Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 17:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bokide - BYRN
InläggPostat: 9 maj 2012, 08:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
OK, lite lösa tankar om en bokidé. Kommentera gärna. Tankar och idéer är mer välkomna.

BAKGRUND:
Tusen år efter händelserna i Nemea är Stormimperiet allsmäktigt men gammalt och trött (jämför Romarriket på 400-talet). Den norra kontinenten Relvo (som inte förekom i Nemea, men den nämns, däremot utgjorde den setting för både mitt post och roll-spel B&G samt för lajvet Svart Vendetta) är helt erövrad sedan länge tillbaka, med ett undantag. Nordöst om Relvo (Relvo är stort som Europa inklusive Ryssland ungefär) ligger den mytomspunna ön Byrn. Ön är karg, bergig och ogästvänlig (påminner om Island) och öns invånare mäkta fruktade för deras barbariska riter samt storlek.

En ny befälhavare anländer tillsammans med färska legioner till Relvos nordöstkust (huvudsakligen befolkad av några kuvade barbarfolk, tänk germaner) för att göra en ny stor satsning på att ta ön en gång för alla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 9 maj 2012, 08:29 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
I Stormimperiets centrum har Stormmännens blod blivit utspätt och kejsaren på Diamanttronen är inte längre en väldig kämpe, utan en gammal girig gubbe. Det är politiskt oroligt eftersom den tilltänkte arvingen nyligen dött.

Befälhavaren med uppgift att ta Byrn upptäcker att ön är full av besvärligheter. Allsköns oknytt har sökt sig till ön för att komma undan imperiet och uppe bland vulkanerna och glaciärerna finns massor med hemligheter.

Det börjar plötsligt bli väldigt frestande att använda legionerna till något helt annat - uppror!

---------

Funderar på att återanvända en del av idéerna vi hade i tråden om vakttornet här - t.ex. att Byrns invånare är kannibaler som kan få förmågor som tillhörde den de åt.

Jag är förstås inspirerad av Game of Thrones just nu och gillar iskalla vidder och hemligheter bortom civilisationens gräns... och intriger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 9 maj 2012, 08:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Lomion, alven från Nemea, lever förstås fortfarande och bor i Relvo, maskerad till människa. Han ska vara med när Stormimperiet faller, precis som det utlovades i Nemea


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 14 maj 2012, 13:04 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Dan skrev:
Den norra kontinenten Relvo [...] är helt erövrad sedan länge tillbaka, med ett undantag. Nordöst om Relvo (Relvo är stort som Europa inklusive Ryssland ungefär) ligger den mytomspunna ön Byrn. Ön är karg, bergig och ogästvänlig (påminner om Island) och öns invånare mäkta fruktade för deras barbariska riter samt storlek.


Och på den ön så har de en hemlig trolldryck tillagad av druiden Miraculix, vilken ger övermänsklig styrka...

:giggle:

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 14 januari 2013, 16:59 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ouch! Det var en obehaglig association


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 14 januari 2013, 19:11 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jag gillar ditt tänk! Låt mig få veta lite mer om detta med "Besvärligheterna" på ön? Kanibaler? Endast kanibaler på hela ön? Jag skulle väl rekomendera att ön är 1: Rätt stor.. kanske inte så stort som australia men iaf en rejäl bjässe av en ö, och 2: Det kanske finns några stamer där som inte är kanibaler dessutom. Kanske några som hellre satsar på annat än kanibalism? Har du läst She av Ryder Haggard? Inspiration? Jag älskar den berättelsen!

Varelser? jag vil veta litet mer om djurlivet. Eventuella fantasidjur, vad ser du för dig?

Jag vill ha KRAKEN!!! Som den norrbagge jag är vill jag ha en krake. Det fanns ju en som liknade även i lord of the rings, GE MIG BLÄCKFISKAR!! :D :hdance2:

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 1 mars 2013, 20:57 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
En kraken går nog definitivt att fixa :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 11 mars 2013, 14:12 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Bara du inte lägger in kommentar när den råkar illa ut: "Stackars Krake"

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bokide - BYRN
InläggPostat: 11 mars 2013, 15:26 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
JOO! Det måste du! Stackars krake! För det ÄR synd om kraken!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012