Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 20:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 mars 2015, 21:19 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Jag läste bort mig och glömde skriva klar mina reflektioner, så ni får ursäkta lite klenare reflektioner runt de sista böcker då de tas från minnet sedan genomläsningen den gången! :D


Okej nu börjar det bli allvar. Móri och Tiril är på väg till Österriket med hela familjen, och pga strul med lite sådär krig och så blir de upphållen och inkvarteras lite runtom. De två adoptivbarnen, Villemann, Taran och Dolg inkvarteras hos en föredetta militär, och vi får omedelbart veta om en underbart skön liten flicka som är så oskuldig som solen är rund och varm, och våran hyperromantiska Rafael blir störtkär och skriver dikter som bara den.

Detta är en bok jag mår riktig illa av. Inget fel på Margits berättarstil, det är vad hon berättar... det försiggår så mycket konstiga saker, och även på vägen har de råkat träffa på ett litet fruntimmer som vi senare vet är en häxa vid namn Marie-Christine, hon har norpat åt sig ett soltecken från en riddare hon mördade. Efter lite snuskig sex förståss.. ja ni vet. Intriger, ordensfolk och jag vet inte vad.

Vi får reda på att häxan är efter de för att komma åt kroppsdelar från en äkta häxmästare, och det plottas för att döda Móri, barnen är involverat i något sjukt dödsfall och hela historian är så himla sjuk att jag rentav bara mår illa.

Dock gillar jag berättelsen när min egen moralska illamåendehet står helt på sidan då den är mörk, mystisk och full av värdsliga problem och magi på samma tid, just som jag gillar det. Och jag läser otålig, skrattar högt av skadefröjd när ordensbröderna (och häxan) får vad de förtjänar och.. ja, stackars Rafael får en chock som fullkomligt krossar honom. Vi får veta mer senare om hur han tar på sig en rejäl offerkofta som hette duga, men han fick faktisk en rejäl och allvarlig chock som ingen borde få i boken, så kan jag ju säga. Till hans försvar. Även Villeman hade svårt att hanskas med vad som hände!

Cliffhänger-resension någon? Jo, men att jag spolar vissa saker är lite svårt att undvika i resensioner men jag behöver ju inte spoila allt spännande, eller hur? :)
Vi rusar vidare!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012