Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 23 april 2007, 02:46 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 18 april 2007, 23:59
Inlägg: 152
Ort: Uppland
Heike skrev:
Tristan blev ju förförd av Gudrun Svartskogen (Eldars syster) när han bara var 15 år. Tristan reste sedan hem till Danmark utan att veta att Gudrun var gravid. Gudrun försköts av sin familj och födde Ulvhedin på okänd ort och etersom hon dog av U:s skuldror så dröjde det drygt 20 år innan Isfolket hittade honom.



Ja juste! Verkar som att jag har glömt hela serien :( Måste läsa om från början när jag får hem hela serien i veckan! . . .
Det var den schenen jag tyckte var så äcklig. Tristan och eldars syster... :pfft:
Usha!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 1 maj 2007, 17:16 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 29 december 2006, 23:07
Inlägg: 1041
Ort: Sverige :P
nej det var inte nå trevligt.. och så skämdes han jätte mycket övar att han fick skabb sen. Det var ju jätte synd om honom! :(

_________________
When I saw you I was afraid to meet you.
When I met you I was afraid to kiss you.
When I kissed you I was afraid to love you.
When I loved you I was afraid to loos you.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 3 maj 2007, 13:58 
Isfolketpoddare
Isfolketpoddare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12 februari 2007, 17:37
Inlägg: 2368
Ort: Göteborg
Man kan ju tänka hur det hade gått om Tristan inte fått massa sjukdomar av henne.....hur hade han sett på Ulvhedin då?

_________________
"You´re fivehundred years old and you cant use the phone?What are you, an immortal idiot??"

http://setsunaceras.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 7 mars 2008, 18:41 
av Isfolket
av Isfolket

Blev medlem: 25 februari 2008, 16:58
Inlägg: 92
Jag tycker om honom! Jag tycker så synd om honom med tanke på hans barndom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 26 juni 2009, 15:46 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
Han är farfar till Elisabet. Hon ordnar så att han får flytta till Ingrid,

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: 6 juli 2009, 18:35 
Gudom
Gudom

Blev medlem: 15 juni 2009, 17:29
Inlägg: 5656
Vanja skrev:
Men han fjollar inte ur lika hårt som alla andra! Han är ju ändå lite djävulsk och har en massa fuffens för sig med Ingrid på gamla dar!


jamen eller hur!! jag skulle vilja veta mer om vad dom pysslade med uppe på gråstensholm :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 6 juli 2009, 19:30 
Trollkunnig
Trollkunnig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 6 juli 2009, 00:15
Inlägg: 223
jag kan nästan gissa vad de två sysslade med på gråstensholm, det var nog inte alltid rumsrent... det är tur att de var på den goda sidan för hade de varit på TDO sida då hade isfolket haft lite problem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 27 juli 2011, 07:38 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Läste satans fotspår här om dagen och jag gillar absolut inte honom! Fy för honom. Nej, usch.
Blir ännu mer förbannad på elisa som förlåter honom och gifter sig med han :shock: .

Sen i den sista riddaren och allt tjafs om att inte ska ha något straff för att han var "ond" när han gjorde alla brott. Nej fy fy fy. Straff ska han ha det svinet!

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 27 juli 2011, 22:39 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 september 2005, 20:17
Inlägg: 3288
Ort: Fritsla!
Jo men sen gillar man ju honom! När han blir snäll...

Den här diskussionen med Elisa, förlåtandet och våldtäkten har vi haft förr. Jag har svårt att se hur hon bara rycker på axlarna och gifter sig med honom... hur länge han än är borta.

Men när han manar ned mossmännen - det är maffigt!
De räknar det "onda arvet" som en sjukdom vill jag minnas? Han slipper alla straff för att han räddar kungen i bok 14 väl? På riktigt sandemoskt manér så dödar han ju bara några fyllon, gamla och elaka knektar ( + en och annan i fjälldalen - men de var ju så elaka mot honom ändå). Och våldtäkten var ju bara bra för då fick Elisa lilla Jon. Ingen fara skedd, liksom...

Nu kom jag på Kaleb och Mattias... :oops: Hm... ja det är ju sorgsligt, förstås. Fast Kaleb var redan sjuk, vill jag minnas. Ok, jag tar tillbaka det, han var riktigt elak i början.

_________________
Jag vaknar av att en vårvind vänder bladen
Solen står som ett rakblad på fasaden
Mitt emot mitt öppna fönster
Och ingen annan syns till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 29 juli 2011, 13:55 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Efter att ha läst Galgdockan så gillar jag Ulvhedin igen :giggle: . Snacka om att ändra åsikt :oops: .

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 30 juli 2011, 11:40 
Gudom
Gudom
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 april 2008, 17:12
Inlägg: 5521
Ort: Lite här och där. Fast mest här
Jag tycker både bra och dåligt om Ulvhedin.
Han betedde sig som ett svin först,det onda arvet är en slags sjukdom som han får slita med samt hur han säkerligen blev behandlad som barn och tonåring så kan det vara en liten förmildrande omständighet till allt det grymma han utsätter andra för.
Det som jag reagerade på, var att han inte visade Haltepinken (som säkert fick nåt bättre namn än just "Haltepinken" efter, då han kom till Isfolket) någon ondska, utan det han gjorde var att slita av bojan som barnet var tjudrad med.

Våldtäkten av Elisa är fruktansvärd, men hon hjälper honom också att växa som människa då Jon är född. Ulvhedin älskar verkligen både Elisa och Jon väldigt mkt.
Att han senare levde lajbans med Ingrid på Gråstensholm och hade diverse ljusskygga tjänare, tror jag var ett sätt att hantera trolldomen.
Undrar just vad han och Ingrid sysslade med där uppe! (Där skulle iaf jag vilja vara en liten mus som satt och lyssnade..)

_________________
Memento mori


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 30 augusti 2011, 18:20 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 30 augusti 2011, 18:06
Inlägg: 628
Ort: Wonderful River Canyon
1: Tänk inte på hur han var när levde. Tänk lite på hur var mot Gabriel som ande i det stora "slutstriden", eller ska man kanske kalla det för den stora Tävlingen om vem som skulle komma först.


2: Jag tycker att det han gjorde när Elisabet var fast i den där skamhärvan (vilken var helt onödig) tillsammans med Ingrid av alla personer, var en underbar sak av honom! Ingrid talar: "Tror du det kommer att fungera, att all ondska kommer upp till ytan och sedan avslöjas?! Ungerfär så sa hon.

_________________
Svartänglar är medkännande väsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 28 december 2012, 22:50 
Trollkunnig
Trollkunnig

Blev medlem: 13 september 2011, 20:03
Inlägg: 212
Ort: Uppsala
Jag är som allra mest impad av Ulvhedin när han brakar in i skogen där rövarna ska hänga fogden, och får dem att skrika av skräck och fryser ner rövarna. Han säger till fogden att sitta upp, fogden tvekar men Ulvhedin lyfter bara upp honom som en vante :)

Eller när han hypnotiserar Marina så att hon sover när barnet ska födas.

Bara dyrkar Ulvhedin!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 20 januari 2016, 13:08 
Isfolksfan
Isfolksfan
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 januari 2014, 04:22
Inlägg: 12
Jättegammal tråd, vet det, men kände bara att jag måste berätta: Min pojkvän påminner starkt om Ulvhedin. *eyebrows*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ulvhedin
InläggPostat: 24 januari 2016, 09:43 
Hörning

Blev medlem: 5 mars 2005, 20:10
Inlägg: 11269
Ort: Svarta Salarna
HäxanSol skrev:
Jättegammal tråd, vet det, men kände bara att jag måste berätta: Min pojkvän påminner starkt om Ulvhedin. *eyebrows*


Oj! Är det bra eller dåligt? :) Vågar du posta en bild?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012