Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 20:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alven och Barbaren
InläggPostat: 20 december 2006, 10:02 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ok, det här ganska långsiktig planering, men om Mörkret faller väl ut (som det ser ut att göra) så funderar jag på att skriva åtminstone en bok till för Neogames innan jag satsar stort igen, för jag känner att det finns en till historia att berätta och det är historien om vad som hände Manuari och Thorbak under det året som det tog dem att ta sig till Kraggbergen.

Färden borde egentligen ta två månader, max, men de har råkat ut för saker på vägen. Och nu behöver jag din hjälp för att hitta på saker de kan råka ut för!

Det vi känner till är:

* Manuari hade massor av pengar efter Svärdsspelen. De har han inte längre i Stormens vandrare.
* De har fått tag i massor av sprit
* Höstens folk (ja jag vet att det står Vargens folk i första utgåvan av Stormens vandrare, det är fel och ändrat) har gjort något mot dem
Manuari kravlade sig upp ur snön och skrattade. "Det hade Manuari och Thorbak förtjänat efter alla problem i Drunok och med Thorbaks släktingar."
Thorbak skakade på huvudet. "Höstens folk inte Thorbaks släktingar."
* En man med en arm har förekommit och en papegoja har förlorat ett ben. (Sägs i Ljusets vandrare)
"Det var inte jag", mumlade han i sömnen. "Det var mannen med en arm. Det var inte meningen att papegojan skulle förlora benet. Om det var jag ber jag om ursäkt."


Jag funderar också på om jag ska spara hemligheten med varför Manuari har ett svärd till den boken (jag har tänkt att släppa den i bok 4 i Mörkret annars)

Så nu behöver jag dina synpunkter på om det är en bra idé till en bok (det skulle bli en lättsam bok, mer i Svärdsspelstil än Mörkret, kanske ännu mer åt det komiska hållet) och i så fall vad Manuari och Thorbak skulle kunna råka ut för i Drunok (Drunok är ett standardfantasyland som ligger precis söder om Kraggbergen, med kungar och riddare och allt sånt)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 21:01 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
:giggle: de kanse råkar ut för deras värsta mardrom det finns inget att festa på, drikat är slut1... vliket leder till stridighater och höga svartabörs priser på det lilla drick material som finns...

anledningen till att drickat tar slut kan tex vara missväxt eller att stället där de är blir isolerat från omvärden av en mindre natur katastrof eller att de där Höstens folk belägras sataden eller något...

:giggle: Manuari tvingas torka upp... :giggle:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 21:15 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
med tanke på att manuari och thorbak är mina absoluta favoriter och älsklingar så röstar jag JAAAAA för en till bok med dom i ;) :tkiss:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 21:47 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
:giggle: jag är inte så glad i manuari... jag gillar inte fullgubbar eller alkoholister... men just därför skulle jag vilja se det gå riktigt illa för honom... :giggle: tex försöka sig på att gäsa egen dricka bara föratt uptäcka att det är så avskyvärt så han håller på att kräkas för varje klunk men försöker idogt endå estersom alkohol inte kan slängas bort (min pappa försökte brygga eget öl och då smakade det apa, men han lyckades dricka upp hela 40 liter endå) och tänk vilket sats Manuari skulle tillreda... :whistle: det skulle nog vara på minst 400 liter... och vilken lång väntan innan ölet mognat... :rofl2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 21:56 
Drabbad
Drabbad
Användarvisningsbild

Blev medlem: 6 september 2005, 08:59
Inlägg: 338
Ort: Smara, Edsbro, Uppland
Jag tycker definitivt att Manuari och Thorbak förtjänar en bok eller två. :) Äventyret däremellan lär bli en intressant historia.

Hur man blir av med pengar? Med tanke på att de är notoriska suputer och festare så lär det inte bli något problem... Jag återkommer dock om jag kommer på något kul scenario... för det där med papegojan och armen måste ju vara en historia av sällan skådat slag.
:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 december 2006, 23:05 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag gillar Manuari och Thorbak. De känns lite som en vuxenversion av Pumbaa och Timon i Lejonkungen :giggle:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 december 2006, 22:28 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Sol skrev:
:giggle: de kanse råkar ut för deras värsta mardrom det finns inget att festa på, drikat är slut1... vliket leder till stridighater och höga svartabörs priser på det lilla drick material som finns...

anledningen till att drickat tar slut kan tex vara missväxt eller att stället där de är blir isolerat från omvärden av en mindre natur katastrof eller att de där Höstens folk belägras sataden eller något...

:giggle: Manuari tvingas torka upp... :giggle:


Hahaha! Vad rätt!

Kungen inför hög brännvinsskatt så att alla bönder gör gröt istället!
Manuari blir tokig!!!

Bra förslag!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 december 2006, 22:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike skrev:
Jag gillar Manuari och Thorbak. De känns lite som en vuxenversion av Pumbaa och Timon i Lejonkungen :giggle:


Det kan jag göra något av faktiskt! Man skulle kunna slänga in något (diskret) Lejonkungencitat (kanske från någon av uppföljarna om man hittar något bra) någonstans där de har precis samma replikväxling

Jag upplever dock Timon som betydligt stabilare än Manuari :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 22 december 2006, 04:40 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
De kan sjunga Hakuna Matata...

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 januari 2007, 21:13 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Och klä sig i drag och dansa Hula?

:D

Men jo jag skulle mycket gjärna läsa mer om manuari, och jag tycker om barbaren med! :D

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 januari 2007, 22:58 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vore det inte lite kul med en Timon & Pumba referens (om än diskret) någoinstans i boken?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 januari 2007, 23:47 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
JOO! Om man kan smyga inn den utan att man rubbar hela stämningen så?

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 januari 2007, 18:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det tror jag nog, ingen har ju dissat min Alien-referens i Stormens vandrare än :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 februari 2007, 19:27 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
JA!!Mer Manuari och Thorbak åt folket!Mer fyllescener och gruvgrävningar i huvudet. :hdance:
Kan de inte bli inblandade i något politiskt drama som de måste föröska lösa på något typiskt-oansvarigt-och-ofrivilligt dem sätt?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 februari 2007, 20:22 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Politiskt drama! Bra idé! *Lägger till listan*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012