Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 02:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 15:10 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu är fantasyspelllistan inladdad i Itunes och jag har 6 timmar på mig att helt ägna mig åt Ljusets vandrare, så nu sätter jag igång


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 15:11 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Lycka till och njut. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 15:12 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Tror det kommer att handla mycket om den sönderkorrade Janna och att nyktra till Yomeran :-)

Och nu är det Vintersorg på spelllistan :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:03 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Damn! Vad jag var ringrostig! Vågar mig inte på tillnyktringsscenen i dag, funderar på om jag kanske måste sätta mig och skriva någon slumpmässig scen i min kladdbok Kaeila innan jag kommer igång på allvar.

Nåja, en korrektur kvar att föra in! Tack till alla som hade skickat in, det var en del att bita i!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:34 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Oj, helt utkörd, men nu är korrarna införda och boken har kommit lite mer top-of-mind på mig igen.

Det är ju egentligen inte mycket som behöver göras på den här så jag borde kanske lägga lite mer krut på att få den klar, även om det är långt till utgivning


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 mars 2007, 20:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ny Ljusets vandrare-dag bokad nästa onsdag.

Det här gick just ut till korrläsarmaillistan:

---------------------------
Hej, korrläsare1

Nemea är betald och hos tryckeriet, så nu borde det bara vara en fråga om veckor innan den når bokhandeln. Kommer den inte ut i april, så alla gånger i maj.

Då börjar det bli dags att ta itu med Ljusets vandrare, enligt mig själv och Neogames min bästa bok hittils.

Här är den senaste versionen, jag har undantagit kapitel ett (eftersom det redan är så lusläst)

Har ni några korrekturer som ligger eller om ni känner för att ta tag i det nu, så skicka mig gärna allt ni har.

Ny deadline för hela projektet är 30/4. Då tänkte jag lämna in en slutgiltig version till Neogames, sedan återstår allt deras plock men tanken är att den ska vara i handeln till bokmässan i Göteborg i slutet av september, då jag kommer att vara där hela helgen. Alla som vill är då välkomna att hänga på och härja i GBG:s uteliv med Mörkeröl och allt sånt :-) Jag återkommer om det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2007, 14:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu drar jag igång som planerat :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2007, 19:56 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Helt ny början på "Manuaris gamla synder"-scenen i kapitel 7: (Jag lyckades pressa in Manuaris attityd till inåtvändhet plus en referens till Clivia Kvick i Tanken)


”Hur går det med flickorna då, Pelk?” undrade Manuari medan han smaskade på ett köttben.
Pelk satt med alven, de båda barbarerna, Sebul och Tardent i den stora paviljongen och åt kvällsvard. Paviljongens sida var öppen och en ljum kvällsbris smekte dem där de satt. De äldre allvetarna höll rådsslag någonstans.
”Vad?” undrade Pelk för att vinna tid.
”Ja, du är ju stor nu. Berätta lite historier medan vi äter!”
Thorbak såg ut att minnas något. ”Följde Pelk Thorbaks råd?”
Pelk såg förskräckt ut.
Manuari skrattade. ”Pelk skulle visa musklerna, gå fram och säga att han ville para sig med flickan, eller hur?”
Thorbak såg förnärmad ut, men gav Takila en kärleksfull blick. ”Har nästan alltid fungerat för Thorbak.”
Takila ruskade om hans hår, men sade ingenting.
”Jag tror att Pelk är klokare än så”, sade Manuari. ”Nå?”
”Jag tänker inte sitta här och underhålla er med mitt kärleksliv!” sade Pelk.
Sebul höll upp en värjande hand. ”Pelk har inte haft det lätt. Vi talar om något annat.”
Manuari sög i sig ett stop med vin och såg tankfullt på Pelk. ”Gott vin.”
”Är det sant att alver blir inåtvända?” sade Pelk, mest för att byta ämne. ”Att de ger upp och tynar bort när de blir gamla.”
”Vissa”, svarade Manuari. ”Jag tänker aldrig bli det. Det är för roligt att leva. Var det en till sån där flicka som hon i Hadarlon? En lönnmördare som såg ut som en pojke?” Han flinade. ”Vilken säregen smak du har.”
”Tzila var inte...” började Pelk men tystnade tvärt.
”Får jag komma med en synpunkt?”
Pelk nickade motvilligt.
”Du borde hitta någon som du, en allvetare, en lärd person som du kunde tala om djupa saker tillsammans med. Par som talar tillsammans stannar tillsammans, som jag brukar säga. Finns det ingen sådan flicka, Pelk?”
En flyktig tanke på en flicka som stod i Camards ruiner och berättade för honom att hon skulle resa iväg for genom Pelks tankar innan Thorbak slog näven i bordet. ”När blev Manuari den som ska ge råd om kärleken? Thorbaks råd var bättre.”
Takila och Sebul skrattade roat, men Manuari ställde undan vinstopet, som han precis hade tömt för tredje gången på kort tid, och reste sig. ”Jag? Vem är jag som kan ge råd om kärleken? Det ska jag berätta! Jag är den som har upplevt den sanna kärleken! Den som har gett sitt hjärta helt till någon annan! Den som har älskat och förlorat! Den som aldrig kommer att älska igen!”
Alla såg förvånade på honom, men de avbröts av tio sanarialver i yelanirustningar som marscherade fram till paviljongen.
”Manuari av kiriya”, sade befälhavaren över denna grupp ur Liljans garde. ”Du är inte önskvärd här!”
Manuari blev mäkta förskräckt och Sebul och Tardent lyckades nätt och jämnt avstyra den väldige Thorbak från att "låta brännöga smaka yxa". Barbaren hade lyckats med konststycket att hitta en alvisk vapenhandlare och där fått tag på en väldig storyxa. Även hans kvinna hade beväpnat sig med ett stridssvärd.
Befälhavaren fortsatte med en lång anklagande harang. Manuari och någon som Pelk inte förstod vem det var hade redan förvisats från Sunariskogen en gång och även om det nu rådde särskilda omständigheter skulle han aldrig mer tillåtas sätta sin fot under Sunaris trädkronor och om så skedde på nytt skulle han låsas in för all tid och evighet.
"Du kom olovligen tillbaka hit för tjugotre år sedan", sade gardistalven allvarligt. "Nu är du här igen! Förstår du överhuvudtaget vad en förvisning innebär?"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2007, 20:28 
Korrläsare
Korrläsare

Blev medlem: 3 februari 2006, 01:32
Inlägg: 2152
Ort: Borås
Det stycket funkar bra. Fast jag har en känsla av att Manuari inte kommer låta det vara, utan kommer ta upp det här igen (och igen och igen när han blir full).

edit... Du nämner i det stycket inte att Thorbak finns i rummet. Han bara dyker upp från ingenstans. Kommer inte ihåg hur det står i själva kapitlet just nu.

/Ulfgeir

_________________
I have not lost my mind, it's backed up somewhere on disc...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2007, 21:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jo, det gör jag :-)

Pelk satt med alven, de båda barbarerna,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 28 mars 2007, 23:32 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu har ett nytt mail gått iväg till korrläsarna och jag stänger ner verksamheten efter tio hårda timmar med boken:

Tack för alla korrekturer! Nu har jag kommit en bra bit på boken, flera nya scener finns med i kap 3-12 (bifogas, kap 2 är i princip oförändrat, rör inte kap 1).

Två stora saker återstår för mig att skriva:

* Yomeran nyktrar till. Måste bli trovärdigare, det får inte bli lika dåligt som när Pelks mor dog i bok 1.

Diskuteras här:
viewtopic.php?t=2773&start=0

* Detaljerna om Skugglandet, kanske en berättelse från Manuari och/eller Thorbak, se kommentarer i texten. Är inte säker där.

Det behövs även en bra baksidetext!!!

Det diskuteras här:
viewtopic.php?t=1996


Det vore även kul att höra vilken som är er favoritscen i Ljusets vandrare. Maila mig eller skriv här i tråden:

viewtopic.php?t=2031



Har ni kommentarer ni inte har skickat till mig på kapitel som jag nu skrivit om ska ni självklart skicka dem till mig ändå :-) Det är inte så mycket som är ändrat egentligen

De scener jag la till idag var mest små mysscener, pauser i handlingen där någonting kommer upp i ett samtal, främst referenser till saker som hände i Svärdsspel som jag nästan hade glömt (som Ryanas fläta som Grakkas souvenir, Manuaris pengar etc) eller saker som spelar roll i Nattens vandrare (bok 4)



Tack för era korrekturer. Deadline ligger kvar på 30/4. Kanske kan Neogames vilja trycka tidigare och i så fall skickar jag boken till dem direkt, så dra inte på korrarna :-)

/D

P.s. Bok 3 finns färdig för korr om ni så vill. D.s.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 april 2007, 13:32 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nu ska jag nyktra till Yomeran en gång för alla!!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 april 2007, 20:24 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Yomeran är nykter och det finns beskrivningar av både Chadarians hopp och Rektorn i boken nu!

19 dagar kvar av korr!!!

Nu sitter jag och jobbar med boken igen apropå ingenting, så allt bokrelaterat är väldigt välkommet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 april 2007, 03:05 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag kör stenhårt på onsdag igen, så har ni några korrekturer som är på väg in, försök få in dem till dess


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 april 2007, 21:30 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 december 2005, 22:35
Inlägg: 185
Ort: Stockholm, Sweden
Har börjat koorläsa så smått igen ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012