*Vad tyckte du om boken?
Jag gillade boken! Minns att detta var min favorit i serien när jag läste den som typ trettonåring. Så icke längre, Mori och Isfolket känns som en rätt ohotad favorit hittills, men jag tror att det var kärlekshistorien mellan Indra och Ram som fångade mig som ung och den tycker jag fortfarande skildras fint. Både Indra och Ram upplever jag som mogna och komplexa karaktärer, och att läsa om deras känslor för varandra intresserar mig mycket mer än att läsa om många andra mer schablonartade relationer. Både Indra och Ram är självständiga och stabila. Jag köper att de faller för varandra och hejar på dem hela vägen!
Delen om Nya Atlantis är jag mer kluven till. Jag älskar iden med att väva in atlantider och är nyfiken på en ny del av landet. Nya Atlantis ger mig en del Alice i Underlandet-vibbar, vilket inte är dåligt, men det blir för rörigt på något vis. Jag har svårt att se det som utspelar sig framför mig och bitvis upplever jag att handlingen bara levereras som fakta, utan större inlevelse. Tyvärr har jag svårt att engagera mig och orkar inte hänga med helt i handlingen där. Kanske är jag som har svårt att fokusera, jag vet inte. Tycker att pedantgubbarna är rätt underhållande men de känns ju aldrig som något hot överhuvudtaget.
Det är väldigt mycket prat om ras och art i den här boken och jag blir inte helt klok på det. Pedantatlantiderna anser sig stå över andra och det är förkastligt, men att Främlingar är lite bättre än alla andra är en helt rimlig ståndpunkt? Så pass rimlig att Indra och Ram inte ifrågasätter den utan inrättar sig? Vad vill Margit säga? För mig känns det rätt oklart. Inte blir det bättre av att atlantidgubbarna som ser sig själva som högst stående döper sig till Vit, Vitare, Vitast och Allra vitast...

På tal om art och ras är Talornin bland de mest obehagliga karaktärer jag någonsin läst om, snubben känns ju helt störd! Han kommer där med sina sexkantiga fingrar och sina rasideologier och tycker till om vilka som skall gifta sig och inte, och hur många barn man skall få ha och såvidare. Superläskig!
*Vilken är din favoritkaraktär?
Indra! Karaktären med trilogins vackraste namn. Hon är kapabel, smart och självsäker men inte arrogant. Dessutom har hon ett sunt sätt att tänka på och massvis med humor, utan att för den saken tappa djup och bli en clown. Kort sagt känns hon väldigt mänsklig och jag kan helt klart relatera till henne.
Jag upplever Indra som en ny karaktär som inte riktigt liknar någon annan vare sig i Isfolket eller Häxmästaren, och jag gillar hennes sätt att använda skarp humor och rappa repliker, ömsom för att lätta upp stämningen och bjuda på sig själv, och ömsom för att dölja att hon blivit ledsen eller sårad. Hade jag befunnit mig i Ljusets Rike hade jag fallit pladask för Indra. Fast det hade väl aldrig gått för sig, då hade Talornin genast dykt upp med sina sexkantiga fingrar och förklarat att det inte passar sig att ha homosexuella relationer i Ljusets Rike. Det är bara Heinrich Reuss och hans revisor som får vara lite gay på nåder, sådär i utkanten av berättelsen så att det knappt märks.
Gillar för övrigt även Ram väldigt mycket, och tycker att Dolg helt oväntat får en aning personlighet här. Elena har ryckt upp sig och skaffat sig en egen vilja, det är kul att se.
*Vilket är ditt favoritögonblick?
Jag gillar när man förstår att Nattöga är den utvalda, det känns episkt. Uppskattar även scenen när Indra spottar på surgubben. Det är uppfriskande när kvinnor får stå för klassiskt okvinnliga handlingar utan att bli mindre feminina för det.
Allra bäst tycker jag dock om scenen i slutet, när Indra och Ram sitter själva och samtalar öppet om sina känslor för varandra. Det är väldigt vackert och bitterljuvt skildrat och trots att de knappt rör vid varandra är intimiteten dem emellan så tydlig. Det finns ett lugn över den här scenen, som om den vore ett andningshål mitt i allt det hektiska som pågår runt omkring.
Bokens soundtrack: Hope Tala - Tiptoeing
Indras och Rams låt!
Ursäkta långt inlägg, har antagligen tagit upp halva poddavsnittet vid det här laget. Men det är ju så himla kul att dela mina åsikter och att ta del av vad ni andra tycker!