Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 mars 2015, 21:20 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Nu hettar det till! De åker till skandinavien för att försöka hitta stranden som inte fanns, och det slutar med att de åker mot Tiveden igen.

På vägen kommer de på att de är på vilda vägar då de misuppfattat text, och de ändrar sig. De gissar de har ordensbröderna i hälarna och dessa får inte riktig med sig att det ändras riktning.

När de väl hittar vart de legendariska portarna skall finnas visar det sig att det ligger på marken till en kvinna bygdefolket kallar "Frostens dotter", och det råkar vara Villeman som får åka dit och be om tillåtelse att gå på hennes mark for att leta efter hemligheten. Lite försiktig försöker han undvika att säga för mycket och på samma tid inte ljuga till denna iskalla distanstagande kvinnan som verkar sur som en istapp, men vi får samtidig veta att han undrar stärkt vad som hänt hon.

Mot all förmodan bjuder kvinnan de att bo på hennes gård, och under dagarna som kommer får de reda på vad som hänt, varför hon är så kall och hård, och i typisk stil för familjen bryter de sönder hennes ispanser med sin medkännsla, vänlighet, kärlek och omtanke tills hon fullkomligt bryter i hop och berättar hela sorgens historia. Hon har två barn, är skilld och gjorde ett litet fel som fick enorma konsekvänser i desperationen att inte förlora äktemannen när han villa skiljas. Självklart ställer vi.... uhm, jag menar Villeman och familjen upp för att hjälpa! Lite magi, och lite övertygelser, och sen kommer barnen hem och lyckan är total.

Problemet är bara.. de kan inte ta sig fram till bärgsväggen för att kolla om portarna fins där. Det är stor och tung magi som arbetar där och de förhäksas till is när de försöker. Maria kommer de till undsättning med att mana, något de inte hade blekaste aning hon kunde, men som vi som känner Margits förkärlek för svedjefinnarna och andra finska migranters magiska ävner inte förvånas av, Mariatta är ju finsk av födsel! Allt går bra till viss del, även om vi äcklas lite av offret som tas.

Boken slutar med en rejäl cliffhanger, och det är med stor sorg jag inser jag skall läsa sista boken i serien.

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012