Äntligen är jag ikapp!!
Jag har under några år lyssnat på ljudböcker när jag ska somna och för ganska exakt 2 år sedan ville jag hitta något spännande att lyssna på, gärna en serie, som räckte ett tag. Fick tips om Sagan om isfolket och sedan dess är jag fast.
Jag har faktiskt helt missat den serien när den kom ut, så allt var (och är) helt nytt för mig.
Inte långt efteråt hittade jag podden och har under de här två åren lyssnat mig igenom varje bok följt av ett poddavsnitt. Det har varit så roligt att få fördjupa sig i böckerna, med analyser, synpunkter och olika åsikter. När jag har varit upprörd över saker i böckerna har det varit skönt att höra att ni också har reagerat på det. Likaså när jag tyckt något var lite kul.
Så jag älskar verkligen podden! Tyvärr har jag inte iTunes, så jag kan inte ge er betyg där.
Innan jag går in på den här boken måste jag bara komma med några korta reflektioner kring några tidigare böcker i serien.
Är det bara jag som tänker på Lejonkungen när jag hör talas om Timons rike? Alltså Timon och Pumbaa

Det förstör SÅ mycket för mig.
Sedan var det någon (Dan?) som drog paralleller till Bamse i nåt tidigare avsnitt. Jag själv tänker väldigt mycket på Skalman när jag tänker på Miranda och hennes ryggsäck. Hon verkar ju ha precis allt som råkar behövas i den.
Nu över till "Häxan"
Den här boken var inte en av mina favoriter. Lyssnade mest bara för att komma vidare.
Griselda var bara jobbig. Kom igen, bara släpp att Thomas inte var intresserad av dig. Gå vidare med ditt (dina) liv. Ok att han fick dig dömd för häxeri, men du hade ju upplevt det även i tidigare liv och dessutom så kommer du ju tillbaka igen.
Håller helt med Sinsiev i det hon skrev om Jaskaris reaktion på att "Elena" inte var oskuld. Hur kan han vara så säker på det? Och om så inte är fallet, än sen? Och varför var det så fruktansvärt att hon var så aktiv och "på"?
Ok, nu var det ju igentligen Griselda, men det visste han ju inte då.
Jag tycker om kärlekshistorien mellan Indra och Ram, det är den bästa och mest trovärdiga hittills i Ljusets rike. Men jag stör mig så otroligt på Talornin. Nu fick vi ju en bakgrund till varför han förbjuder dem att inleda en relation, men ändå.
Inte nog med att han hindrar Indra och Ram att vara tillsammans, han ska tvinga stackars Ram att bli ihop med sitt ex, som han aldrig haft några större känslor för och inte alls känner något för nu.
Detta bara för att uppfylla ett löfte till en död person som han själv var djupt förälskad i. Eeeh!?
Sedan är det lite jobbigt att det hela tiden är så viktigt att vara perfekt, se bra ut. Allt ifrån att Marco fixade Sassas brännskador till nu att han behandlade Indra så att hon inte skulle få några ärr. Vore väl bättre om de kunde bli älskade och uppskattade för den de är, med ev ärr. Precis som Fröken Karin tycker jag att det var ett väldigt tjat om Indras perfekta hy, inte bara en eller två gånger. Det var det allra värsta, inte att hon blev överfallen, utan att hennes perfekta hy blev förstörd. Ja, det är ju FRUKTANSVÄRT (not).
Jag gillar inte heller att alla dessa andar från isfolket ska vara med. Låt dem vila i frid i de svarta salarna!
Extra jobbigt är det att Sol inte är samma person som när hon levde.
Jag sörjde när hon dog och hade gärna sett att hon fått leva lite längre. MEN TA INTE TILLBAKA HENNE SOM ANDE MED EN FÖRÄNDRAD PERSONLIGHET!!!
Mitt favoritögonblick är nog när de får se fotot och inser att Evelyn är Griselda. Skrattar gott åt att hon blir avslöjad.
Mina favoritkaraktärer är Indra och Oriana.
Gillade Miranda mycket i tidigare böcker, men i de senaste har hon blivit så blek. Hoppas på en förändring i kommande böcker.