Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 00:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 augusti 2015, 20:40 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Nu preppar Dan och jag för avsnitt två och där ska vi ta oss an Häxjakten! :cheers:

Självklart behöver vi lite hjälp från er alla:

Vad tycker du om Häxjakten?
Vilken karaktär är din favorit?
Vilket ögonblick vad det mest känslosamma för dig?

Svara gärna, nästa episod spelas in på torsdag den 3 september!

:tkiss: :tkiss: :tkiss: :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 augusti 2015, 07:11 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det här ska bli kul!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 26 augusti 2015, 18:22 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Det var längesen jag läste serien nu, men jag minns att ett av de mer krystade och bisarra citaten kommer från den här boken. Det är Silje som under ett hett möte med Tengel kläcker ur sig: ”Jag är spetsad - fastnaglad av mitt livsöverväldigande förtjusning.”

Häxjakten är en kanonbra bok, som jag minns den. Livet i dalen är bra beskrivet, Siljes känsla av instängdhet är påtaglig. Flykten därifrån under branden är gastkramande. Bästa scenen som verkligen värmer hjärtat måste vara när Charlotte får veta att Dag lever.

Jag tycker alltid att det är lite tråkigt när det blir stora hopp i handlingen och här är väl ett glapp på 6-7 år?

Annars en av favoriterna i serien!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 augusti 2015, 08:31 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 28 augusti 2015, 08:23
Inlägg: 1
Jag älskar Häxjakten, det är en av favoriterna i hela serien! Det är så mycket som får sin början här! Tillexempel deras tid på Lindalén ocj Gråstenaholm.

Jag har svårt att välja en favorit av alla underbara karaktärer, men om jag måste säga någon så får det nog bli Sol.

Det finns många känslomässiga stunder i boken men en av mina favoriter är när Charlotte Meiden och hennes mor ser hur Tengel kärleksfullt tar tag i Dags hosor som vill åka ner! Då smälter mitt hjärta! :tkiss:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 augusti 2015, 09:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack för svaren, Heike och Emelie! Vi läser upp dem i slutet av podden om allting går rätt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 28 augusti 2015, 20:24 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Häxjakten är en av mina favoriter i serien om Isfolket.
Det jag minns bäst är den "klaustrofobiska" känslan som Silje känner i dalen. Hon vet att hon är trygg, hon har sin älskade familj, men det känns att hon vill något mer med livet.
Paniken och skräcken när knektarna kommer och familjens desperata flykt undan ondskan känns väldigt levande och nära. Särskilt då Silje vet att hon är gravid, men inte vågar berätta detta för Tengel, då hon är rädd för hans reaktion och i långa loppet - att förlora det barn som hon bär.
En väldigt kort sekvens, men en enligt mig väldigt viktig, är den styrka som Hanna visar när hon möter knektarna stående och ser till att ingen av dem kommer levande från fjället.

Min favoritkaraktär är Silje. Vi får följa henne från den instängda dalen, till ett liv som hon verkligen älskar. Hon växer och blir starkare mentalt och den fantastiska kärleken mellan Silje och Tengel löper som en röd tråd genom hela boken.

Go Dan och Setsuna! Ser fram emot nästa avsnitt :)

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 augusti 2015, 07:59 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Galgdockan skrev:

Go Dan och Setsuna! Ser fram emot nästa avsnitt :)



Tack! Och tack för svaret!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 30 augusti 2015, 16:23 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Vad tycker du om Häxjakten?
Jag gillar den - den innehåller mycket spänning och har ändå en talande historia. Favoritscener måste ändå vara sexscenerna... Silje och Tengel sex utanför huset i dalen, deras sex efter Ares födelse när Silje berätter om sina fantasier samtidigt som hon tillfredställer Tengel - kanske inte så mycket beskrivningar men tillräckligt för att fantasin ska spinna iväg. För att inte glömma när Sol förfar arme Klaus eller hans egen kärleksscen vid trädet :giggle:

Vilken karaktär är din favorit?
Måste vara Silje och Charlotte - båda goda och viliga att offra sig själva för andra.

Vilket ögonblick vad det mest känslosamma för dig?
När Tengel blir arg på Sol och hon kallar honom far - blev riktigt rädd för honom då.
Annars Ares födelse, att först få läsa om Tengels hat som sen övergår i en djup kärlek för dessa liv.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 september 2015, 02:27 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Vad tycker du om Häxjakten?

Jeg synes dette er én av de aller beste bøkene i serien. Den første delen, fram til og med Ares fødsel, må være noe av det beste Margit noensinne har skrevet. Historien er så levende, så intens og dramatisk. Men den siste delen, med Herr Johan og en fjortenårig Sol som forfører og morder, trekker bittelitt ned. Jeg hadde foretrukket litt mer tid sammen med Silje, Tengel og de små barna, både i dalen og etter at de kom til Linde-alléen. Og hvorfor tok de ikke ordentlig farvel med Eldrid? Jeg synes det er litt rart at de ikke besøkte henne før de dro videre sørover.

Vilken karaktär är din favorit?

Silje er fremdeles favoritten, men det er også veldig mange fine øyeblikk med Tengel i denne boken. Kjærligheten mellom disse to blir enda sterkere her. Den spesielle forståelsen mellom Tengel og Sol kommer godt fram. Synes også det er morsomt med Tengels lille hevn mot Jeppe Marsvin.

Vilket ögonblick vad det mest känslosamma för dig?

Jeg er virkelig glad i båtturen på innsjøen i Isfolkets dal. Silje som sitter og tenker på sin lille familie, så fylt av kjærlighet og stolthet, men samtidig så lei seg for at hun ikke duger som husmor, at barna mangler skikkelige klær, at de blir sett ned på av andre i dalen ... Scenen rett etterpå, der Sol og Dag får høre om sitt opphav, er veldig fin. Synes også det er rørende å lese om Grimar som blir så glad for at han blir budt på mat, noe han sannsynligvis aldri har opplevd før. Flukten fra den brennende dalen er intens og spennende og utrolig trist. Øyeblikket da Charlotte får vite om Dag er veldig emosjonelt. Det samme er det første møtet mellom dem.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 september 2015, 07:35 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Min favoritscen är bär Charlottes mot bestämmer sig för att bryta alla konventioner och kämpa för Dag.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 september 2015, 16:03 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Min favoritscen är bär Charlottes mot bestämmer sig för att bryta alla konventioner och kämpa för Dag.


Den var jättestark! Friherrinnans reaktion var också stark tyckte jag


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 september 2015, 18:58 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Så där! Nu är podden inspelad!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 september 2015, 08:47 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Är det måndag snart eller? :wait:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 6 september 2015, 18:54 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Paladin skrev:
Är det måndag snart eller? :wait:


Imorgon kl 06.00 på YouTube :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 3 november 2021, 22:01 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 3 november 2021, 21:04
Inlägg: 14
Vad tycker du om Häxjakten?
- En av mina favoriter. En lugn och fin början som är en stor kontrast till den förra boken. Kärnfamiljen har börjat bildas ordentligt, men det fina pekar också mot att något spännande och oväntat ska slå sönder idyllen. Älskar när familjen bosätter sig på Lindallen - då känns det som en ny epok börjar.

Vilken karaktär är din favorit?
- Charlotte Meiden. Gillar verkligen hur hon återupprättas i sin relation till dag och börja blomma ut som karaktär. Hon är inte en snobb (som man kanske kunde tro utifrån det lilla vi fick se av henne i förra boken), hon är så mycket mer än så.

Vilket ögonblick vad det mest känslosamma för dig?
- När Tengel, Silje och barnen blickar bak över den brinnande dalen och vet att deras liv aldrig kommer bli som det var förut och att de nu beger sig ut i något okänt och otryggt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012