Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 10:44 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Men är det något konstigt med Thorbak och Manuaris språk på fyllan?

Jag måste ju få Bumlings tal att gå låååångsamt, det var den bästa effekten jag kunde tänka mig för att göra det :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 10:49 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 december 2005, 22:35
Inlägg: 185
Ort: Stockholm, Sweden
Inte mer än att dom ibland sluddrar, vilket för övrigt även Pelks far gör ganska konstant dom gånger han är med i bok 1. Eftersom att du har valt att inte ha en "berättare" så måste du väl skriva språket som dom "pratar" det men som sagt hänger upp mig på det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 14:20 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Manuari och Thorbak sluddrar väl aldrig i bok 1, menar du i Svärdsspel? Yomeran gör det, vet jag.

Får skicka med ett ljudband med bok 2 så att Vanja kan visa hur Niva och Bumling talar.... det är obetalbart att höra hennes versioner :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 14:36 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 december 2005, 22:35
Inlägg: 185
Ort: Stockholm, Sweden
dan skrev:
Manuari och Thorbak sluddrar väl aldrig i bok 1, menar du i Svärdsspel? Yomeran gör det, vet jag.


2 exempel hittade jag men hade för mig att det var mer men kan vara så att jag inbillar mig ;)

Citat:
”Tho...” kraxade Manuari, men fick inte fram orden. Han harklade sig.

Citat:
”Urschäkta”, mumlade Thorbak och såg sig omkring. ”Vilken holmgång.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 14:40 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 30 december 2005, 00:25
Inlägg: 4788
Lappen skrev:
dan skrev:
Manuari och Thorbak sluddrar väl aldrig i bok 1, menar du i Svärdsspel? Yomeran gör det, vet jag.


2 exempel hittade jag men hade för mig att det var mer men kan vara så att jag inbillar mig ;)

Citat:
”Tho...” kraxade Manuari, men fick inte fram orden. Han harklade sig.

Citat:
”Urschäkta”, mumlade Thorbak och såg sig omkring. ”Vilken holmgång.”


det där är väl ändå i svärdsspel? Iaf det då Manuari ska ropa thorbak.. och då sluddrar han inte.. han bara inte får fram vad han vill :P rösten håller väl inte eller nått..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 15:27 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det värsta exemplet på sluddrande är Yomeran tidigt i bok 2. Man kan väl säga att jag är en person som gillar att tydliggöra hur folk talar (Stormens vandrare, Vixharziva) genom att skriva det på ett särskilt sätt. Det har suttit i ända sedan jag började skriva på Nemea 1992.... och det är väldigt distinkt min stil, så jag försöker fortsätta göra det. Men jag är inte den som är den, och kan ändra mig om jag måste :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 18:22 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 december 2005, 22:35
Inlägg: 185
Ort: Stockholm, Sweden
baten skrev:
det där är väl ändå i svärdsspel? Iaf det då Manuari ska ropa thorbak.. och då sluddrar han inte.. han bara inte får fram vad han vill :P rösten håller väl inte eller nått..


Nix från Stormens vandrare , klippt och klistrat från den version av boken som jag har, senast sparad av Dan 2006-01-20

Sen är det riktigt att det inte var de bästa exemplen, men som Dan säger finns det värre exempel i Mörkret och Svärdsspel. Jag kan leva med det som läsare men ville nämna det då jag hakar upp mig på det, vet inte om jag är ensam om det?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 februari 2006, 18:23 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Jag tror inte att du ensam om det och det är bra att du påpekar det.
I svärdsspel finns det som sagrt också:

”Dans?” vrålade den underlige alven. ”Jag är främscht bland danschare!”
Innan någon hann stoppa honom stod alven på bordet. Han var klädd i de enkla men fina kläder man fick låna på Glada kalven när ens kläder var för smutsiga, men han bar upp dem med en galnings värdighet. Med blicken i fjärran började han stampa takten på bordet så att både Ryanas och Hargans ölstop for all världens väg. Lika bra det, tänkte Hargan. Han ville inte dricka mer. Det var farligt för en främling att bli berusad i en stad han inte kände.
”Jollajolla tjohopp!” skrek Manuari och ut ur skuggorna lufsade den enorme barbaren, nu så berusad att han knappt kunde gå. Han stannade vid en pelare och började slå takten på den med sin väldiga knytnäve.
”Dansa! Dansa!” skrek barbaren.
”Tjolamolla!” svarade Manuari och dansade med höga bensparkar utan någon som helst takt.
De få gäster som var kvar på Glada kalven så här långt efter midnatt stirrade förvånat på den vanvettiga alven.
Hargan såg på Ryana, som för att försöka förstå vad det var som pågick.
Ryana ryckte på axlarna. ”Mitt ressällskap. Fullständigt vansinnig.”
Manuari spetsade öronen och stannade upp mitt i en rörelse, ställde en fråga till Ryana och såg upprörd ut.
”Vanschinnig? Skulle en vanschinnig klara av…det här?”
Som i en overklig dröm såg Hargan till sin stora förvåning hur alven kastade sig handlöst bakåt i en rörelse som inte verkade helt slumpmässig. I nyktert tillstånd var denne underlige Manuari förmodligen förmögen att göra en bakåtvolt ned från ett bord, men berusad var han en sorglig syn. Hargan var tvungen att vända bort blicken när alven slog hårt i golvet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 18:30 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Extra konstigt blev det i Stormens vandrare när både Themerins och Stormens vandrares tal FÖRSVANN och blev helt vanligt. Det var bara Vixharziva som fick behålla sitt sätt att tala (men i Nemea har jag fixat så att det är kvar)

Themerins tal kan jag nog fixa i bok två (en mening) men om Stormens vandrare plötsligt börjar tala i genomslagna bokstäver kommer det nog att märkas.

Hur tycker du jag ska markera Stormens vandrares tal i Ljusets vandrare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:37 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag fattade först inte att Themerin pratade för det var ju skriver precis som en vanlig mening utan nåt som helst utmärkt, tog ett tag att förstå när hon tjattrade.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 december 2006, 19:39 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vanja skrev:
Jag fattade först inte att Themerin pratade för det var ju skriver precis som en vanlig mening utan nåt som helst utmärkt, tog ett tag att förstå när hon tjattrade.


Ja, det försvann i trycket. Hon talade ju telepatiskt i kursiv stil (som hon gjorde i drakväktartrilogin också) men när man använder Quark XPress för att göra trycklayouten så försvinner det från MS Word.

Jag tror jag åker till Gotland och lägger in det igen (som jag gjorde med Nemea) själv, frågan är då bara om jag ska ha genomslaget på Stormens vandrare också


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012