Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 18 april 2024, 09:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Två missar i Häxmästaren
InläggPostat: 17 september 2009, 23:33 
Isfolksfan
Isfolksfan

Blev medlem: 5 september 2009, 23:57
Inlägg: 20
Hej, jag är ny här. :) Och för att verkligen visa min uppskattning av Margits böcker, tänkte jag börja med att klaga på dem... Men det kanske bara visar hur mycket jag tycker om dem? ;)

Under min senaste omläsning av Häxmästaren (som jag för övrigt tycker väldigt mycket om) upptäckte jag två saker, som jag inte vet om någon har tänkt på innan. Eftersom jag släktforskar lite, så har jag ett program att göra fina släktträd i, och att göra ett komplett träd över Isfolket och häxmästarfamiljen var naturligtvis oemotståndligt. Så jag räknade lite medan jag läste:
Móri är tretton år 1699 > Móri är född 1686.
1699 var Tiril ett år, och hon är tolv år yngre än Móri > Tiril är född 1698.
Theresa var 17 år när Tiril föddes > Theresa är född 1681.
När Theresa är 50 är Erling 49, och Erling är 16 år äldre än Tiril > Erling är född 1682.
När Theresa är 50 och Erling är 49 är Dolg 12 > Dolg är född 1719.
Taran och Villeman är två år yngre än Dolg > T&V är födda 1721.
Så långt stämmer allting mycket bra. Men i de sista böckerna är året 1746 - och Móri sägs vara 56, Dolg 23 och tvillingarna 21! Hur gick detta till?

Efter detta sticker Dolg och bor 250 år hos alverna, som kallar honom Lanjelin. Det heter han efter den näst förste Habsburgaren. Problemet är bara att den näst förste Habsburgaren inte hette Lanjelin utan Lanzelin, med Z... Honom kan man till exempel läsa om på tyska Wikipedia. Kanske är det en felläsning, z är ju ibland lite likt j, här till exempel:
Bild
Detta fick jag upp (på Google Books) när jag googlade Lanjelin, så någon annan verkar ha läst det som just Lanjelin. Jämför man med annat i texten är det dock ganska klart att det står Lanzelin. Men det låter ju inte lika alvlikt ... ;)

/Malin, som kände sig tvungen att dela med sig av sina fynd till någon


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2009, 13:48 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
Uppmärksamt! Bra! Vi har för lite missar från Häxmästaren, det verkar som att Margit hade mycket bättre korrekturläsare i Häxmästaren, tycker jag


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18 september 2009, 20:05 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Det har du helt rätt i! :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012