Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 19:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rexy intervjuar Ray Husac!
InläggPostat: 4 september 2013, 09:26 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jag har fått äran och glädjen av ett kort lite intervju med Ray Husac i och med att hans böcker med den tecknade serien kommer ut en i taget!

När fick du interesse för Sagan om Isfolket?
1983 då jag läste Isfolket med min mamma och mormor. Vi stod i kö med att läsa dem. Jag va sist

Hur kom ideen att göra en tecknat serie om Isfolket?
Jag läste boken om Sol och insåg att den hade gjort sig bra som tecknad serie. Jag var inte bra nog som tecknare då men drömmen började ta form.
Jag tecknade massa annat som var inspirerat av Isfolket. Jag minns att jag gjorde en bild på Sol utanför Lindallén. den finns nog inte kvar idag men mor och mormor tyckte att den var hyffsat lik sol. hehe!

Och hur lång tid har du fått ta på dig innan du kände dig redo att skapa serien?
I och med att drömmen hela tiden fanns så tyckte ju jag att jag var redo men jag skickade inte in någonting men jag pratade med förlaget i slutet på 1980-talet första gången och då fanns det inget intresse. Runt 2000- talets början fanns intresset och jag gjorde endel provteckningar och dom tyckte de om. Sedan efter några varv så dröjde det till 2011 och då fick jag grönt ljus. drömmen gick i uppfyllelse.

Vilka svårigheter har du träffat på i processen att teckna serien?
Det svåraste är att få figurerna att se ut som de ska. Samt att komprimera en bok på 250 sidor till 56 seriesidor. Här har jag bra hjälp av förlaget.

Jag kan väl nästan gissa svaret på nästa, men har du någon favorit inom isfolket som du ser/såg fram till att teckna?
Ja... hanna! haha nej skämt och sido, Sol naturligtvis! Men den boken jag såg mest fram emot att teckna var Korpens Vingar med Heike!

Du har väl nästan redan svarat på denna frågan, men hur länge fick du arbeta för att få något förlag att nappa på ideen?
Det fanns bara ett förlag att gå till då det är Schibsted som ger ut böckerna. Jag jobade ju inte konstant i 30 år med det här, drömmen fanns där. Jag hade kontakt med Schibsted fram och tillbaka i några år sedan som small det till.

Finns det något i sagaen som du känner du kan göra bättre i tecknat form än Margit klarade beskriva i boken eller känns det nästan som arrogant att ens innbilla sig det?
Oj. hmmm... Nej, definitivt inte. Det här är hennes saga och verk. Jag har bara fått nöjet och äran att få sätta den i bild. Kommer jag i närheten av hennes vision så är jag mer än nöjd. det här är en hyllning.

Känner du dig nervös införe att visa hur du ser för dig karaktärerna för oss inbitna fans?
Alltid! För jag kan inte göra alla nöjda. Jag försöker få dem så lika beskrivningarna i böckerna som möjligt och jag jag vill i alla fall att Margit ska vara nöjd. Är hon det så jag kan använda det som argument, haha!
sedan kan det vara svårt när dom själv först beskriver Alexander Paladin som mörkblond och sedan i boken efter som svarthårig. haha!

Vad är det du fruktar mäst av respons från fan-skaran till Margit Sandemo?
Jag fruktar dem inte! jag har tengel den onde på min sida! haha!
Man är ju givetvis rädd att den ska sågas kollosalt, det är ingen lätt uppgift att ta sig an.

Sist: Vad tror du Margit själv kommer tycka nu som de tecknade böckerna kommer ut en i taget?
Hon tycker det är jätteskoj, det sa hon när vi pratade senast och hon hoppas att alla böckerna ska komma ut. Det hon har sett är hon nöjd med, vi fick i första boken ändra Tengel den godes näsa då hon tyckte den va för krokig. Sol va klockren, vilket gladde mig!

Tack för pratstunden, Ray, det är roligt att få läsa lite av dina tankar bak det hela! :)
Vi hoppas på att höra mer från dig!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012