Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 23:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 4 september 2013, 18:12 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Här följer ett smakprov och lite "bakom kulisserna" på de två första albumen av den tecknade versionen av Sagan om Isfolket. De bygger på Margit Sandemos bok 1-3.
Hoppas ni skall gilla dem:)
Bild
Benedikt målare: Vi minns väl alla den ursnälle Benedikt som tog Silje och barnen under sina vingar. Den här bilden är kvar sedan ursprungsbilderna vill jag minnas, kanske minns ni den? Benedikt var inte så svår att hitta tyckte jag, en snäll gammal konstnär.

Bild
Charlotte Meiden:Var en viktig karaktär för hela boken. Hon skulle ju inte vara speciellt vacker men ändå ha en viss utstrålning. Jag fick hålla på länge för att få henne rätt. Här har vi henne i sin glans dagar. Hon åldras ju sedermera och även dom bilderna var riktigt, riktigt svåra att få till.

Bild

Eldrid: Även denna bild är kvar sedan ursprungsbilderna, ni kanske minns den. Jag var ruggigt nöjd med Eldrid, synd att hennes roll inte kunde bli större, det var en mysig tant att teckna.

Bild
Friherrinnan Meiden: Charlottes mamma, ville jag ha lite barsk med lite glimt i ögat och jag hade faktiskt en klar bild av henne, den satt ganska direkt.

Bild
Vem kan då det här vara? Ja det är ett mysterie som jag inte tänker tala om, det får bli en hemlighet så länge, men visst ser han häftig ut. Tänk om brevbäraren såg ut så här, skulle aldrig ta emot posten i alla fall :)

Bild

Hanna av isfolket: En av de absolut svåraste karaktärerna. Jag hade gjort en gammal bild tidigare men var inte riktigt nöjd med den. Vet inte hur många omteckningar jag gjorde på henne. Hanna fick inte se ut som en häxa hämtad ur en barnsaga, detta var en skrämmande häxa och jag är väldigt nöjd med henne nu. Grymmehäxa!

Bild
Herr Johan: Inkvisitionens utsände som skulle fälla Tengels familj. Jag ville göra en Hitchcock så jag tog på mig den rollen själv, det var riktigt kul :)


Bild

Lindallén: Den klassiska gården, hur skulle man lösa den, så man gjorde alla nöjda, det var viktigt. Jag tror vi kom ganska nära, detta är i alla fall vår version av Lindallén. Här är inte lindarna planterade än, bara så ni vet :)

Bild
Sol Angelica av Isfolket: Här som en vild 3 åring, Tecknade om henne flerta gånger innan det blev bra, det var svårare att teckna henne som barn än som vuxen, det skall ni veta.

Bild
Sol Angelica av Isfolket och Liv av Isfolket: Här har vi dom i vuxnare ålder, Sol var för mig enkel som vuxen, jag hade väntat lång tid på att teckna hennes historia så jag visste precis hur hon skulle se ut. Liv testade vi olika varianter på och jag och Mona fick till slut fram den Liv vi båda ville ha.

Bild
Dessa karaktärer är med i Sols bok och var hon träffar på dessa skall jag inte avslöja här, men med lite detektivarbete kan ni säkert lista ut var :)

Bild
Tengel den gode av Isfolket: Så har vi då honom här. Den viktigaste karaktären kanske, tillsammans med Silje. Tengel hade jag gjort många olika varianter av och när vi var riktigt nöjda och min redaktör och förlaget var nöjda då, då råkade Margit själv säga att hans näsa var för krokig, det var bara att teckna om varenda bild på Tengel, för om Margit inte var nöjd med honom då ville vi inte att han skulle se ut så, det här är versionen som Margit, förlaget och vi är riktigt nöjda med.

Bild
Silje Arngrimsdotter: Jag hade ju tecknat Silje innan som vissa av er säkert minns, provsidorna som funnits ute på nätet ett tag, inte mycket av dem finns med i boken längre och Silje tecknades om hudraåttielva gånger :) sedan gjorde jag den här och förlaget sa direkt, så, så skall hon se ut DET är Silje. Jag håller med, det nötbruna håret som efter ett tag skulle ge rödaktiga nyanser. Jag valde att hålla hennes hår brunt då det ändå var det som Margit skrivit först.

Bild
Ett speciellt värdshus där Sol möter en viss herre... flera år senare är det en annan Isfolkssläkting som befinner sig där, kommer ni ihåg vem?

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 september 2013, 19:24 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
vilka bra bilder! Och tack för att du delar med dig av dessa bilder! :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 september 2013, 19:37 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Underbart!!

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 september 2013, 19:47 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Åh, helt underbart! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 september 2013, 22:17 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 26 oktober 2011, 16:07
Inlägg: 1315
Ort: Stockholm
Så himla bra! Riktigt duktigt gjort! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 4 september 2013, 23:12 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 januari 2008, 19:20
Inlägg: 1556
Så fantastisk fine bilder!!! :tkiss:

Linde-alléen ble riktig bra! :) Veldig likt mitt bilde av gården! Selv om jeg ser for meg at hovedhuset er i to etasjer, og at det er to fløyer (kanskje uthus?) på sidene (etter sånn det er beskrevet i Heksejakten).

Takk for at du lot Silje beholde sitt brune hår! :D Bra bilde på henne, men jeg likte kanskje enda bedre den versjonen vi fikk se for noen år siden, utenom sjalet, som ser mye bedre ut nå.

Enkebaronesse Meiden minner meg om en eller annen, uten at jeg kommer på hvem. Uansett er det et bra bilde på henne. Charlotte er også bra. Og Liv. Og alle de andre. :) :hdance2:

Har aldri hatt noe klart bilde på vertshuset, men akkurat sånn må det ha sett ut!! :) Ulvhedin, Dominic og Villemo har også tatt inn der; var det dem du siktet til?

_________________
Stay gold!
Have a good destiny!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 september 2013, 04:26 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Jättekul att ni gillar bilderna:) det betyder väldigt mycket för oss.
Angående lindallén så visst finns uthusen med, vi la dom på baksidan in mot skogen, Lindallén byggs ju ut sedan med en nyare del, det kommer också med senare, där vi är nu exempelvis har vi byggt ut den, vidare ligger en ladugård till vänster om den sett framifrån, den syns bara inte här, men den är också med naturligtvis :). Just denna bild är den första man ser när Silje och Tengel kommer dit, därav ingen Lindallé ännu :)
Ja men visst har du rätt, det var Ulvehedin , Villemo och Dominic som var där :)
Tack för alla kommentare, det är just sådant vi tycker är så kul, att höra vad ni inbitna fans av Isfolket tycker.

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 september 2013, 16:59 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Fantastiska bilder :hi5: Bilden på Sol som barn och Tengel stämmer väldigt bra in på mina bilder av dem. Roligt :hdance2:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 5 september 2013, 18:49 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 11 december 2008, 14:04
Inlägg: 1765
Fantastiskt! Bilden av Sol som barn är underbar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 7 september 2013, 18:08 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Älskar bilden på Liv, helt perfekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 september 2013, 18:11 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 6 maj 2012, 19:16
Inlägg: 387
Ort: Stockholm
Helt fantastiska! :hdance2: alla är nästan precis som jag tänker mig!

_________________
♥"You have to decide what's important.
Keeping your pride and getting nothing
or taking a risk and maybe, maybe
having Everything."♥


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 8 september 2013, 19:46 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Tack. Det gör oss oerhört glada astt ni gillar dom. Hoppas ni provar att läsa böckerna också. Det är en speciell känsla att verkligen se alla platser och händelser. :)

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 9 september 2013, 12:19 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2 januari 2013, 18:10
Inlägg: 242
Fina bilder :tkiss: Hanna kan jag tänka mig var svår. Gillar Lindallén. Jag håller på att bygga en model i datorn av det. Ska bara göra bild bild av köket + hall, men var tvungen att bygga hela huset för att få i ihop det. Intressant att vi har tänkt rätt lika där, fast det finns skillnader förstås.

Sol tycker jag blev riktigt bra, både som liten och stor. :hdance2:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10 september 2013, 10:36 
Sagan om isfolket graphic novels
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 maj 2006, 17:16
Inlägg: 276
Ja, Hanna var riktigt svår, men efter ett tag riktigt, riktigt kul att göra.
Skall bli kul att se din version av Lindallén, kul att du gillade våran. :)
Ja, Sol är vi störtnöjda med både som liten och vuxen.
i den boken vi håller på med nu har vi otroligt bra bilder på gabrielshus, Gråstensholm och andra häftiga byggnader där Isfolket huserade i form av Cecilie bland annat.
:)

_________________
http://www.goodgirlart.net


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11 september 2013, 20:19 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 8 april 2007, 16:27
Inlägg: 7000
Fantastiska bilder! Vilket jobb du måste ha lagt ner :) Tycker att du fått till alla dessa karaktärer riktigt bra. Är särskilt imponerad över Hanna och Tengel!

_________________
Are you gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite?Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012