Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 21 september 2015, 19:16 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Redan dags för oss att podda om nästa bok, Längtan!

Vi vill jättegärna ha in så mycket åsikter och synpunkter från er som möjligt! Vi poddar på torsdag den 1 så sista chansen att lämna synpunkter är innan kl 17:00 den dagen!

Vad tycker du om Längtan?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 september 2015, 07:40 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Idag kör jag latvarianten och kopierar det jag skrev när jag recenserade boken vid senaste genomläsningen (8-9 år sen) :oops:

Vad handlar boken om?
Yrja är både tjock och hjulbent, ingen tittar två gånger på henne. Men Tarald Meiden är vänlig mot henne och Yrja faller pladask för den vackre pojken. Tarald har dock sina intressen på annat håll, nämligen hos Sunniva. Deras nära släktskap gör att ett äktenskap inte kan komma på fråga, men vad händer när de unga tu trotsar släktens regler?

Mina tankar om boken
Ååhh…den här boken är så bra! Till att börja med är det ju den första boken med ett släktträd i början och för en släktträdsfantast som mig är det mycket välkommet :D

Det första jag reagerar på är att Yrjas far tar henne med till jobbet. Jag tycker att det känns väldigt otidsenligt även om det var modern som nästan tvingade fram det.

Tarald framstår inte alls som så dum som Margit vill att vi ska tycka. Lite tonårsaktig kanske, men vem har inte varit det? Sunniva är osympatisk och jag vill bara ha bort henne från Tarald.

Det är väldigt tydligt att Margit vill framhäva att skönhet kommer inifrån. Sunniva är snygg men ytlig och lite dum medan Yrja är ful men underbar.

Kampen mot pesten är spännande. Det hintas ju lite i början om att inte alla kommer överleva så jag är hela tiden på helspänn när jag läser. Vem kommer att dö och vem får leva? Tarjei, Yrja och Tengel kämpar alldeles orädda och de är så duktiga och starka. Lite lustigt när den store Tengel inte gillar att Tarjei kan mer än han.

Sorglig scen - När Charlotte dör. Det är så fint med vänskapen mellan henne och Tengel och så synd att hon måste ryckas bort i pesten :cry: .

sid 76 skrev:
Det gick fort med Charlotte, hon hade ingen motståndskraft. Hon dog i Tengels armar. Det sista hon knappt hörbart viskade fram, var:
- Dag?
- Han klarar sig. Han är stark.
- Gott! Och Jacob?
- Jag vet inte, Charlotte. Jag tror inte det går så bra.
Då nickade hon bara. – Se efter de mina, Tengel!
- Det vet du, svarade han rörd.
- Tack för en lång vänskap, viskade hon.
- Tack själv, Charlotte!
Då log hon. – Tengel den gode, andades hon fram.
Så var det slut.


Kolgrim föds i den här boken. Kolgrim den önskade som kommer att orsaka så mycket sorg och lidande :(

Tengel och Siljes dödsscen är underbar. Underbar är ett konstigt ord i sammanhanget men jag tycker att scenen är fantastisk mitt i det sorgliga. Samtidigt känns det fel att Tengel tar livet av Silje utan att hon vet om det. Om hon fått välja hade hon kanske valt att amputera sitt onda ben och kämpa på i några år till. Då hade hon fått se fler barnbarnsbarn födas och fått ännu fler glädjeämnet i livet.

Även Sankt Mattias ser dagens ljus i den här boken. Redan som bebis verkar han vara en lovande karaktär.

Cecilie får sina behov tillfredsställda av herr Martinius. Deras sexande verkar väldigt vågat och avancerat med tanke på att det är första gången för båda. Jag blir alltid så skadeglad när Martins bitchiga porslinsdocka Julie får veta att hennes man sökt kärlek på annat håll :twisted:

En sista tanke gäller Yrjas far. Varför döps Mattias efter honom? Han verkar ju inte precis vara en person att försöka efterlikna? :roll:

Betyg: 9

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 september 2015, 12:58 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag känner en stark längtan att göra det här avsnittet :) Sorry, kunde inte låta bli. Undrar när skämtet blir gammalt? Hoppas det överlever till torsdag nästa vecka


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 september 2015, 13:01 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Dan skrev:
Jag känner en stark längtan att göra det här avsnittet :) Sorry, kunde inte låta bli. Undrar när skämtet blir gammalt? Hoppas det överlever till torsdag nästa vecka



:giggle: :giggle: :giggle: Det kommer aldrig bli gammalt!

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22 september 2015, 18:43 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Längtan är en sån jobbig bok. Allt sorgligt händer. Sol är borta, Charlotte dör i pesten, Silje blir sjuk, Tengel tar livet av henne och sig själv (och ljuger dessutom för henne innan), Sunniva dör och Kolgrim föds. Och så Yrjas och Cecilies olyckliga kärlek på det. Nä hua.

Men visst innehåller boken mycket fint! Jag älskar Cecilies äventyr i Danmark, att få följa Yrja i hennes kamp både mot sitt eget självförtroende och samman med T&T i kampen mot pesten.

Favoritscenen för mig är när Cecilies liv i Danmark beskrivs; hur barnens egentliga mamma beter sig knäppt och konstigt, hon har inga riktiga vänner på slottet men hon har Alexander. På avstånd oftast visserligen, men hon vet att han finns där. Det är så lätt att relatera till. Och så fint på något sätt.

Jag har en annan scen också, eller snarare bara mening, som jag måste nämna. Den är varken vacker eller ful, men den gav verkligen mig något. Har ej en riktig bok framför mig så det blir inget klockrent citat, men Tengel tänker ungefär att: "han borde gjort sig av med Kolgrim medan han ännu var ett foster! Men hade han egentligen kunnat det? Sol hade ju försökt bli av med Sunniva, men hon hade envist klamrat sig fast vid livet. Sol som kunde minst lika mycket som han."
Det är mäktigt på något sätt. Att förbannelsen är så stark att de inte på något sätt kunnat hindra Kolgrims födelse. Att Tengel den Onde har sån makt över släkten. ... Coolt och läskigt.

Cecilie är min favoritkaraktär. Hon är som Sol, fast mer mänsklig och därför lättare att känna igen sig i.

Och precis som Heike så är jag en stort fan av att släktträden kommer! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 september 2015, 07:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Paladin och Heike!. Jag minns inte att det var så mycket Cecilie i boken. Håller mig i det längsta från att börja läsa den här veckan så att jag ska ha allt i så färskt minne som möjligt nästa vecka


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23 september 2015, 18:07 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Just det, två grejer till!

För det första tycker jag det är fint på något plan av Margit att låta en huvudkaraktär ta livet av sig, och bara låta det vara så. För att visa att det fakitiskt kan finnas så mycket sorg i livet. Väldigt ovanliht gjort. Jag tycker att 99,9% av allt man läser och hör om självmord handlar om att det är egoistiskt, det beror på sjukdom, man är svag, feg osv. Men Tengel är inget av det, och det vet läsaren om. Så tar han livet av sig och Silje, och så lämnas läsaren där, utan några dömanden eller bortförklaringar. Jag tycker det är bra!

För det andra, så tror jag det här är första gången i sagan där en icke-isfolksperson berättas om, innan hen blir ingift (räknar Charlotte som isfolket, förstås). Tidigare har man enbart lärt känna karaktärerna via isfolket (ex Jacob Skille och Meta genom Sol) men nu får vi följa Yrjas liv innan hon gifter sig med Tarald. I den här boken tycker jag det är spännande, men runt bok 30 tycker jag att det ibland kan bli förutsägbart vad som kommer hända med den personen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 25 september 2015, 17:14 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Och så tycker jag att det är roligt att Cecilie döps till Cecilie, för det var ju det namnet som Silje använde när hon skulle spela fin fru i Trollbunden och rädda Heming. :giggle:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 september 2015, 06:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Paladin


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 september 2015, 09:54 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
På en måte kjennes det feil at man bruker navnet Silje, da den første kjente bruken av navnet i Norge var i 1847. Imidlertid så er hun jo Silje for meg. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 september 2015, 14:09 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Villemo Kalebsdotter skrev:
På en måte kjennes det feil at man bruker navnet Silje, da den første kjente bruken av navnet i Norge var i 1847. Imidlertid så er hun jo Silje for meg. :)


Oj, det är ju ganska illa faktiskt. Wikipedia säger även: Namnet Silje kom i bruk i Noreg ved byrjinga av 1960-talet, og var særleg mykje brukt for nyfødde i perioden 1980–2000. Kvart år i tida 1980-1999 var Silje eitt av dei ti mest gjevne jentenamna, og i 1983-87 og 1991 var det det mest populære. Bruken har sidan gått ned. I 2008 var det 14 928 norske kvinner som heitte Silje. 381 heitte Silja.

Min dotter heter Sissela, som också är en variant av Cecilia. Kommer dock från 1400-talets Småland och namnet på huvudpersonen i min bok Dackefejden (som utspelar sig 1536-1542)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 september 2015, 14:56 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker du om Längtan?
- Längtan är en väldigt bra bok i min mening. Den innehåller allt som en bok ska ha, sorg, glädje, hat, en karaktär vi ömmar och känner med och en vi avskyr. Då pratar jag självklart om underbara Ylva och Sols avskyvärda dotter Sunniva.

Vilket är bokens bästa ögonblick?
- Mitt favoritögonblick är då Alexander Paladin gör inträde för första gången. Cecilie sitter där ensam i mörka kalla Danmark och läser sorgliga nyheter från Norge. Jag kan verkligen känna med henne, jag känner hennes ensamhet och hjälplöshet. Då kommer den snygge stilige Alexander in i rummet och även han har en sorg vi ännu inte vet om - Men iom att jag läst boken förut vet jag ju om det vilket ger scenen ännu mera karaktär.

Och sen såklart måste jag ju nämna någon sexscen... Cecilie och prästens scen i skjulet har satt sig fast i mitt minne. Båda så ensamma desperata av närhet. Cecilies hjärta krossat över att Alexander är homosexuell och Martin som är gift med en fru från helvetet... Gällande frun kan vi snacka om Margits typiska sätt att göra karaktärer genom onda.

En av mina favoritscener som får mig att gråta är Tengel och Siljes sista i boken, Tengel kommer ner till Lindallen efter Kolgrims födelse. Ljuger för sin fru. De firar och är lyckliga. Scenen är så välskriven men jag har svårt att hålla tårarna inne varje gång.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?
- Står mellan Yrja och Cecilie. Yrja har haft det såååå himla tufft i livet - både i hemmet och utseendemässigt och ändå är hon den goda människan hon är. Jag fullständigt älskar Cecilie, hon är stark, hon är tuff, hon är god, hon är en bra version av Sol och allt jag önskar att jag var.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?
Det finns många grejer men först och främst: Jag hade inte gjort Tarlad så förbannat korkad, Sunniva hade fått LITE godhet i sig och då hade hennes karaktär fått större trovärdighet.

Men så självklart... Hade jag inte låtit Tengel ta livet av honom och Silje. Hela scenen är bara så otroligt sorglig. Dock hade jag låtit Tengel ta livet av Kolgrim redan vid födseln, av anledningar som kommer i senare böcker.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2015, 17:37 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Dan skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:
På en måte kjennes det feil at man bruker navnet Silje, da den første kjente bruken av navnet i Norge var i 1847. Imidlertid så er hun jo Silje for meg. :)


Oj, det är ju ganska illa faktiskt. Wikipedia säger även: Namnet Silje kom i bruk i Noreg ved byrjinga av 1960-talet, og var særleg mykje brukt for nyfødde i perioden 1980–2000. Kvart år i tida 1980-1999 var Silje eitt av dei ti mest gjevne jentenamna, og i 1983-87 og 1991 var det det mest populære. Bruken har sidan gått ned. I 2008 var det 14 928 norske kvinner som heitte Silje. 381 heitte Silja.

Min dotter heter Sissela, som också är en variant av Cecilia. Kommer dock från 1400-talets Småland och namnet på huvudpersonen i min bok Dackefejden (som utspelar sig 1536-1542)



Ja, jeg synes det er en ganske streng feil, egentlig. Cecilie er jo et eldre navn enn Silje. Det kommer fra latin og av "caecus" som betyr den som er blind. Cecilie skal ha kommet til Norge på 900- tallet og da er vi innenfor. Flott navn på din datter. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2015, 18:00 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Villemo Kalebsdotter skrev:

Ja, jeg synes det er en ganske streng feil, egentlig. Cecilie er jo et eldre navn enn Silje. Det kommer fra latin og av "caecus" som betyr den som er blind. Cecilie skal ha kommet til Norge på 900- tallet og da er vi innenfor. Flott navn på din datter. :)



Tack. Mitt ex läste boken och gillade namnet och så tjafsade vi ända fram till födseln vad HAN skulle heta men vi var aldrig oense om flicknamnet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2015, 18:03 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag hoppas alla skriver lite om Längtan ikväll så vi har riktigt mycket material till nästa podd på torsdag

itunes bråkar med mig rejält, förresten, men förr eller senare är vi där. Bäst att jag inte berättar att det tog 6 månader att få upp Fan of History-podden på itunes :) Game of Thrones Chat gick på tre dagar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012