Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 16:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ordinledningar
InläggPostat: 3 januari 2007, 22:06 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Jag undrar om någon vet ifall det finns en fonetisk förklaring till att vissa kombinationer av bokstäver kan förekomma mitt i ord eller i slutet av ord, men inte i början.

Jag tänkte då främst på "pt", "tl" och "sb", vilka visserligen förekommer i början på några ord, men då är dessa av utrikisk natur, t.ex. "pteranodon", "sbirrer" och "tlachtli".

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 januari 2007, 22:50 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Vi har ptro. :) Det är väl inte ett låneord?

Ska kolla in på det med fonetik. För jag har inte sådant i huvudet.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2007, 00:35 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Funderade på det med "sb". Jag har svårt att komma på exempel men de jag hittar är tillfällen när s-et används som bindebokstav och b-et är påslaget därpå t.ex. betoningsbaserad.

Många av dinosaurienamnen är också med pt i början, men de kanske du räknar till de utländska orden. Är väl frågan av var man ska dra gränsen för att klassa något som ett sådant ord. Samma sak med tl, jag finner främst exempel där det är en förändring mellan två ord, där man sätter på en "beskrivande" del. Som t.ex. enhetlig.

Så med dom två tankarna så är det egentligen inte så att pt/tl/sb finns i mitten av ord mer än som en sidoeffekt av andra regler. :ponder2:

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ordinledningar
InläggPostat: 4 januari 2007, 02:09 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Beast skrev:
Jag undrar om någon vet ifall det finns en fonetisk förklaring till att vissa kombinationer av bokstäver kan förekomma mitt i ord eller i slutet av ord, men inte i början.

Jag tänkte då främst på "pt", "tl" och "sb", vilka visserligen förekommer i början på några ord, men då är dessa av utrikisk natur, t.ex. "pteranodon", "sbirrer" och "tlachtli".


jag har inte tänkt på att vissa ord börjar så, tänker nog på det nästa gång jag ser det.

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2007, 15:00 
Korrläsare
Korrläsare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 4 maj 2006, 19:53
Inlägg: 3875
Ort: Borås
Nataniel skrev:
Funderade på det med "sb". Jag har svårt att komma på exempel men de jag hittar är tillfällen när s-et används som bindebokstav och b-et är påslaget därpå t.ex. betoningsbaserad.

Många av dinosaurienamnen är också med pt i början, men de kanske du räknar till de utländska orden. Är väl frågan av var man ska dra gränsen för att klassa något som ett sådant ord. Samma sak med tl, jag finner främst exempel där det är en förändring mellan två ord, där man sätter på en "beskrivande" del. Som t.ex. enhetlig.

Så med dom två tankarna så är det egentligen inte så att pt/tl/sb finns i mitten av ord mer än som en sidoeffekt av andra regler. :ponder2:


Tja, vi har ju till exempel "atlas".

'pt' är vanligt i böjningar "täppt"

och 'sb' finns i t.ex "mosbricka"


Att "sb" inte finns i inledning av ord kan ju bero på s.k. assimilering. Prova att säga "sbråk" så märker du att det låter mer som "språk", och eftersom det är i början av ordet och inte mitt i eller i slutet så finns det inget annat som påverkar.

_________________
I will not yield to evil, unless she's cute.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2007, 17:22 
Gråstensholms Härskare
Gråstensholms Härskare

Blev medlem: 4 december 2005, 17:09
Inlägg: 16430
Beast skrev:
Tja, vi har ju till exempel "atlas".

Atlas är väl baserat på ett namn och faller bort på grund av det. Här tänker jag på guden Atlas.

Beast skrev:
'pt' är vanligt i böjningar "täppt"

och 'sb' finns i t.ex "mosbricka"

Detta är ett kombinationsord mos+bricka, då som mitt exempel ovan.

Att man har "pt" i en böjning sätter det i liknande dager som min tanke på "tl".

Jag inser att det är svårt att hitta exempel och att jag finner skäl som fungerar med min postning betyder inte att det är sanningen. :)

Beast skrev:
Att "sb" inte finns i inledning av ord kan ju bero på s.k. assimilering. Prova att säga "sbråk" så märker du att det låter mer som "språk", och eftersom det är i början av ordet och inte mitt i eller i slutet så finns det inget annat som påverkar.

Jo, jag satt och funderade på om det där kan ha åkt med i stavningsreformen som var, det gjordes ju en hel del förändringar då. :ponder2: Stavning är ju sedan även uttalsberoende och om det låter som "sp" så är chanserna stora att det blev förändrat till "sp" för att visa på just hur man uttalar det.

_________________
Nataniel

Problem, Läs här först: Besvarade frågor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012