Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 20:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 29 januari 2006, 16:49 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Ur Svenska skrivregler, paragraf 74 (tryckt 1998)

Geografiska egennamn skrivs med stor bokstav.

Europa, Storbrittanien, Kalmar, Stortorget, Nilen, Östersjön, Tiveden, Ränneslätt, Alperna, Brennerpaset, Göta kanal, Pite älv, Motala ström, Åkers styckebruk, Höga kusten, Upplanvs Väsby

Kungsgatan, Rådmansgatan, Kungsportsavenyn, Wrangels väg, Röda stugans väg, Gröna gången, Adelsö ringväg, Hökens gata, Olof Palmes gata, Hertig Karls backe, Turebergs gård, Hässelby strand, Lagman Linds väg

Nationalmuseum, Bonnierhuset, Stadshuset, Louvren, Eremitaget, Masthuggskyrkan, Folkets hus, Långe Jan, Stockholms central, Södra station, Göteborgs stadsteater, Stora teatern

Kortformer som Centralen, Stadsteatern och Storan skrivs också med stor bokstav.

MÄRK 1
I flerordiga geografiska egennamn skrivs som regel endast första ordet med stor bokstav, t.ex. Göta kanal, Adelsö ringväg, Göteborgs stadsteater. Där egennamn ingår får dessa givetvis stor bokstav: Främre Orienten, Upplands Väsby, Hertig Karls backe, Olof Palmes gata, Grev Turegatan.
I namn på gator och torg ... (borttaget)


Senast redigerad av Dan 30 januari 2006, 11:56, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 17:14 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Från en korrläsare:


> Du....
> ....
> ....
> Ser du att alla exempel har den andra bokstaven en plats betydelse.
> Kanal/ringväg/stadsteater. Tunnan är inte en kanal/ringväg/stadsteater
> och därmed ska den ha stor bokstav för att den är en del av egen namnet.
> T.ex. Upplands Väsby.
>
> Samma sak med Chadrians hopp. Eftersom hopp defintivt inte är en form av
> plats så bör det då vara stor bokstav.

Fast hopp är ju inte ett egennamn. Hmm, kan vi tänka på en plats som innehåller ett substantiv som inte betecknar en plats och inte är ett egetnamn?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 17:23 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Inom svenskan är det nog ont om sådana saker. Det som vi har är just saker som "Upplands Väsby" och "Göta kanal". Fast någon kanske har en bättre uppfattning på geografi än vad jag har. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 18:17 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Någon som vet något?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 18:18 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
http://www.pitehavsbad.se/cgi-bin/pitehavsbad/meny/first.cgi?main=intro_p_main_se.html&menu_top=menu_top_p.html
Pite Havsbad... :)
Frågan är hur geografiskt det egentligen är. Men det är en plats. :D

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 18:21 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Känns som att de bara har anglifierat namnet, för varför skulle Pite havsbad vara annorlunda än Pite älv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 18:33 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Vårat NK: Nya Konditoriet.
Erat NK: Nordiska Kompaniet.

Båda har stort K.

Här är jag inne på att få Runda tunnan -> Runda Tunnan

Svenska platser tenderar att heta vad de är. "Stora fallet", "Lilla ängen" och så vidare. Det går det svårt att hitta exemplar som är byar/kommuner/län/älvar/städer/sådant.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 18:54 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Vi måste då åberopa paragraf 78 och 79.

79
------
Namn på organisationer, föreningar, klubbar, sammanslutningar, företag, tidningar och tidskrifter skrivs enligt deras egen praxis, om den är bekant. Detsamma gäller nman på institutioner och vetenskapliga samfund som i första hand bedriver utbildning, sjukvård, forskning, utställningsverksamhet, produktion osv., oavsett om de är offentliga eller privata. Observera att stor bokstav aldrig brukar användas på prepositioner eller andra bindeord.

Landsorganisationen, Publicistklubben, Riksarkivet, Riksidrottsförbundet, Alfa-Laval, Arbetarnas bildningsförbund, Asea Brown Boveri, Dagens Nyheter, Musikaliska akademien, Nordiska Kompaniet, Ny Teknik, Röda korset, Svenska Bryggareföreningen, Svenska institutet, Svenska litteratursällskapet i Finland, S-E-Banken, Tekniska nomenklaturcentralen, Vin & Sprit.

79
------
Om enhetlig praxis saknas, eller om den inte är bekant, bör följande regler användas. Samma regler rekommenderas också när man skall bilda nytt namn.

a) Huvudregeln är att endast första ordet och ord som är egennamn skrivs med stor bokstav.

b) Stor bokstav används okcså på andra ord än det första i följande fall.
- I namn som inleds med Föreningen, Sällskapet, Stiftelsen och liknande skrivs även det följande ordet med stor bokstav, om det inte är en preposition. Stor bokstav används också efter Kungliga.
- Undantagsvis kan även i andra fall stor bokstav användas på det anda ordet, om det annars finns risk för att karaktären av egennamn inte framgår.
Svensk Frimärksungdom


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 18:56 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Okej. Så Runda Tunnan får du bestämma själv på. Sammanfattat, eller missförstår jag då?

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 19:06 
Svartängel
Svartängel

Blev medlem: 6 september 2005, 09:54
Inlägg: 1644
Huvudregeln gäller, skulle jag vilja säga :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 19:09 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag antar att övre regeln är 78, inte 79. Och enligt den får du bestämma själv. :)

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 19:47 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Nej, organisationens praxis ska följas men huvudregeln är ju i paragraf 79. Att sedan ha en organisation som har en annan praxis i en fantasyvärld och behöva förklara det bara för att få ha en stor bokstav kommer ju att se helt galet ut.


Typ:
Hans far hade slutat vara allvetarnas store administratör och var nu Runda Tunnans, värdshuset vars ägare hade bestämt att dess namn skulle stavas med två stora bokstäver och inte en, store fyllerist istället, medan hans mor var nedbruten av sorg och hans eget kärleksliv var obefintligt.

:-)

Runnan tunnans värdshusvärd är ju iofs med i scenen där Yomeran hämtar vin, så han kan ju berätta om det själv också :-)


Alltså, jag stavade med två stora bokstäver tills massor av korrläsare började anmärka på det, varpå jag kollade upp det. Skulle jag skriva Runda Tunnan skulle det vara en av de absolut vanligaste anmärkningarna jag skulle få - "Dan, det stavas Runda tunnan"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 20:00 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Jag tycker alltså helt tvärtom. Antar att jag kanske blivit anglifierad. Men det är just ibland som det blir svårt att koppla att de två orden hör ihop som ett namn. Som då Chadrians hopp som är en snubbe som heter Chadrian som hoppade. Ingenting annat. Det funkar inte riktigt för mig.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 20:24 
Bad Idea Bear
Bad Idea Bear
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10 september 2005, 11:11
Inlägg: 4671
Ort: Stockholm (Going south-east on Bakalakadaka street)
Jag skriver alltid med stor bokstav på alla såna grejen; Runda Tunnan heter det lätt i min värld.

_________________
- "Men du, hur föds fladdermöss egentligen? Föds de levande eller föds de i ägg?"
- "Inte vet jag... De föds väl på ICA."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 januari 2006, 20:27 
Übermoderator
Übermoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 september 2005, 11:21
Inlägg: 12582
Jag vill också skriva Runda Tunnan, men Dan har lärt mig att jag bara läst för mycket engelska :wink:

_________________
Kattstatus - För ett bättre kattliv!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012