Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad heter detta?
InläggPostat: 19 mars 2009, 16:34 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Ad Hominem är en falsk slutledning där man hävdar att ett påstående eller argument kan förkastas enbart utifrån irrelevanta fakta om den person som står bakom argumentet.

Fast det kännetecknande för ad hominem är väl att det man säger om personen har sanning i sig - exempelvis "Han är lärare och därför ...".

Jag undrar om det finns något begrepp för om man försöker förkasta ett argument utifrån irrelevanta fakta som man själv hittat på!

Dvs man kan inte ens angripa någon för något han är utan måste hitta på en svaghet hos honom/henne.

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 19 mars 2009, 19:20 
Korrläsare
Korrläsare

Blev medlem: 3 februari 2006, 01:32
Inlägg: 2152
Ort: Borås
Frågade på ett annat forum och fick svaret att det du är ute efter är en form av Ad Hominem. En av dem kallade det Ad Hominem Abusive. Attackerna på personen i ett Ad Hominen behöver uppenbarligen inte vara sanna.

Får se om jag får fler svar.

Hittade den här som kan vara av intresse. Länk Har för mig jag sett en mer utförlig lista.

edit: Länk2

/Ulfgeir

_________________
I have not lost my mind, it's backed up somewhere on disc...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 6 december 2010, 14:33 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Läste om kurs för ca ett år sedan då just Ad Hominem togs upp, men jag kan inte komma ihåg i just vilket sammanhang. *dumma hjärna* orkar heller inte läsa igenom texterna igen.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 6 december 2010, 14:34 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Är jag helt ute och cyklar om jag tänker så här: Alla argument (forskning och liknande) är styrkt tills de är falsifierade?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 6 december 2010, 16:09 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Blodshämnd skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag tänker så här: Alla argument (forskning och liknande) är styrkt tills de är falsifierade?


Det tror jag du är.

Tänk så här:
Finns Loch Ness-odjuret?
Ingen har på något vis lyckats visa att monstret inte finns.
Men därav kan man ju inte hävda att påståendet är sant.

Det är dessutom ett exempel på omvänd bevisbörda - anhängarna anser att någon måste bevisa att det inte finns, när det i själva verket är anhängarna som måste bevisa att det finns.

I vissa fall är dock omvänd bevisbörda användbar, till exempel inom matematiken där man faktiskt kan bevisa att något inte finns.

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 6 december 2010, 16:44 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Men det går ju aldrig att säga att något är Sant bara om de är falskt eller styrkt (om man försöker tänka korrekt eller vad jag nu försöker förklara)

Men om det nu är flera helt oberoende personer som har observerat mostret så betyder ju det inte är falskt?

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 6 december 2010, 20:58 
Korrläsare
Korrläsare

Blev medlem: 3 februari 2006, 01:32
Inlägg: 2152
Ort: Borås
Blodshämnd skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag tänker så här: Alla argument (forskning och liknande) är styrkt tills de är falsifierade?


Det är snarare att i början har man ett antagande om att saker förhåller sig på ett visst sätt. Sedan försöker man hitta något som motbevisar antagandet. För varje gång motbevisandet misslyckas så stärks antagandets rimlighet. Var Popper som var inne på det.

Sedan finns ju även Ochams rakkniv som går ut på att man skall skala bort allt konstigt/oviktigt i antagandet. Som Beast sa så om någon kommer med ett osannolikt påstående, så ligger bevisbördan på den personen inte motståndaren.

/Ulfgeir

_________________
I have not lost my mind, it's backed up somewhere on disc...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad heter detta?
InläggPostat: 6 december 2010, 23:26 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Ulfgeir skrev:
Blodshämnd skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag tänker så här: Alla argument (forskning och liknande) är styrkt tills de är falsifierade?


Det är snarare att i början har man ett antagande om att saker förhåller sig på ett visst sätt. Sedan försöker man hitta något som motbevisar antagandet. För varje gång motbevisandet misslyckas så stärks antagandets rimlighet. Var Popper som var inne på det.

Sedan finns ju även Ochams rakkniv som går ut på att man skall skala bort allt konstigt/oviktigt i antagandet. Som Beast sa så om någon kommer med ett osannolikt påstående, så ligger bevisbördan på den personen inte motståndaren.

/Ulfgeir


Något annat som är viktigt att tänka på är att det kan hända att det finns en annan förklaring som man missat.

Ett exempel var när en grupp sömmerskors produktivitet undersöktes.
Undersökarna började med att förbättra ljuset, varvid produktiviteten ökade. De införde raster varvid produktiviten ökade ännu mer. De gjorde ytterligare förbättringar och produktiviteten ökade.
Men så tog de bort alla förmåner igen varvid produktiviteten blev högre än någonsin. De kom då underfund med att det var uppmärksamheten sömmerskorna fick som ökade produktiviteten.

Därför har man alltid kontrollgrupper numera vid sådana typer av studier.

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012