Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 15:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 31 januari 2006, 20:01 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Håller på att läsa kap 1-4 just nu och jag är chockad över hur dåligt kapitel ett är. Det är verkligen helt sönderkorrat!

Om du inte har börjat, ignorera gärna kap 1 tills jag har fått möjlighet att skriva om det delvis.

Poängen i kapitlet är jättebra, men det är verkligen illa skrivet just nu...usch!

------------------------------

Här är några möjliga större förändringar jag kan tänka mig att göra:

*Börja kapitlet tidigare, d.v.s. visa mer av Aboraten och Tibaras reaktioner på Uvithaans solförmörkelse, befälsgången, aboratens makt etc. Visa den istället för att berätta om den, som man brukar säga är bra när man skriver
* Börja med en prolog (!) eller ett första kapitel där mer av Uvithaan själv skildras. Kanske en scen med Stormens vandrare och Uvithaan när de ser draken försvinna bort och Uvithaan gloatar över sin solförmörkelse, så att man förstår att solförmörkelsen i Tibara är orsakad av Uvithaan (den uppmärksamme kommer ihåg solförmörkelsen från kap 15 i Stormens vandrare)

Vad tror ni?

Detta är alltså utöver språket i kap 1 som också kommer att få sig en rejäl genomkörare.


Senast redigerad av Dan 31 januari 2006, 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 januari 2006, 20:55 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag kommer ihåg solförmörkelsen från förra boken, men jag saknade det lite när jag läste början av LV. Av någon anledning skrev jag nog inte det i korren jag skickade (som du nog inte sett än eftersom du inte är hemma :) ). Särskilt punkt 2 tycker jag låter bra, att Uvithaan får vara med lite mer.

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 31 januari 2006, 22:09 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
I loppet av bok 2 och bok 3 möter Stormens vandrare alla Mörkerherrar (börjar med Phegor i kap 3).... utom Uvithaan, man får aldrig se Uvithaan ur Stormens vandrares synvinkel, det är ju klart märkligt, plus att det kanske ger en bättre intro till boken

Så vet man var solförmörkelsen komm erifrån när aboraten blir mördad, för det ska han bli


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 februari 2006, 17:49 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Ja, nu har kapitel ett fräschats upp lite, förutom extrascenen som då inte är skriven


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 februari 2006, 01:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Och nu finns det en ny, ganska kort scen (nästan en prolog, den kanske borde vara just det och ligga före kapitel ett) i början

Den har skickats ut till korrläsarna. Fattar man att det är solförmörkelsen som Uvithaan orsakar som drabbar Tibara och Aboraten i kap ett?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 17:11 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
OK, nu är det omarbetat igen.

Radikal tanke - vad tror ni om att SKIPPA kapitel ett? Och göra en förkortad version av det i scenen när Janna kommer hem efter mordet?

Nästan ALLA verkar tycka att kap 2-12 är mycket bättre än detta stora ödesepos över Den namnlöse, första gången vi får gå in i hennes huvud och allt. Det har inte blivit den scenen jag ville att det skulle bli, i alla fall har den inte alls den effekt jag vill på korrekturläsarna

Vad tycker/känner du om kapitel ett? Vad upplevde du när du läste om Jannas flykt från Tibara efter att ha dödat påven?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:34 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag vet inte om jag tycker om att man får följa med in i hennes huvud alls... Hon verkar inte alls lika proffsig då när hon bara ifrågasätter sig själv och reflekterar över misstag. Hon verkar inte alls så bra på att anta personligheter och tro på dem själv när hon hela tiden återkommer till 'sina egna' tankar när hon egentligen ska tro på att hon är nån helt annan.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:37 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nja, hon ska ju inte tro det längre eftersom uppdraget är utfört (och det är tveksamt om hon någonsin behövde tro att hon var kammartjänaren, han dog ju precis innan)

Frågorna har jag försökta tona ner ordentligt... fast några är kvar. Det händer ju saker med henne som hon inte förstår och det måste framgå. Hon är ju minst lika övertygad av att hon kan spruta eld som läsaren är

Att inte följa med i henens huvud alls blir ju jättesvårt, för hon är ju view point character i alla scener med Niva och Cenn sedan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:39 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag vet :)

Men just det att hon har framställt som så fruktansvärt skicklig och ingen vet vem hon är och hon tänker över alla coola grejer hon fått lära sig under åren och sen är hon bara förvirrad och stressad...

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:40 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det är ju det som ska vara så konstigt - att hon inte längre har kontroll, men det kanske är för lite etablerat vilken kontroll hon har


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:48 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Ja, folk hara bara nämnt henne och när man väl får följa hennes tankar är hon mer som en yr höna...

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 20:37 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
En yr mördarhöna :-)

Kolla gärna nya kapitel ett och se om hon verkar lika förvirrad, jag har tonat ner det rejält


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012