Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 09:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 mars 2015, 21:19 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Ok, det här är en bok jag både älskar och.. jag vill kanske inte säga hatar, jag klarar aldrig hata en Margit-bok, men jag blir aningen uppgiven innimellan.
Familjen har kommit hem, men får för sig att åka till Sigillions borg för att hitta honom och frigöra hans slaver. Resan dit föregår i välbekant stil. De dricker en sovbrygd och transporteras, och en av de (vem annan än Mõri förståss) gjorde ett glas med mindre sovbrygd så han skulle få chans att uppleva lite av resan. Nu råkar det vara Villeman som får den. Lyder det bekant? Läs om igen Demonernas fjäll ;) Inte att jag gnäller!

Vad jag älskar mäst med boken är förståss Madragerna. Jag är presis så vältränat Margit-fantast att jag lyder hennes minsta vink och kärar ner mig totalt i de! Och hur kan man inte kära ner sig i nånting så bedårande som dessa ko-liknande tvåfotingar med en fantastisk intelligens? Hela berättelsen med Sigillion och kvinnorna han rövat från närliggande dalen får mig må rejält illa. Och jag fattar inte hur kvinnorna ens kan bli gravida, här är det något Margit hoppar lite elegant över som kompatabilitet mellan arter och sådan.. häst och ko kan inte ens få barn tillsamans, hur skall då reptil och primat få det till? Nej, den där var rejält långsökt.. fast jag skrattar lite åt hur otyskerna är så skarrade för Nero av alla! Snillaste vackraste hunden i världen typ. Roligt är det att de kan nyttja språkbrickorna till madragerna och "höra" Nero. Lite långsökt faktisk, men skitsamma, vi har mer orealistiska saker som händer än just den biten.

Vi får en rejäl överraskning i boken om vad andarna egentligen har gjort med Nero och Dolg tillsammans, vilket försvårar rejält då de får ett enormt handicap. Men de lyckas ändå övervinna hindren, det goda vinner som vanligt.

Danielle blir hemfraktat innan de andra och sätts ner i skogen nära Theresenhof och vi får höra mer om det senare. Madragerna skall självklart få följa med, och de tar med örter så madragerna kan fortsätta leva.. Ja det där är en egen historia, altså.. Men Margit! Jag känner sådan lust att snurra ögonen adskilliga varv i skallen när jag läser detta. Må vara att vi nog kan försvara hennes evolutionslära, att människan inte var ända arten som utvecklade intelligens kan vi försvara, visst kunne det ha varit så, men.. att de skulle leva milljoner av år baserat på örter och en komatos tillstånd? Den har jag otroligt svårt att svälja. Den är faktisk det jag har svårast för att komma mig förbi i hela serien. Jag köper det helt enkelt inte, det är för enkelt förklarat till att det ens kan låtsas vara trovärdigt om jag forsöker allt jag kan helt enkelt.. Hade hon dålig tid när hon funderade fram detta? Eller vart hon tvungen att korta ner boken eller något?

Men jag förlåter Margit s gärna igen förståss, jag är för kär i madragerna helt enkelt!

Nästa bok!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012