Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 14:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 9 januari 2017, 20:33 
Isfolketguru
Isfolketguru
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18 juli 2013, 21:12
Inlägg: 171
Ort: Shamas trädgård
Har nu läst klart bok 5 och Catharine har dött. Vad var egentligen hennes syfte? Att få med en nymfoman i historien? Extra krydda för att göra triangeldramat till ett kvadratdrama ( :shrug: ) det behövde verkligen inte, för att kärleksdramat kändes mest onödigt. Alla visste att Mori skulle vinna.. Plåga Erling med ett dåligt äktenskap?. Få Tirril att verka mer oskuldsfull och sympatisk?

Känns inte som att någon av förklaringarna riktigt ursäktar hennes plats i berättelsen. Det hon bidrog med kunde andra karaktärer ha gjort, särskilt efter att protagonisterna fått tag i demonbiten. Varför kunde hon inte ha dött när borgherren tog henne? Ja, hon stal halsbandet, men med tankte på att Tirill och Co inte brydde sig ordentligt på över 10 år så var det ju inte jätterelevant ändå (att de inte brydde sig är orealistiskt!) :bash:

Angående hennes sexualitet, det brukar i Margits böcker ofta vara något vackert, är det frånvaron av kärlek som gör den så frånstötande beskriven? För allt känns bara så vulgärt och äckligt, även om jag personligen inte tror att kärlek behöver vara inblandat. Även om det blir bättre när det är det :tkiss:

Nyfiken: vilka är hennes positiva egenskaper som "kommer i skymundan?" :ponder:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13 januari 2017, 22:06 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Jag funderade massor på detta med.

Catherine är ju en karaktärstyp som vi har sett i flera andra böcker men här är första gången som en sådan karaktär får ta en större del av historien...Jag funderar på om det är därför

Eller som du säger, göra triangeldramat lite mer utdraget (hu!)

Eller kanske...Jag funderar på om hon ska vara en motpol till Tiril för att ytterligare visa på Tirils goda sidor emn även på detta att Tiril upptäcker att hon kan bli svartsjuk. Så att Catherine funkar som en slags djävul i Tirils värld?

Jag funderar på Catherines positiva egenskaper är hennes livsglädje. Lite samma som Tirils men mer självisk?

Men jag håller så med dig om det sexuella, det känns inte tilltalade alls. Bara tomt och fel... :shrug:

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 31 januari 2018, 17:51 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 20 november 2017, 13:35
Inlägg: 96
Jeg digget henne første gangen jeg leste serien, syntes hun klinte til med litt ekstra action samt det var jo litt morsomt at hun var så beinhard om sine "evner" - tror Margit brukte henne som et eksempel muligens, etter Isfolket så var det jo utrolig mange som plutselig hadde magiske evner av alle slag, Catharine kan jo ha vært "en beskjed" til slike :whistle: Men ellers var det interessant med Norsk trolldom kontra Islandsk galdr og mange gode poeng om temaet, mye som jeg selv hadde lagt merke til før serien også.

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012