Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:52

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 15 oktober 2015, 15:50 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
*Vad tycker du om Dödsynden?

Dette har alltid vært én av mine favorittbøker, og det er den fremdeles, full av historie og interessante karakterer som den er.

*Vilket är bokens bästa ögonblick?

Det tror jeg faktisk må være når Cecilie og Alexander spiller sjakk på bryllupsnatten. Jeg er også glad i å lese om hvordan forholdet mellom dem sakte vokser fram, og blir sterkere og sterkere. Og jeg er glad vi fremdeles får noen små hentydninger til Silje og Tengel. Savnet etter dem er stort.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Først og fremst Cecilie, men også Alexander og Tarjei. Alle tre er helstøpte karakterer som er interessante og lette å bli glad i. Jeg skulle også ønske at vi hadde fått sett enda litt mer av Trond.

*Synen på homosexualitet som ges i boken, vad tycker du om den?

Jeg antar at det er ganske tidstypisk, både for når handlingen finner sted og når boken er skrevet. Når det gjelder Alexander, tror jeg kanskje ikke at han egentlig er homoseksuell og så blir helbredet, men at barndomstraumene gjorde ham forvirret for en stund før han traff Cecilie. Eller kanskje er han bifil og kan elske både henne og menn.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 17:31 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Några uttalsdirektiv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 18:30 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vet ikke om det er så mye nytt her. La merke til i forrige podcast at dere har en litt annen uttale på navn som Tarald og Kolgrim, men vet ikke om det er så nøye. :shrug:

Her er hvordan jeg uttaler navnene:
Tarald - like mye trykk på begge stavelser, stum (tyst) d, korte vokaler
Kolgrim - like mye trykk på begge stavelser, o-en høres mer ut som å, korte vokaler, tynn l

Trond - kort o, stum d
Brand - kort a, stum d (tror jeg)

Ellers har jeg jo kommentert navn som Cecilie, Tarjei og noen andre fra før. ;) (Det navnet jeg hengte meg mest opp i feil uttale på, var faktisk Heming.)

I tillegg: tysk uttale på tyske navn. Litt usikker på navnet Marca Christiana; jeg har alltid uttalt det første omtrent som det engelske Marcia, men det er godt mulig det er feil (for c etterfulgt av a blir som oftest uttalt k).

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 19:42 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack. Lyssna inte på avsnittet, Silje, jag tror jag lyckades uttala allt fel :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 20:04 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Haha... :giggle: Kommer nok til å høre på likevel. ;) Har tenkt å høre på absolutt alle podcastene. Synes dere gjør en kjempejobb! :tkiss: :tkiss:

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15 oktober 2015, 21:48 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Är femte släppt alltså?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16 oktober 2015, 21:01 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Femte släpps på måndag :D

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19 oktober 2015, 13:37 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu är den ute!

http://magicgatheringstrat.com/2015/10/ ... odssynden/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 november 2021, 22:34 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
*Vad tycker du om Dödsynden?
- En av mina absoluta favoriter. Här inleds min favorotepok och min favoritgren inom Isfolkets släktträd börjar växa fram: Paladinerna. Älskar att få se mer av Cecilie och hennes äventyr. Skönt med lite scenombyte då vi för en stund får lämna Gråstensholms socken för att istället bekanta oss med det danska hovet.

*Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Det första mötet mellan Cecilie och Alexander. Cecilie, helt ensam och malplacerad, och Alexander, förvirrad, hittar på nått sätt varandra.

*Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Cecilie. Men gillar Alexander väldigt starkt också. Hans introduktion i sagan hade en stor betydelse för både Cecilie och släkten överlag.

*Synen på homosexualitet som ges i boken, vad tycker du om den?
- Första gången jag läste boken (för 15 år sedan) var det inget jag tänkte på. "Det är ju en del av sagan, det är som det är" tänkte jag typ. När jag lyssnade igenom boken i vuxen ålder reagerade jag dock lite annorlunda. Den syn på homosexualitet som finns i boken behöver ses utifrån Margits perspektiv av tankar och synsätt som fanns under 1600-talet - alltså inte alls konstigt att många var emot det. Men i Alexanders fall är hans läggning (eller inbillade läggning, vad det nu är...) djupt tragisk. Vi får inte glömma bort att det bottnar i ett barndomstrauma som har växt och påverkat honom hela livet. Att påstå att hans läggning vore bra för honom ställer jag mig tvivelaktig till då det blev mer eller mindre tvingat på honom som barn, oavsett om Alexander själv tyckte att det var spännande eller ej.
Personligen uppskattar jag hur Cecilie börjar rota och hjälper honom att bearbeta sitt trauma, även om det beskrivs som att Cecilie "räddar" honom från sin läggning. För i slutändan blev hon ändå hans räddning på riktigt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012