Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 21:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 1 januari 2009, 17:38 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Succéroman ur Allers 1978

Bakside text:

Både Marie och Jonathan har övernaturliga gåvor men också vanliga känslor. De råkar in i fantastiska händelser på grund av sina gåvor, men de bestormas också av kärlek bortom allt förnuft.


Jag trodde jag fått fel bok när jag efter bara några sidor inser att det är en del av isfolket jag läser. Hela boken är en komplett kopia av de händelser som ja är det Nataniel o Ellen råkar ut för?

Har inte läst isfolket på nått år så kommer inte ihåg nån får gärna hjälpa mig.

Iaf story:
Marie ska sommarjobba på ett pansionat som byggs om. Där finns en förhäxad dörr som ingen kan röra utan att falla död ner. Marie bor i ett rum i korridoren där dörren finns. Andra natten hon är där börjar nån gå utanför dörren. Hon får panik o flyr till polisen. som i sin tur kontaktar en kollega som kontakat Jonathan som har övernaturliga förmågor. De går på spökjakt o hittar ist en gömma med farligt avfall o en förredetta ägare. Dessutom ett lik från 1700-talet. Känns det igen?
Sen går storyn vidare o De skiljs åt men skickar brev till varann. Jonathan har nämligen kännt av att de inet får vara tillsammans då komemr den ena av dem dö.
Han drar till England för o hjälpa till i ett fall med tre försvunna barn.
Han blir också försvunnnen o Marie hittar honom med hjälp av breven han skickat o telepati dem emellan. Känns igen?

Tror inet jag behöver skriva mer utan ni förstår att detta är en historia som återfinns i isfolket.

Men det fråntar den inte det faktum att den är otroligt spännade o rikigt bra. :D

Det som är irriterande är "demonen" i slutet. Jag får aldrig grepp om va det är tänkt med denna. Jag kommer inte heller ihåg om detta avsnitt finns med i isfolket men jag har fått för mig det eftersom jag tycker jag läst det förr. Särskillt också eftersom denna förkrympta fula grej med näbbliknadne näsa o otrolig stank påminner väldigt om TDO, dessutom så väck de på samma sätt, en trollmelodi. Däremot tror jag inte flöjten i denna bok är trollstämd.
Det som jag inte får grepp om är varför finns han? va handlar det om? man får ju inget veta direkt. Är det TDO Sandemo menar utan att ha isfolket i åtanke?

Vilket kom först isfolket eller dörren till det fördolda?

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 1 januari 2009, 18:02 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Hopp plock ifrån andra trådar som nämner boken o händelser där ni tidigare nämnt detta:

Blodshämnd skrev:
Det står i bok nr 39 "Rop av stumma röster". Att Nataniels saga kommit ut innan men den boken hette "Dörren till det fördolda", och den skrevs lång innan marigt började skriva sagan om isfolket.
Men att Nataniel hette där Jonathan, efter som det redan fanns en Jonathan i isfolket fick han heta Nataniel.


Nataniel skrev:
Kollade just för säkerhetsskull. Marie (Ellen) och Jonathan (Nataniel) är också med TDO i trapphuset och så redan i "Dörren till det fördolda".


Nataniel skrev:
Nataniel skrev:
Citat:
Delar av Nataiels saga är tidigare utgivna i Sverige i en bok från Allers Förlag, under titeln DÖRREN TILL DET FÖRDOLDA, bearbetad och förkortad och omskriven av dem. Det var många år innan författaren beslutade att berätta hela sagan om Isfolket.
I den boken kallades han Jonathan, men eftersom det redan finns en i Isfolket med det namnet, framstår nu Nataniel under sitt rätta namn.

Antar det är det där hon menar. :)

Jonathan: 1972
Rop av stumma röster: 1987

År enligt Alla böcker.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14 november 2010, 22:03 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
" Døren" kom først og siden brukte hun den på nytt i Isfolket ;)

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2015, 08:23 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Ingen som mot förmodan har tillgång till de tidningar från 1976 (nr 20-29) Allers som har följetongen?

Först nu som det gått upp för mig att Margit skrivit om TDO långt innan hon började skriva Isfolket.

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 24 mars 2015, 08:34 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 oktober 2006, 20:01
Inlägg: 1433
Ort: Vetlanda
Villemo Kalebsdotter skrev:
" Døren" kom først og siden brukte hun den på nytt i Isfolket ;)


Äger du den boken? Hur ser omslaget ut på den utgåvan? Är namnen på personerna Jonathan och Marie?

_________________
-|- The Power of Imagination makes us infinite -|-


Blogg om Isfolket och Margit Sandemo


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012