Her er min rangering:
1.
Sagaen om Isfolket – elsker denne serien, spesielt de første bøkene – alle karakterene blir som familie eller gamle venner som en kan besøke på nytt og på nytt igjen – mye gratis historieundervisning og gode miljø- og karakterskildringer her
2.
Heksemesteren – ikke fullt så god som
Isfolket, men ikke så langt unna heller – skulle ha hatt en ordentlig avslutning!
3.
Kiaras saga – synes denne er godt skrevet, med spennende historie og gode karakterer – et pluss for litt skumlere og mer troverdige skurker
4.
Blålys! – jeg liker tv-serier med lignende tematikk, og jeg liker også denne serien veldig godt – befriende at den er litt mer "normal"
5.
De svarte ridderne – spennende serie, men blir ikke like glad i Unni, Jordi, Antonio og co. som i Isfolket eller heksemesterfamilien
6.
Historien om en fjelldal – kanskje litt feil å ta med denne, da den ikke bare er fiksjon, men det er spennende å lese om Margits Grunke, spesielt etter å ha vært der selv
7.
Trollruner – jeg liker starten og slutten, men derimellom er det mye rart – stadige navnebytter og ubrukelige og totalt dustete skurker trekker ned
8.
Sagnet om Lysets Rike – jeg vet ikke, mange av bøkene er spennende og en del av karakterene er sympatiske, men det er noe med premisset for serien; jeg liker det bare ikke
Jeg liker derimot mange av de frittstående bøkene. Jeg kan ikke begynne å rangere dem, men må si at
De forlatte barna,
Ensom i verden,
Barnebruden (
Vargens lilla lamm) og
Yrsa hører med blant favorittene.