Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 10:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 31 oktober 2012, 19:06 
Red Goddess
Användarvisningsbild

Blev medlem: 26 mars 2006, 18:05
Inlägg: 7514
Ort: Delsbo
Denna boken öppnar direkt med Tiril, tillfångatagen och skrämd. Hur hon tortureras, hotas, och räddas av Nidhogg och Djuret.
Jag lider med hon i varje del, hur hon behandlas, vilken förnedring. Detta är värkligen bra beskrivit.

Hennes sorg och ångest måste vara ohanterbar, om jag hade sett min make dödas framför ögonen och sen rövas bort för tortyr och mishandel vet jag inte om jag hade klarat hålla värdigheten själv. När hon sen fängslas i borgen och får en forna ordensbroder som "granne" tycker jag det är roligt. Jag blir på något vis lite glad fast jag inte riktig kan beskriva för mig själv varför, kanske för att det visar det alltid finns hopp om förbättring hos människan?

När sen Móri och hans fölge kommer fram till området och Willy när forför en fet svettluktande halvgammal kocke måste jag småskratta litet för mig själv, på samma tid som det ger mig lite avsmak. Hur en mann kan spela på en oskuldig kvinna på detta viset för att få information är för mig motbjudligt, men jag tycker ändå det är roligt att Willy får sådan problem att värja sig rakt av. Rätt åt han! Sen blir jag glad när han avslöjar för läsarn att hans kropp hade reagerat så kvinnan iaf inte fick slängt i nyllet han hade jugit. Nu har iaf hon något att fantisera om ett tag.

Och sen tar det till. Andarna i aktion, och solordnen som går i knä. Detta känner vi igen, det händer ju igen och igen. Men jag skrattar lika bra ändå varje gång! Djuret har ju en förkärlek att riva brallerna av karlar, och jag asgarvar varje gång!
När Móri lyfter upp sin hustru grinar jag som en unge. Hans raseri och avmakt över hennes värld...

Sen åker ju Tiril och Theresa raka vägen hem i vagnen, med en ständigt sjukare Tiril, och Móri och hans son åker i väg på en liten utflykt. Det är nu dom hittar det andra soltecknet. Jag blir faktisk lite förbannat här, det känns som att Margit inte förklarar tillräckligt bra. Soltecknet med en platta i mitten av trä har legat i mer än 2000 år i BLÖT sumpig gegga och ändå är det helt och utan röte! Hur fasiken! Det finns trä som är förvarats åtskillig torrare som ändå har ruttnat bort på bra mycket mindre tid! Det fattas något! Det är en förklaring som inte finns! Att dom sen lyckas raffa med sig Ordognos sten, samt även letar reda på vart denna mycket omtalade boken befinner sig är dock intressant och roligt, och jag glädjes åt att än en ordensbroder ser till att ta kol på sig själv helt på egen hand.

Jag blir även glad och lättad när Tiril räddas av safiren. Det känns rätt på något vis. Men jag kan inte låta bli att undra hur denna hostan inte blev fixat på när dom fixade allt annat innan dom skildes med just safiren. Känns inte riktig som att stenen skulle låtit en god människa behålla lungsjukdomen när den ändå gått med på att hjälpa med skador och problem i övrigt. Men jaja, självklart kan den ju ha tagit hand om den sjukan hon hade i borgen, medan hennes sväckade hälsa gjorde att hon blev omedelbart sjuk direkt efter igen med. Det skulle ju inte varit första gången något sådan hände.

Men ja, över till nästa bok nu!

_________________
Knowledge is a weapon. I intend to be formidably armed.
**
The silent blade screams louder on my skin than the pain inside my soul...
**
Besök min hemsida och blogg!
Samt min julblogg:)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012