Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 22:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bok 5 - Ljusets lie
InläggPostat: 25 augusti 2006, 11:36 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det var en bok, blev en trilogi, blev fyra böcker och när jag funderar på Mörkret nu skulle jag kunna se en mäktig slutbok.

I så fall skulle bok 1-3 vara tiden innan Mörkret har brytit ut i full kraft och bok 4-5 20-30 år senare i slutstriden.

En femte bok förutsätter dock att serien blir en succé.

Troligtvis skulle den då komma ut julen 2012 eller nåt :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 augusti 2006, 23:28 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
En trilogi som blir en kvadrologi kan jag köpa... Men inte att den fortsätter i all oändlighet. Jag tycker 4 böcker låter väldigt mycket bättre än 5.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 00:12 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vanja skrev:
En trilogi som blir en kvadrologi kan jag köpa... Men inte att den fortsätter i all oändlighet. Jag tycker 4 böcker låter väldigt mycket bättre än 5.


Du är ju en av de få som vet vad bok 4 ska innehålla, tror du inte den blir alldeles för tjock? När jag skissar lite på det får jag den till över 600 sidor typ


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 00:31 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Men det känns ändå bättre med 3 före, 1 efter, det blir mer definitivt då. Man får sålla helt enkelt och bara ta med det bästa. En tjock 4:a är bättre än en 4:a och 5:a, det är min bestämda åsikt.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 01:02 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag håller nog med Vanja här. Färre böcker är bättre, även om de blir tjocka. Jag brukar köpa hela serier då jag köper böcker, och jag köper hellre en kort serie än en lång. Billigare att köpa en bok mindre, därmed större chans att jag köper serien.

Här tänker jag helt pengamässigt.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 14:05 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 december 2005, 22:35
Inlägg: 185
Ort: Stockholm, Sweden
Titta bara på Jordan han är ju expert på att dra ut sin serie, resultatet blir ju att bara 100 av 1000 sidor innehåller något som faktiskt tillför något till handlingen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 15:35 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Och så kommer motvallskärringen här då... Om jag verkligen gillar en bokserie så vill jag aldrig att den ska ta slut, så jag hade gladeligen köpt bok nr 5 :)

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 22:19 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Heike skrev:
Och så kommer motvallskärringen här då... Om jag verkligen gillar en bokserie så vill jag aldrig att den ska ta slut, så jag hade gladeligen köpt bok nr 5 :)


Yay! Hör Heikes vishet! Jag vill ju göra fem böcker, lika många som Belgarion, men ni har alla vettiga åsikter.

Som tur är verkar jag ha lyxen att INTE besluta det än, jag vet vad som ska hända i bok 4, jag kan förmodligen klämma ihop det till en bok, men hela beslutet kan nog skjutas upp till 2008 utan problem (och dessutom kanske vara ett mer avvägt beslut då)

Med det inte sagt att vi inte ska dryfta det vidare här då förstås


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 22:35 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Titta bara hur bra det gick när Margit gick och gjorde precis som hon ville. Vi fick Ljusets Rike! ;)

Jag tror mycket väl att det skulle kunna bli 10 böcker bara för att det är sååå roligt (för det är det) men jag tror att det som blir bra... (hur menar jag egentligen)... bygger på att man vet när det är dags att runda av typ och inte berätta mer och mer och mer så som Margit gjorde i LR...

Även om jag älskar Harry Potter-böckerna så vill jag för guds skull inte att det ska komma 10 böcker bara för att det blev en succé och för att hon tycker det är så kul att skriva om honom och kan hitta på en fortsättning.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 22:37 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vanja skrev:
Titta bara hur bra det gick när Margit gick och gjorde precis som hon ville. Vi fick Ljusets Rike! ;)

Jag tror mycket väl att det skulle kunna bli 10 böcker bara för att det är sååå roligt (för det är det) men jag tror att det som blir bra... (hur menar jag egentligen)... bygger på att man vet när det är dags att runda av typ och inte berätta mer och mer och mer så som Margit gjorde i LR...

Även om jag älskar Harry Potter-böckerna så vill jag för guds skull inte att det ska komma 10 böcker bara för att det blev en succé och för att hon tycker det är så kul att skriva om honom och kan hitta på en fortsättning.


Jag har till och med snuddat vid tanken på sex böcker... just för att det är två ganska i tiden skilda historier som berättas. Bok 1-3 är en och bok 4 är en annan , uppföljande


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 22:42 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Behöver jag säga att jag ännu mindre förtjust i den tanken. :lol:

Sluta med en annorlunda bok, inte 3 för då är inget annorlunda med den längre...

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 23:37 
Nattlig mara
Nattlig mara
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14 oktober 2005, 09:02
Inlägg: 5595
Ort: Sunnanäng
Dan skrev:
Vanja skrev:
Titta bara hur bra det gick när Margit gick och gjorde precis som hon ville. Vi fick Ljusets Rike! ;)

Jag tror mycket väl att det skulle kunna bli 10 böcker bara för att det är sååå roligt (för det är det) men jag tror att det som blir bra... (hur menar jag egentligen)... bygger på att man vet när det är dags att runda av typ och inte berätta mer och mer och mer så som Margit gjorde i LR...

Även om jag älskar Harry Potter-böckerna så vill jag för guds skull inte att det ska komma 10 böcker bara för att det blev en succé och för att hon tycker det är så kul att skriva om honom och kan hitta på en fortsättning.


Jag har till och med snuddat vid tanken på sex böcker... just för att det är två ganska i tiden skilda historier som berättas. Bok 1-3 är en och bok 4 är en annan , uppföljande


2 trilogier är väl inte fel... det blir ju mer att läsa då! och lagom längd...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 augusti 2006, 23:46 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Om det är två trilogier så bör den första avslutas, så att man kan välja om man vill läsa mer eller inte (som med Belgarion och Mallorea serierna).

Hur tjock är SV?

Alla de inbundna Belgarion-böckerna (som har rätt stor text) är sammanlagt 1750-1800 sidor. Mallorea är 2020-2080 sidor. Dessa är de svenska böckerna då.

Meningslöst fakta. Pocket på engelska för Belgariad är 1600-1650 sidor och Malloreon, pocket på engelska, är 2100-2150 sidor. :giggle:

Jag har en bokdatabas där bland annat sidnummer står uppskriva, därför har jag den där informationen lättillgänglig. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 augusti 2006, 00:00 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Ja, sex sammanhängande böcker är en alldeles för lång trilogi! :)

3 sammanhängande och 1 off är coolt
3 sammanhängande, 1 off och 2 till off är inte lika coolt, det är mer tjatigt

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 augusti 2006, 11:20 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Sol skrev:

Jag har till och med snuddat vid tanken på sex böcker... just för att det är två ganska i tiden skilda historier som berättas. Bok 1-3 är en och bok 4 är en annan , uppföljande


2 trilogier är väl inte fel... det blir ju mer att läsa då! och lagom längd...[/quote]

Aye! Lyssna på Sols visa ord :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012