Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 29 mars 2024, 11:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byta dialekt?
InläggPostat: 4 januari 2008, 17:39 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Jag satt just och läste i språkforumet inne på Familjeliv och fick syn på följande inlägg. Det här har jag aldrig hört talas om, att barn skulle ändra dialekt när de leker, tydligen verkar det speciellt vanligt i Skåne. Någon här som har hört talas om det? Superintressant, tycker språknörden... :-D

Citat:
Jag är skåning född på 70-talet och när jag var liten så bytte jag och mina kompisar dialekt från skånska till typ rikssvenska, och det gör skånska barn än idag tror jag.
Gäller detta bara skåningar eller gör barn i andra delar av landet likadant, byter dialekt alltså?

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2008, 18:53 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 oktober 2007, 14:07
Inlägg: 1070
Ort: Gabrielshus
Jag gjorde så när jag var liten, nästan iallafall.

Jag kommer ju från dalarna så jag pratar någon form av dalmål, antar jag (även om det är svårt att höra på sig själv :lol: )
Och när jag var nere i Laholm, Halland så började jag prata "hallänska" men mina kompisar. Kan hända fortfarande :giggle:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2008, 19:05 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Jag pratade dalmål när vi var uppe i Rättvik och jag faller fortfarande väldigt lätt in i dalmål, trots att jag aldrig bott i Dalarna eller hört dialekten hemma (Pappa är uppväxt i Rättvik, men jag har aldrig hört honom prata dalmål annat än när han ska skämta. :-) )

Det de här barnen gör är tydligen att de växlar dialekt när de leker, utan att ha någon annan där som pratar den. Det verkar lite spännande, tycker jag. :-D

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2008, 19:07 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 5 februari 2007, 21:19
Inlägg: 2587
Ort: Nyköping
Asså, jag tror att det händer lite hela tiden. Det beror nog på hur lätt/svårt man har för att ta upp andras dialekt. Jag menar, jag har lätt för att ta upp dialekter om jag lyssnar på folk. Till exempel när jag är i gbg. När jag kommer hem kan jag börja märka att jag snackar göteborska, ist för sörmländska/rikssvenska (som jag tycker att jag snackar). men det beror nog helt på personen i fråga.

_________________
And they say you can't feel, with a heart made of steel, but you can't say that steel ain't strong.
Well, if that's who you are, just a meaningless star in the sky,
Tell me, what is the meaning of what I am feeling, if you are the reason why?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2008, 22:46 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det beror nog på vem man leker med.
Om jag och syrran lekte så blev det vår "vanliga" dialekt, men kusinen fårn dalarna, blev det lite mer åt det hållet. Eller kompisen från blekinge blev det nästan som henne, samma med skånksa kompisar.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 22:17 
Nummerkampens mästare
Nummerkampens mästare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 september 2007, 19:19
Inlägg: 2461
Åh, jag är en typisk dialekt härmapa.... jag kan inte hjälpa det...
Om det ringer någon så kopierar jag dialekten av den jag talar med....
förmodligen otroligt skrattretande eller irriterande för den andra, för jag låter ju självklart inte som en infödd... men men...
Folk tycker nog jag är lite galen :ponder2:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 5 januari 2008, 23:05 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 7 september 2006, 03:55
Inlägg: 8247
jag byter ibland! :giggle:

_________________
"It's not having what you want. It's wanting what you've got"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 6 januari 2008, 21:58 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Tror grejen här är att det bara var skånska ungar där. Och att de huxflux bytt ändå.

Ungarna kanske är avundsjuka på oss som kan uttala 'r' och det är därför. ;) ;)

Men man förändrar sitt språk utefter vem man pratar med. Det baseras på plats, person och ämne. Jag menar, snackar jag bilar med min far så har jag definitivt inte samma språk som om jag skulle diskutera religion med en präst. Allt lär ändras, inklusive min dialekt. Den blir automatiskt mindre uppenbar då jag inte är med folk hemhemifrån.

Det som är fascinerande är om två personer med samma dialekt likväl byter. Jag som inte är skåning har dock inte varit med om att se det ske. För om jag skulle vara där så skulle experimentet förstöras av att en ickeskåning var där.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2008, 09:26 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Någon i den diskussion jag läste sa något om att barn ofta leker att de är personer de sett i tecknade filmer på TV och att dessa inte pratar skånska och att de därför byter dialekt för att låta som dessa, för det verkar ju vara just när de leker som bytet sker. Men det skulle ju i så fall gälla för en massa andra dialekter som dessa tecknade figurer inte heller talar. Dock verkar det vara ett skånskt fenomen, om man får tro den diskussionen.

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2008, 13:12 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 6 november 2007, 22:43
Inlägg: 174
Ort: Midt Norge
Nå er jeg kanskje litt på siden av hovedtemaet. Men begge mine barn bytter dialekter etter hvem de snakker med, eller hvis de har rollespill. Norske dialekter vel og merke

_________________
La det siste du gjør før du legger deg være et smil.
Da går alle dagens surheter forbi! c",)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2008, 15:27 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
leken83 skrev:
Nå er jeg kanskje litt på siden av hovedtemaet. Men begge mine barn bytter dialekter etter hvem de snakker med, eller hvis de har rollespill. Norske dialekter vel og merke


Spännande! Just det där att kunna byta när de leker tycker jag är fascinerande. Jag bytte ju själv när jag hälsade på släkten som liten, och kan i viss mån göra det fortfarande, halkar in på dalmål när jag inte tänker mig för eller är trött, men jag har aldrig kunnat byta "medvetet".

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 januari 2008, 19:09 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 6 november 2007, 22:43
Inlägg: 174
Ort: Midt Norge
Begge mine barn, spesielt den eldste har flere dialekter, da han har flyttet en del fra forskjellige kanter av landet, og jeg, hans biologiske far og hans hverdagspappa har tre forskjellige dialekter.

_________________
La det siste du gjør før du legger deg være et smil.
Da går alle dagens surheter forbi! c",)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 januari 2008, 22:34 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 2 december 2005, 15:02
Inlägg: 3086
Da vi var barn så byttet vi ofte fra norsk til svensk i lek. Vi vokste jo opp med skandinaviske tv3 og det ble naturlig.

_________________
For it would seem - her case proved it - that we write, not with the fingers, but with the whole person. The nerve which controls the pen winds itself about every fibre of our being, threads the heart, pierces the liver.
( Virginia Woolf, Orlando)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 januari 2008, 15:06 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20 februari 2006, 21:50
Inlägg: 1423
Ort: Saltsjöbaden, Stockholm
Villemo Kalebsdotter skrev:
Da vi var barn så byttet vi ofte fra norsk til svensk i lek. Vi vokste jo opp med skandinaviske tv3 og det ble naturlig.


OK, det låter ju som samma sak som de skånska barnen gör. Superintressant, tycker jag! :-D

_________________
Bloggen
Företaget


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 januari 2008, 15:43 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
:giggle: Gealach, vilken dialekt skulle du säga att jag talar? ;)

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012