Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 18 september 2008, 21:54 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 oktober 2005, 11:41
Inlägg: 465
Jag har nu läst hela serien och tja Tabris var väl intressant, men i övrigt så tyckte jag inte det var den bästa serien precis.
Var så mycket som verkade konstigt och nu menar jag inte det övernaturliga det ska ju vara konstigt, utan mer vad ska jag säga "det moderna livet" inte är väl ungdommar så utsende fixerade tex eller är dom, är ett tag sedan jag var ung ja... :oops:

_________________
Motto: Skam den som ger sig...!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 27 september 2008, 10:20 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
SPOILER

Jag är på bok 4 och nu när man vet att Flavia är "ond" förstår man det nästan från början.
Är ganska arg på henne...

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 december 2008, 09:06 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
behöver lite hjälp. Är det värt o slänga 1500 på hela serien svarta riddarna inbunden på tradera? Slipper frakt om jag köper dem direkt.
Böckerna är olästa o helt nya men några av dem är namnade. Värt pengarna?????

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 december 2008, 09:07 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
länk till försäljningen http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=80278548#pic

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 december 2008, 11:54 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 10 juni 2006, 13:51
Inlägg: 1949
Ort: Östersund
Siska, den är ju som inte i samma nivå som Isfolket, förstås. Men lät lite dyrt för de böckerna. :ponder2:
Såg dessutom att Isfolket-serien, alla böckerna, kostade, typ, 900 kr, inbundna, på Tradera, men då var de budade.
Men samtidigt, Riddarna Är en bra serie, så! :tkiss: (Jag hade dock köpt dem Hellre i pocket, om jag var du)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 december 2008, 14:44 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Jag tycker att det är värt det! Svarta riddarna är helt underbara! Inte lika bra som isfolket men det kan INGEN annan serie vara. Men de är jättebra!
Jag tycker det verkar vara ganska dyrt, men jag vet inte. Jag köpte mina på rean på akademibokhandeln, 25 st och köp fyra pocket betala för tre, det blev väldigt billigt.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 9 maj 2012, 12:48 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
En fråga till er som har läst alla böckerna i serien. Vad tyckte ni om den sista boken?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 11 augusti 2012, 16:24 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Nu har jag läst bok 1 och 2 och det verkar ju spännande. Ser fram emot fortsättningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 25 augusti 2012, 17:59 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Mitt i svarta riddarna och det är fortfarande lika spännande. En riktig skattjakt! Jag kan inte sluta läsa. Snart ska jag bli mer bekant med några nya (demoner).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 25 augusti 2012, 22:54 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Ingabritta skrev:
Mitt i svarta riddarna och det är fortfarande lika spännande. En riktig skattjakt! Jag kan inte sluta läsa. Snart ska jag bli mer bekant med några nya (demoner).


Åh, ja de är riktigt bra! :). Hur långt har du kommit i historien?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 augusti 2012, 10:41 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Just nu är Jordi, Unni & co på väg mot kusten i Galacia tillsammans med Miguel som Juana förälskat sig i. Antonios grupp är för tillfället okontaktbar. De verkar ha många illasinnade på jakt efter sig och det är förunderligt att de klarar sig så bra.
Visst finns en demon som heter Tabris även i Isfolket? Kan knappast vara samma? men namnet ät fint.

Redan från början fastnade jag för Unni som personlighet, och Jordi är ju en sådan vars dragningskraft går rakt ut från boken och in i hjärtat. Morten är bra som "rolig person". Jag är inte så förtjust i omslagsbilderna hittills (tycker personerna ser för unga ut), men om det är Jordi på bok 8 så är den bra.
Estella är fin på sin bok och jag gillar hennes dagbok.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 augusti 2012, 12:01 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Nu kanske inte jag kommer ihåg helt rätt, men ska de inte vara unga? :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 26 augusti 2012, 16:31 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Jodå, de flesta är unga. Men Jordi är 29 och Antonio 27, och jag tänker mig inte Antonio som utanpå bok 5, annars OK.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 1 september 2012, 16:23 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 16 mars 2012, 09:38
Inlägg: 103
Ort: Södertälje
Spoilervarning för den som eventuellt inte läst Svarta riddarna

Först mitt svar på vad man tycker om sista boken. De två berättelserna där Jordi ska göra en insats för att förtjäna att bli levande igen känns lite som tillägg, som extra historier för att förlänga serien. Men jag vet inte vad det annars skulle vara istället, både Jordi och Miguel måste ju få sina prövningar.

Annars tycker jag mycket om serien. Så här när jag läst alla för första gången känns det som om de första böckerna är lite röriga, och jag minns inte alla steg. Men historien trappas ju upp hela tiden och äventyren blir alltmer spännande. Demonerna tillför mycket. Jag tycker om kärlekshistorierna som fördelas över hela serien. ”Partnerbytet” i bok 10 kändes lite konstigt, men jag förstod sedan hur det passar in i historien. Unni och Jordi har hela tiden varit favoritparet :tkiss:

Lite feltryck retar mig. Det känns som om böckerna satts efter handskrift, för ibland blir ’rn’ till ’m’, ’l’ blir ’i’ och det senaste jag läste ’Ilona’ blir ’Hona’.

Slutet känns bra. Jag gillar att Juana, som jag känner för, fick en man hon förtjänar.

Vad ska jag läsa nu? Gärna en enstaka bok.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svarta riddarna
InläggPostat: 4 november 2012, 19:13 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 21 oktober 2012, 00:48
Inlägg: 2439
Jag tyckte först att den var ganska bra, men jag vet inte... Är nu på bok 4, har läst typ en tredjedel.
Jag har svårt för sättet böckerna är skrivna på, det är ett väldigt "oavancerat" språk. Och så irriterar jag mig rätt mycket på Unni, hon känns rätt barnslig i sin dyrkan av Jordi... Det blir på något sett lite för mycket. Och så tycker jag att hon framställs som mkt bättre än de andra, eftersom hon har så många fina egenskaper. Det enda felet hos henne är hennes dåliga självförtroende, vilket gör henne mer tilldragande och killarna känner en beskyddarinstinkt osv osv...

Så, nu fick jag avreagera mig lite grann... :cooloff:

Men jag tycker ändå att serien är rätt bra och spännande, och den kanske blir bättre längre fram..? : )


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012