Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 mars 2015, 21:20 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Neeeeej! NEEEEJ inte redan! Det är den känsla jag har när jag öppnar sista boken i serien om Häxmästaren. Det får inte ske! Inte slut redan nu? Jag vill ha 50 böcker till! Typ.

Men hur det än är så är det faktisk sista boken och jag börjar läsa med tårarna klara att tokspruta åt alla håll och kanter. För det kommer hända!

Boken inleds med hur det verkar som att de vinner över ordensbröderna, och barnens pappa som får för sig att han minsann inte skall förlora något till Mariatta, även om han inte var intresserat av jobbet med barnen i sig. Det går inte riktig som förväntat, och det ser ut som ordensbröderna faktisk ger sig! De två stolta fursterna, bokstavligen talat de sista som fanns kvar av solordnen, verkar hålla sig till etiketten på slagmarken när man inser sig slagen, och jag känner "nej det kan ju inte vara så enkelt? Det kan inte vara sant"

De hittar portarna. Nu måste de klura hur de öppnar de. Och den uppgiften faller på Dolg igen.

Hur väl känner vi inte igen detta att förgäves famla i blinde, gissa och fundera när de som visste inget kan säga? Och hur vi glädjes åt när han lyckas.

Det mäst fantastiska är att Mariatta och Villemann hittar varandra, det är väl det mäst perfekta paret jag kan tänka mig och jag glädjes så åt de båda två. Särskillt Villemann!

Sen avslutet är abrupt, kaotisk och fullkoment sönderknusande. Jag dör lite och grinar som en unge och undrar hur skall detta gå, hur kommer det bli, det är ju slut!

Döm min förvånan när det visar sig detta fortsätter i en ny serie! Men när jag läste serien första gång visste jag inte det.. och jag grät.



Slutsummering.. Serien är inte Margits absolut bästa. Det känns som att hon repeterar sig själv en del, att hon tidvis går slut på fantasi och nystar i hop lite nödlösningar, och att hon berättar för lite om det jag vill höra om och för mycket om ovesentligheter. Men allt detta sammanlagt gör inte att det krossar serien! Hennes berättarstil är fantastisk, varm och givande, fylld med humor och skratt, och allt detta ensam mer än balanserar upp de fel serien har. Sen lägger man til Margits fantastiska personligheter, även om de är rätt enkla och utan massor av detaljer som kanske andra författare skulle lyckas med, vem bryr sig? Jag läser Margit for len njutning i enkelheten som inte tröttar ut mitt huvud, som gör det så lekande enkelt att läsa och njuda, och inte minst att leva sig in i sagan själv som jag ju gör med min fantasi. Hon gör mig inte besviken med häxmästarn, inte alls, och jag läser snart om Ljusets Rike!
Resensionerna fortsätter!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012