Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 23:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 24 maj 2006, 21:22 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
När bok 2 splittrades i bok 2 och 3 så uppstod två problem. Jag funderar på en lösning på dessa.

Problemen:
1) Det är väldigt mycket snack och väldigt lite action i bok 2. All action fanns i andra halvan av bok2/3, så den kommer i bok 3 (två stora krigsscener, andeplanet etc)
2) Det är väldigt lite Ryana i bok 2 (hon är också i bok 3, i båda krigsscenerna)

Funderar på att skriva in en ny plott i bok 2 om Ryana och kriget i Thalamur.

Vad tycker du som har läst bok 1 och/eller Svärdsspel om det? Är Ryana en tillräckligt fascinerande person (det är hon och Grakka då som storyn skulle följa) för att klara av det? Skulle det vara intressant att läsa?

Nästa fråga är vad skulle Ryana kunna råka ut för i Thalamur? Några uppslag/tankar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 maj 2006, 22:49 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag har fortfarande inte läst bok 2. :oops:

Ryana är helt klart en av de större personligheterna och jag vill gärna se mer av henne. Vore bra med lite action i andra boken också, annars blir det nog lätt att man ger upp. Hade det inte varit för att jag är envis som en gnu så hade jag nog gett upp LotR (t.ex.)

Jag ska läsa och försöka komma på bra idéer. Men jag kan med säkerhet säga att jag vill ha med Ryana.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 maj 2006, 22:51 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ja, jag ville ju ha en lugn period i början av bok 2 men nu har det blivit hela boken när bok 2/3 svällde, det är bara i slutet det är lite action.

Hmm...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 maj 2006, 22:53 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Lite lugn är inga problem. Men massor av lugn gör det bara jobbigt, lite action vill man ha, annars skulle jag läsa telefonkatalogen. "Oj oj oj, en till Johansson! Vilken chock!" ;)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 01:20 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 23 januari 2006, 20:24
Inlägg: 1126
Ort: Zürich
Nu blir jag förvirrad... Jag trodde det var stormens vandrare som var bok 2 :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 01:23 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Hadarlon är fristående. Stormens vandrare är första boken i en serie som Dan håller på och pillar ihop. Råkar bara vara väldigt många samma snubbar med i både Hadarlon och Stormens vandrare. SV hör till en serie som kallas Mörkret. :)

Dan - rätta mig om jag har fel. ;)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 02:07 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
jag vill mycket gjärna ha mer Ryana!! MYCKET gjärna!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 03:22 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nataniel skrev:
Hadarlon är fristående. Stormens vandrare är första boken i en serie som Dan håller på och pillar ihop. Råkar bara vara väldigt många samma snubbar med i både Hadarlon och Stormens vandrare. SV hör till en serie som kallas Mörkret. :)

Dan - rätta mig om jag har fel. ;)


Ja, helt rätt.

Svärdsspel i Hadarlon - fristående actionkomedi i fantasymiljö

MÖRKRET - episk fantasyberättelse i fyra delar
Stormens vandrare
Ljusets vandrare
Drömmens vandrare
Nattens vandrare

Sedan råkar det förstås vara mycket samma personer och samma värld både i Svärdsspel och Mörkret, men böckerna är helt olika :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 03:25 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Rexy skrev:
jag vill mycket gjärna ha mer Ryana!! MYCKET gjärna!


Det är noterat... men vad kan hon råka ut för?

Här kommer mina ultrahemliga anteckningar om Ryana (SPOILERVARNING) (ursprungligen från Svärdsspel, men uppdaterat efterhand för Mörkret)

Ryana

Född år 2941.

IDI: Processor – strävar efter perfektion
Huvudsakligt mål: Perfektion. Överlevnad.
Född i Corolan, tränad till dräpare men fick aldrig den rätta tron och lämnade dräparna åt sitt öde (hon kommer att refereras till i Andreas tredje bok, Demonen), innan händelserna i Andreas böcker.
Har färdats långväga för att kämpa i spelen och vinna ära och berömmelse. Pelk åtrår henne i bokens början men hon tycker att Pelk (och Janna) är barnrumpor. Står inte över trick för att vinna – trick är en del av striden och vore det riktig strid skulle den listigaste vinna.
Sover mycket djupt.
Gillar hasardspel.
Cynisk och bitter ibland. Levererar ibland ganska giftiga kommentarer oprovocerat.
.
Kom tvåa i Svärdsspelen i Hadarlon.

Detta är en ung kvinna, en tämligen skicklig kämpe som kan hantera ett svärd dugligt. Hon är kort och smal och väldigt smidig, hennes hår är bundet i en lång fläta som hon har stoppat ner under kläderna och hon har tajta, åtsittande kläder.
Hennes mun var vacker med de fylliga läpparna och den eleganta amorbågen.

Bleka ögon.

Hon hade ofta tvivlat på det hon höll på med. I hela sitt liv hade Ryana tränat med svärd. Hon hade offrat allt - män, pengar, sina relationer- för att bli så skicklig som möjligt med svärdet. De hade fostrat henne till krigare, en som aldrig gav upp och hon hade blivit den bäste av dem innan hon hade lämnat dem. Sedan hade hon färdats


Skador: Herr Ilric högg henne i armen i semifinalen.
Ryana om misslor: Misslor var små, spensliga, gulliga varelser som var mer eller mindre galna: De var högljudda och tjattrade glatt som misslor tenderade att göra. Ryana hade ingen lust att göra deras bekantskap.
Ryana om Manuari: "Visst", sade Ryana, trött på alven konstiga historier.
Har svårt för Manuari till en början och påpekar gärna när han berättar för vilda historier
Alven var helt oberäknelig. Ena stunden hände det något, andra stunden något helt annat. Man behövde åtminstone aldrig ha tråkigt i hans sällskap.(Kap 3)

Hmm... den här känns som att den behöver uppdateras med det som har kommit fram i Mörkret.... vad kan man tillägga om Ryana?

(Det här kommer ur mitt stora "ROLLER"-dokument där jag försöker hålla reda på mina figurer)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 04:53 
Korrläsare
Korrläsare

Blev medlem: 3 februari 2006, 01:32
Inlägg: 2152
Ort: Borås
Jodå, Ryana är kul (betydligt roligare än Grakka) men osäker på om hon är nödvändig i bok 2. Skulle ju kunna vara lite action-scener där hon får bevisa för tirakerna att hon är tuff nog att tas på allvar.

/Ulfgeir

_________________
I have not lost my mind, it's backed up somewhere on disc...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 maj 2006, 05:56 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
De scenerna finns ju i bok 3 redan, så det skulle förmodlgien bli mer av samma om man inte kan komma på något annat vettigt som kan hända henne

Thalamur, magikratin, under anfall från Takalorr...hmm, något borde vi kunna göra av det


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 juni 2006, 02:41 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Scenförslag #1:

Tillbakablick!

Ryana är 15 år gammal och deltar i vapenträning hos Dräparna (och jag döljer att det är Dräparna eftersom det inte ska avslöjas förrän Salohme dyker upp i bok 3). Det är uppenbart att Ryana är överlägsen. Läraren bestämmer sig för att sätta henne på plats men Ryana vinner igen. Missnöjd och förnedrad bestämmer sig läraren för att Ryana ska slåss utan vapen mot fem dräpare, varpå hon får jättemycket stryk. När hon sedan ligger blåslagen på marken försöker hennes lärare säga något dräpande (no pun intended) men Ryana är fortfarande kaxig.

Salohme dyker upp (utan att namnges) och tar hennes parti.

Alternativt att Ryana räddar Salohme och åker på gruppstryk

Denna tillbakablick kan komma från en tirakbarrack, strax innan

Scenförslag #2:
En trukh muckar med Ryana och hon måste slåss för att hävda sig bland tirakerna. I svärdsspel reflekterar Ryana över att trukher är skitjobbiga att slå ihjäl, så hon har gjort det förut

"Det känns så onödigt att slå ihjäl våra egna", sade Ryana.
"Äsch", sade Grakka. "Vi har ändå inte förråd så att det räcker till alla. Låt de starka överleva."

Scenförslag #3:
Ryana reflekterar över frihetskampen när Colonan blev fria från Thalamur. Hur ställde sig Dräparna till detta? Kanske ska bakas in i scenförslag #1?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 juni 2006, 02:44 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Eftersom jag just nu lyssnar på Svärdsspel måste jag säga att jag gillar Ryana :-) Sover för mycket, snarkar som en gris och är allmänt överfokuserad ... just det där med sömnen borde ju nämnas i Mörkret igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 juni 2006, 02:45 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Sover hårt, inte bara för mycket, utan hårt. Väldigt hårt.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 juni 2006, 02:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Det menade jag, hårt, jättehårt, kanske inte för mycket

Jag kan tänka mig massor av dumma saker som händer när man sover för hårt i ett läger fyllt av krigande tiraker


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012