Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 19 april 2024, 21:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 7 september 2016, 19:29 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Snart dags för oss att spela in ett nytt episkt avsnitt! Detta sker redan den 14/9 klockan 18 så vi hoppas på massor med svar tills dess! :greedy:

Frågorna vi undrar över är:

Vad tycker du om boken?

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

:tkiss: :tkiss: :tkiss:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 september 2016, 18:42 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 7 september 2015, 17:15
Inlägg: 12
Ort: Gabriellshus
HEJ!

Vad tycker du om boken? Boken är inte min favorit, men som alla böcker har den sin egna charm. Jag lyssnade senast i somras så mitt minne är kanske lite sluddigt. Men jag tyckte att boken var okej antar jag.

Vilket är bokens bästa ögonblick? Hmm.. svårt eftersom jag inte har så bra minne :whistle: men när Heike berättar om att han hållt Vinga i sin famn och pratat ända in tills hon somnade in. det är ett väldigt fint och att Heike fick säga hur mycket han älskade henne. Det är ett väldigt fin händelse.<3

Vilken är din favoritkaraktär och varför? Inte Herbert Abrahamsen iallafall. Men kanske Viljar och det är mest på grund av att jag bara älskar hans namn och blåa ögon är något som jag bara smälter för. Men han verkar som en mystiskt snubbe, och vem tycker inte att mystiska killar inte är intressanta?

Något jag tänkt på är att jag kan se alla händelser när jag läser en bok, men jag har så svårt att se detaljerna i ansikten på karaktärerna. Är det bara jag som har de problemet jag vet inte hur någon ser ut, för jag kan inte se hur de ser ut men omgivningarna kan jag se väldigt bra. Men alla de bilder jag sett folk rekommenderat är inte mina karaktärer och de tycker jag är lite tråkigt för jag vill kunna se min version av alla.

Super bra podd hörni, heja


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12 september 2016, 17:52 
Gråfolk
Gråfolk

Blev medlem: 23 februari 2016, 22:53
Inlägg: 42
Det här är en bok som har växt för mig efterhand. Första läsningarna tyckte jag inte den var så intressant och jag var obehagligt berörd av Herr Abrahamsen och hans mamma. Dessutom hade jag hoppats på en kärlekshistoria där kärleken blev mer besvarad. Nu får Belinda längta ensam och Viljar tar till slut henne till sig av barmhärtighet. Men åsikter kan ju förändras. Boken är väldigt mörk i tonen och det bränner till ordentligt när både Heike och Tula förlorar sina livskamrater. De har inget hopp för egen del utan vill i stället göra sitt yttersta för att rå på släktens grundproblem, Tengel den onde. Jag har lättare att förstå svärtan nu. Jag gillar också att berättelsen knyter an till tidigare böcker på ett sätt som känns naturligt. Sökandet efter Marthas kvarlevor, Siljes målning i kyrkan och Isfolkets dal.

Favorithändelser: När Belinda får komma till Gråstensholm och lära känna Isfolket. När de letar efter Marthas kvarlevor. Resan upp till Isfolkets dal. Jag tycker om att det skildras mycket ur Belindas perspektiv.

Favoritkaraktär: Jag tycker om Belinda. Hon präglas mer av sitt goda hjärta än av att hon skulle vara svagbegåvad. En god människa helt enkelt. Tur att Viljar till slut inser vilken skatt han har i henne och att han börjar älska henne för den hon är.

Övriga synpunkter: Tycker nog att Heike och Vinga kunde ha berättat för barn och barnbarn om det grå folket. Känns konstigt att de ska vara så hemlighetsfulla här när de annars är så öppna mot sin familj. Dessutom har de rika släktingar i Sverige som de borde ha bett om hjälp med det ekonomiska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 september 2016, 22:01 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Vad jag tyckte om boken:
Boken skapar stämning för Belindas historia. Vad ska hända med den stackars lilla flickan? En riktigt bra bok! Spännande engagerande. Den handlar om mycket, dels kampen mot Tengel den onde, dels mysig romantik, det grå folket, jakten på Marthas kvarlevor, Belindas historia, resan till Isfolkets dal etc. Mycket är spännande och nästan allt är bra! Ingen wow-upplevelse, men helt klart en läsvärd bok.

Fina scener:
Citat:
Den natten ylade vargarna i skogen.
Då morgonen grydde var Vinga död.


Annat jag reagerar på:
Belinda och Viljar pratar med varandra för första gången och han kommer med en massa sanningar om henne och hennes liv och hennes relation till systern och föräldrarna och uppfattar genast att hon inte använder sig av sin egen röst och att det låter konstgjort. Vilken människokännare Isfolket har i honom då. :)

Grå folket har funnits på Gråstenholm i… 50 år? Och de har aldrig reflekterat över att den drunknade kvinnan kan vara Martha. Men nu helt plötsligt när Viljar nämner att han fått besök av henne så fattar de direkt att det måste vara Martha. :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 september 2016, 16:47 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1558
:whistle: Husk: Ingen amerikansk uttale på Martha! Navnet uttales Marta. ;)

Vad tycker du om boken?

Dette er også en bok jeg hoppet over sist jeg leste serien, så jeg husket ikke så mye, bortsett fra turen til Isfolkets dal og at Viljar drar på møter med Marcus Thrane og likesinnede (starten på arbeiderbevegelsen i Norge). Innledningen av boken er ganske seig, men handlingen blir riktig spennende etter hvert, spesielt med letingen etter Marthas levninger og turen til Trøndelag. Som jeg sikkert har sagt før, er Isfolkets dal mitt favorittsted i hele serien, og det er morsomt at de drar innom kirken med Benedikts og Siljes maleri. Jeg forstår ikke helt at ikke Heike og Tula blir så nysgjerrige på å få se det legendariske portrettet av forfedrene at det trumfer motstanden mot å besøke en kirke. De skal jo ikke delta på noen gudstjeneste, og Tengel var da der inne i sin tid. Det at Belinda liksom skal være så dum, blir gjentatt litt for mange ganger. Egentlig er hun vel ganske normal, men selvfølgelig langt fra noen lysende intelligens. Hun er ganske troskyldig, men også modig og varmhjertet. Jeg synes det er flere andre som viser seg å være atskillig mer korket enn henne, hele familien hennes for eksempel.

Vilket är bokens bästa ögonblick?

Kanskje da vi får treffe Tarjei igjen, og får høre at han er den første utvalgte, den som egentlig skulle ha tatt opp kampen mot Tengel den onde. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor han aldri fikk vite dette mens han selv levde. Det var jo Tengel den gode som seidet slik at det skulle komme utvalgte i tillegg til de rammede, og han er jo Tarjeis farfar, og burde kunnet informere sønnesønnen både før og etter sin død. Når jeg tenker etter, virker det faktisk som om Tengel den gode selv er den som kanskje har hatt noen av de største overnaturlige kreftene i slekten; han hadde varme hender og kunne helbrede de fleste sykdommer, var synsk, hadde evnen til å seide (tenk også på hva han gjorde med trærne i alléen), hadde telepatiske evner (kontakten med Sol da hun var i Brösarps backar), og gjorde seg selv og familien nærmest usynlige for forfølgerne under flukten fra Isfolkets dal (men der fikk han vel også hjelp av Sol og Hanna).

Det er også rørende øyeblikk når Tomas, Vinga og Heike dør, og når Tula forsvinner. Men jeg liker absolutt ikke det siste. Jeg synes dette er noe av det nærmeste Margit kommer utroskap i bøkene sine. Etter å ha levd med Tomas i over 30 år i noe som virker som et fantastisk nært og fint forhold, drar Tula av sted med fire demoner for å ha sex med dem til evig tid. Det er noe som bare ikke rimer med det! Jeg forstår at hun fikk det vanskelig etter at han var borte, men jeg hadde mye heller villet ha en avslutning lignende det som skjedde med Tengel og Silje.

Vilken är din favoritkaraktär och varför?

Tror nok jeg må si Viljar. Han er faktisk ganske sympatisk når man lærer ham å kjenne, på langt nær så mutt og kjølig som han er beskrevet som tidligere.

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 september 2016, 19:41 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Poddat och klart, tack så mycket


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 29 september 2016, 23:20 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1558
Takk for nok en fantastisk podcast! :tkiss: Jeg hørte oppfordringen, og ble inspirert, så her er en aldri så liten fanfic om Tomas og Tula: http://shailina.se/Isfolket/viewtopic.php?f=19&t=8246. Dette er faktisk den aller første Isfolket-fanfic jeg har skrevet. Jeg håper den er lesbar. Tar gjerne imot kommentarer, enten de er positive eller negative. :)

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 oktober 2016, 15:03 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tack, Silje! Den var jättebra!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012