Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 27 september 2015, 18:30 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Dan skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:

Ja, jeg synes det er en ganske streng feil, egentlig. Cecilie er jo et eldre navn enn Silje. Det kommer fra latin og av "caecus" som betyr den som er blind. Cecilie skal ha kommet til Norge på 900- tallet og da er vi innenfor. Flott navn på din datter. :)



Tack. Mitt ex läste boken och gillade namnet och så tjafsade vi ända fram till födseln vad HAN skulle heta men vi var aldrig oense om flicknamnet


Spent på om jeg vil bruke noen av mine navn på barn dersom bøkene kommer ut. :)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2015, 20:53 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Villemo Kalebsdotter skrev:
Dan skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:

Ja, jeg synes det er en ganske streng feil, egentlig. Cecilie er jo et eldre navn enn Silje. Det kommer fra latin og av "caecus" som betyr den som er blind. Cecilie skal ha kommet til Norge på 900- tallet og da er vi innenfor. Flott navn på din datter. :)



Tack. Mitt ex läste boken och gillade namnet och så tjafsade vi ända fram till födseln vad HAN skulle heta men vi var aldrig oense om flicknamnet


Spent på om jeg vil bruke noen av mine navn på barn dersom bøkene kommer ut. :)


Jag var faktiskt lite tveksam eftersom stackars Sissela i boken råkade ut för en hel del hemskheter, men hon övertalade mig


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2015, 21:03 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Dan skrev:
Jag hoppas alla skriver lite om Längtan ikväll så vi har riktigt mycket material till nästa podd på torsdag

itunes bråkar med mig rejält, förresten, men förr eller senare är vi där. Bäst att jag inte berättar att det tog 6 månader att få upp Fan of History-podden på itunes :) Game of Thrones Chat gick på tre dagar


SEX MÅNADER?????!! DAN!!!

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 27 september 2015, 21:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Så illa ska det nog inte gå den här gången :)

Vi behöver mer svar på frågorna, gott folk!

Seså, Längtan! NI har läst den allihop!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2015, 05:53 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Ni får inte citera allt smått jag skrivit, det var mer ett förslag till diskussion!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2015, 06:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Ni får inte citera allt smått jag skrivit, det var mer ett förslag till diskussion!


OK på det. Sammanfatta vad vi får citera så citerar vi det


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 september 2015, 06:54 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Det första inlägget!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 september 2015, 08:52 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Det första inlägget!


Got it!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 september 2015, 23:08 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Dan skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:
Dan skrev:
Villemo Kalebsdotter skrev:

Ja, jeg synes det er en ganske streng feil, egentlig. Cecilie er jo et eldre navn enn Silje. Det kommer fra latin og av "caecus" som betyr den som er blind. Cecilie skal ha kommet til Norge på 900- tallet og da er vi innenfor. Flott navn på din datter. :)



Tack. Mitt ex läste boken och gillade namnet och så tjafsade vi ända fram till födseln vad HAN skulle heta men vi var aldrig oense om flicknamnet


Spent på om jeg vil bruke noen av mine navn på barn dersom bøkene kommer ut. :)


Jag var faktiskt lite tveksam eftersom stackars Sissela i boken råkade ut för en hel del hemskheter, men hon övertalade mig


Det skjønner jeg. Min ene korrekturleser vil gjerne bruke et av mine navn om hun får et barn til og den karakteren ender ikke særlig bra med. ;) Men om hun ender opp med å gjøre det er jo ikke sikkert. Altså, hun har ikke lest siste utkast ennå, :giggle:

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 oktober 2015, 02:10 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Längtan?

Jeg har akkurat lest den engelske utgaven, og føler meg nå litt ambivalent til denne boken. Jeg er veldig glad i den første delen, selv om det hele ender veldig trist. Resten av boken føles litt som en transportetappe før historien om Cecilie og Alexander virkelig kommer i gang. Jeg er glad for at Tarald til slutt innser at han elsker Yrja like mye som hun elsker ham, men synes han når den konklusjonen litt vel raskt.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Alle ganger hele familien samles mens den eldre generasjonen ennå lever. De små samtalene mellom Silje og Yrja. Da Tengel, Tarjei og Yrja sammen kjemper mot pesten. Silje og Tengels dødsscene. Liv som vandrer rundt på kirkegården og ser på gravstøtten der Sols navn også er påført. Første gang Cecilie møter Alexander Paladin. At Yrja og Tarald blir lykkelige sammen.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Silje er den personen jeg liker aller best i hele serien, så hun er selvfølgelig den største favoritten også i denne boken. Jeg liker å lese om henne og Tengel på deres eldre dager, men synes det er veldig trist at hun er syk, og at Tengel, som har reddet så mange andre, ikke kan gjøre noe for henne. Tarjei er en annen favoritt i denne boken. Det samme er Cecilie.

Om du hade fått ändra något i boken, vad hade det varit?

Jeg hadde latt Silje og Tengel leve i mange, mange år til, helt til de ble riktig gamle, og jeg hadde latt Kolgrim dø under fødselen. Jeg hadde også latt være å rakke ned på Tarald slik som Margit gjør. Han er en mye sterkere karakter enn han blir gitt kreditt for. Og jeg hadde gitt Sunniva noen sympatiske trekk. Hun er tross alt Sols datter like mye som Hemings.

Jeg vil gjerne tillegge her at jeg virkelig skjønner motivasjonen for Tengels valg. Han er sliten, han begynner å bli gammel, og han bruker stadig mer krefter på å bekjempe den onde arven i sitt eget indre. Silje har kreft (cancer); det er ingenting han kan gjøre for henne, utenom å amputere benet hennes for kanskje å gi henne litt mer tid. Han vil spare henne for ulidelige smerter, samt vissheten om Sunnivas forferdelige død og det udyret han vet Kolgrim er. Han vil la henne dø lykkelig. Han elsker henne over alt på jord, og kan ikke leve uten henne. Derfor gjør han som han gjør. Det hele er fryktelig sørgelig, men også veldig rørende på samme tid.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 oktober 2015, 02:30 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Dan, du spurte om uttale av norske navn i de kommende bøkene. Det jeg kommer på i forbindelse med denne, i tillegg til Charlotte, Heming og Cecilie, som jeg kommenterte i forbindelse med Trollbundet, er:

Sunniva - trykk på første stavelse, korte vokaler
Paladin - trykk på siste stavelse, korte a-er, lang i (men dette navnet er jo egentlig dansk, og jeg vet ikke hvordan en danske ville uttalt det)
Tarjei - like mye trykk på begge stavelser, korte vokaler (siste stavelse uttalt som det norske pronomenet jeg - dvs. e-en høres mer ut som en æ)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 oktober 2015, 20:54 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack för uttalningstipsen. Vi nämnde din hjälp i podden men lyckades sedan uttala lite hur som helst under avsnittet :)

Avsnittet kommer på måndag som vanligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 15:57 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Dan skrev:
Tack för uttalningstipsen. Vi nämnde din hjälp i podden men lyckades sedan uttala lite hur som helst under avsnittet :)

Avsnittet kommer på måndag som vanligt


Jag har en sån stark Längtan efter måndag... ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 oktober 2015, 18:50 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Dan skrev:
Tack för uttalningstipsen. Vi nämnde din hjälp i podden men lyckades sedan uttala lite hur som helst under avsnittet :)

Avsnittet kommer på måndag som vanligt


Jag har en sån stark Längtan efter måndag... ;)


Jag med! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 oktober 2015, 18:48 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
När släpps den?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012