritkarkatär är självklart färgstarka Cecilie, det hon genomgår i boken måste vara tufft. Gravid före äktenskap, olyckligt kär i sin homosexuella man och sen missfallet.

Superbra podd hörni, braa jobbat!! :tkiss:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 oktober 2015, 15:34 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Ska lägga till att Dödssynden är min favoritbok! Och när jag en gång för 9 år sen blev medlem här på forumet tänkte jag först döpa mig till Dödssynden (Efter att ha upptäckt att både Cecilie, Villemo, Sol och Halkatla var upptaget) men tyckte att det lät så hårt, jag är då sannerligen ingen dödssynd! Då tog jag namnet från min andra favorit... Blodshämnd! Som om en blodig helg är så mycket bättre;)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 oktober 2015, 05:02 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Blodshämnd. Det hade varit konstigt om du hade hetat Dödssynden här på forumet all den här tiden :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 oktober 2015, 09:01 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Har svårt att se mig själv som Dödis :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 03:44 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Oj. Jag är förmodligen korkad, jag har aldrig fattat att det är Alexanders homosexualitet som är dödssynden, jag har trott att det varit Cecilies föräktenskapliga graviditet. :boggle:
(Och därför alltid tyckt att det var så konstigt att kalla hela den femte boken det!)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 03:55 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Blodshämnd skrev:
Har svårt att se mig själv som Dödis :)



Dödis :) Det låter inte trevligt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 03:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Oj. Jag är förmodligen korkad, jag har aldrig fattat att det är Alexanders homosexualitet som är dödssynden, jag har trott att det varit Cecilies föräktenskapliga graviditet. :boggle:
(Och därför alltid tyckt att det var så konstigt att kalla hela den femte boken det!)


Undrar om det är fler som drog den slutsatsen? Jag tror att det är homosexualiteten som avses - det måste nästan vara det

Nu har jag läst hela boken (vi poddar idag) och hmm ... den var nog inte lika hemsk som jag mindes men jag är chockad över hur mycket den litterära kvaliteten sjönk jämfört med de fyra tidigare böckerna. Mycket mer skriva-på-näsan, mycket mer stavfel, mycket mer allsmäktig berättare och så klart saknaden efter Tengel och Silje (som man nästan känner att Margit också upplever eftersom hon refererar till dem hela tiden)

Också överraskad över hur kort tid boken täckte jämfört med bok 2 och bok 4


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012