Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "som oss" vs "som vi"
InläggPostat: 24 april 2008, 11:10 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Efter att jag hade skrivit någonting typ "Tänk om andra varit lika ödmjuka som oss!" så började fundera över om det inte borde heta "lika ödmjuka som vi" så jag kollade upp det:

"fråga
Är det verkligen rätt att säga "Han är lika stor som mig" och "Han är större än mig"?

svar
Ja, det är det. Orden "som" och "än" kan i sådana jämförelsefraser tolkas som prepositioner, och då skall efterföljande pronomen stå i objektsform, alltså i detta fall "mig".
Naturligtvis är det även korrekt att säga "Han är lika stor som jag" och "Han är större än jag". Då tolkar man jämförelsefrasen som en förkortad sats där predikatsverbet (i det här fallet "är") är utelämnat. Orden "som" och "än" är då konjunktioner, och val av pronomenform avgörs av vilken satsdel pronomenet utgör. I dessa båda fall är det subjekt, alltså i detta fall "jag". Så skulle det vara enligt äldre språkregler.

Det går att hitta fall där det ord som står efter "som" och "än" kan tolkas både som subjekt och objekt, tex. "Hon liknar mig mera än Pelle". Det kan ju tolkas som "Hon liknar mig mera än Pelle gör". Men det kan också tolkas som "Hon liknar mig mera än hon liknar Pelle". Om man nu ersätter "Pelle" med pronomen, så måste man först bestämma om man vill se "än" som preposition eller konjunktion. Om man väljer preposition finns bara en valmöjlighet: objektsform, alltså "honom". Sammanhanget får avgöra vilken tolkning som är den riktiga. Om man väljer att se "än" som konjunktion, måste man välja pronomenform efter den satsdel som pronomenet utgör: "Hon liknar mig mera än han" ("han" = subjekt), "Hon liknar mig mera än honom" ("honom" = objekt).

Hur svårt det är att konsekvent behandla "som" och "än" som konjunktioner bevisas av att alla säger "Hon är mer insatt i frågan än sina arbetskamrater". Men om man byggde ut denna mening med ett predikatsverb ("är"), så måste sina ändras till "hennes"."


Intressant! Och det är ganska tydligt att språkkänslan säger att det är helt korrekt att skriva "som oss" fast vissa kommer att gnälla eftersom de fortfarande anser att det aldrig får heta "Jag är längre än dig"

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012