Sagan om Isfolket

Ett forum för dig som gillar Margit Sandemos böcker. Tänk på att bokdiskussioner kan innehålla spoilers! Hemsida: http://isfolket.se . FB-grupp: http://www.facebook.com/groups/281975791920972/ .
Aktuellt datum och tid: 28 mars 2024, 13:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 september 2006, 11:39 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 juni 2006, 21:56
Inlägg: 1258
Ort: Gotland
Cecilie är underbar!! Jag känner igen mig i hennes personlighet, och Jagärsomsol i de här forumet har sagt att jag har hennes ansikte! :tkiss:
Den enda forummedlemmen som vet hur jag ser ut...

_________________
// Saga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 september 2006, 19:36 
Utvald
Utvald

Blev medlem: 7 juli 2006, 23:02
Inlägg: 720
Coolgrim skrev:
Cecilie är underbar!! Jag känner igen mig i hennes personlighet, och Jagärsomsol i de här forumet har sagt att jag har hennes ansikte! :tkiss:
Den enda forummedlemmen som vet hur jag ser ut...



Aaah, super söt tjej!!
Men jag bestämmde mig för att du har Villemos ansikte. mycket mer villemo över dig än cecilie :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 24 september 2006, 19:49 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 25 juni 2006, 21:56
Inlägg: 1258
Ort: Gotland
JagärsomSol skrev:
Coolgrim skrev:
Cecilie är underbar!! Jag känner igen mig i hennes personlighet, och Jagärsomsol i de här forumet har sagt att jag har hennes ansikte! :tkiss:
Den enda forummedlemmen som vet hur jag ser ut...



Aaah, super söt tjej!!
Men jag bestämmde mig för att du har Villemos ansikte. mycket mer villemo över dig än cecilie :)


Okej... men jag är nöjd ändå!

_________________
// Saga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 september 2006, 21:56 
Svartängel
Svartängel
Användarvisningsbild

Blev medlem: 30 juni 2006, 01:14
Inlägg: 1037
Ort: Mariefred
Jag har precis läst om henne igen och jag kom ihåg att jag gillade henne men nu är hon lixom en av mina favoriter!

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 september 2006, 21:46 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
en av de bästa i isfolket, hon varkar så fin mjuk å snäll.
:)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 20 januari 2009, 19:54 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
Hon hade varit tråkig utan Sol. Antagligen undrar en del om hur hon blev markgrevinna, men jag tycker att titeln passar bra jag, vad tycker ni?

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 22 april 2009, 17:22 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
Vad annat kan man vänta sig av Sols lilla arvinge? jAG måste säga att jag blev förvånad när inte Kristen (eller var kungens mara till hustru nu hette) eller Alexanders syster Ursula inte dog för att ha sårat Alexander och henne! Är ni det? Är ni förvånade över att ingen, förutom dem i familjen, dog i den boken, forutom barnet då?

Min favoritscen med Cecilie... Jag älskar när hon ger Mikael, ja han tänker åtminstone tack för tipset om vinet eller någonting sådant, om att vin hjälper till när han vill mjuka upp Anette eller vad det nu var han gjorde med henne på holmen... Och i rättsalen då hon förvandlas till Sol när hon försvarar Alexander. Jag kan riktigt se den där hemska pudrade mannens min bara dala ner!

Jag vet också vem han påminde om, vet ni?

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 3 oktober 2009, 16:24 
Isfolketguru
Isfolketguru

Blev medlem: 11 maj 2008, 16:25
Inlägg: 180
Cecilie är en av mina favoriter, skulle jättegärna vilja träffa henne. Jag vill veta hur det är att vara två personer. Nyfiken på sådana extrema personlighetsklyvningar, så ni vet det. Tipsa mig gärna!

_________________
Jag gillar demoner men vill inte träffa någon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 11 februari 2010, 20:37 
Nyföding
Nyföding

Blev medlem: 11 februari 2010, 20:10
Inlägg: 5
Ort: Sundsvall
Det jag älskar är historien om henne och Alexander. Det är så vackert liksom, hur allting lyckas.. Svårt att förklara, men det rörde mig djupt...<3

_________________
Someone I loved once gave me a box full of darkness.

It took me years to understand that this, too, was a gift.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 12 februari 2010, 21:22 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Brownie skrev:
Det jag älskar är historien om henne och Alexander. Det är så vackert liksom, hur allting lyckas.. Svårt att förklara, men det rörde mig djupt...<3


Fröstår exakt vad du menar :)

Välkommen hit! :tkiss:

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 15:52 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Jag har alltid haft en bild av att Cecilie är snygg, en utav de vackraste kvinnorna i isfolket. Men nu när jag läser Längtan igen (några år sedan sist) så beskrivs hon inte alls som jag minns. Dels påpekas det fleeera gånger att Cecilie är lik Sol, fast inte lika vacker. Okej, det kan jag köpa. Men på ett ställe i boken beskrivs hon till och med som "Cecilie var väll inte en direkt vacker kvinna..." (ungefärligt citat).

Det här rubbar min bild. Blir helt fel. Cecilie ska ju vara snygg!

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 18:45 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Sol ska ju vara helt sjukt vacker om Cecilie inte är lika vacker som Sol så betyder ju inte det att Cecilie inte är väldigt snygg? :)'

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 19:43 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Ja fast Cecilie beskrivs aldrig som vacker. Hela tiden beskrivs hennes intelligens och personlighet, men när det kommer till utseendet är hon inte alls beskriven som jag vill minnas henne. Smal och smäcker beskrivs hon vid ett tillfälle men inte vacker. Hittat dom här citaten om Cecilie från bok nr.4 Längtan:

Sid.9 "Du är en kopia av Sunnivas mor Sol. Fast hon var mörkare - och förlåt för att jag säger det - något vackrare."

Sid.30 "Cecilie var rödhårig som sin mor Liv, men i en mörkare nyans. Inte så bländande vacker, kanske, men med en elektrifierande dragningskraft och livsglädje"

Sid.57 "Söt flicka, Cecilie. Inte så bländande vacker som många av Isfolkets kvinnor, men i charm och själsstyrka vida överglänsande dem alla"

Sid.197 "Cecilie Meiden var inte hälften så söt som Julie - men ack, vilken personlighet, vilken grace och charm!"

Sid.219 Julie får syn på Cecilie inne i kyrkan "Så där är hon - den lättfärdiga slampan som är ute efter min man. Man vad i hela friden ser Martin i henne? Hon är ju inte ens vacker, kan inte jämföras med mig en gång!"

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 20:32 
Dalens väktare
Dalens väktare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22 april 2007, 23:36
Inlägg: 6726
Som sagt första citatet att Sol är vackrare, det köper jag. Sista citatet att Julie inte tycker hon är vacker kan ju bottna i att Julie är störd och självupptagen. Men ni förstår poängen.

Cecilie beskrivning är iallafall inte densamma som jag minns henne, utseendemässigt.

_________________
Be careful what you wish for 'cause you just might get it...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cecilie Meiden
InläggPostat: 2 augusti 2012, 22:10 
Baronessan på Elistrand
Baronessan på Elistrand

Blev medlem: 4 augusti 2006, 03:14
Inlägg: 21481
Ort: Gråstensholm
Där ser man, det är kanske hennes personlighet som gör henne vacker då? För nu när jag tänker tillbaka på henne så får jag upp en vacker bild i mitt huvud. :)

_________________
Kära barn, var så snäll, det får inte ske!

Gå gärna med i Sagan om isfolket-föreningen, vi finns på facebook! https://www.facebook.com/SaganomIsfolket/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012